Yksilöllistä tukea oppimiseen sosiaalisen osallisuuden kustannuksella? : pienryhmämuotoinen erityisopetus oppilaan kokemana
Tapio, Riikka (2013)
Tapio, Riikka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312121373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312121373
Tiivistelmä
Erityisopetukseen osallistuneiden oppilaiden osuus on viimeisen 17 vuoden aikana kasvanut tasaisesti. Yhä useamman erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetus toteutetaan osittain tai kokonaan yleisopetuksessa ja erityiskoulujen ja –luokkien osuus on pienentymässä. Silti ne ovat vielä kiinteä osa inklusiiviseen kouluun tähtäävän Suomen koulutusjärjestelmää.
Pro gradu –tutkielmani aiheena ovat pienryhmän oppilaiden kokemukset koulusta ja pienryhmän arjesta sekä heidän tulevaisuuden suunnitelmansa. Aineistoni koostuu 20 pienryhmässä tai erityiskoulussa vakituisesti opiskelevan oppilaan teemahaastatteluista ja tarkempaan tarkasteluun otin heistä kymmenen oppilasta. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja analyysinä käytän pääasiassa narratiivista analyysiä.
Tutkimuksen perusteella oppilaiden kokemukset pienryhmästä olivat pääosin positiivisia. Koulukokemuksissa positiivisia muistoja olivat kirjaopiskelusta poikkeavat koulupäivät ja ikävinä muistoina painottuivat kokemukset kiusaamisesta. Pienryhmässä opiskelu nähtiin hyväksi oppimisen kannalta, mutta osa haluaisi pienryhmäopiskelun hyödyistä ja yleisopetuksessa opiskelun ajan kiusaamiskokemuksista huolimatta opiskella mieluummin isossa luokassa.
Pienryhmän arkea kuvattiin varsin tavalliseksi. Työrauha, luokkahenki ja luokan puitteet koettiin pääosin hyviksi. Oppilaiden tulevaisuuden suunnitelmat olivat vielä varsin avoimia, mutta jatkokouluttautuminen, työelämään siirtyminen, oma koti sekä perheen perustaminen mainittiin useassa haastattelussa. Tulevaisuudessa mietitytti oma pärjääminen sekä yleismaailmalliset ongelmat, mutta suurin osa vaikutti suuntaavan tulevaisuuteen luottavaisin mielin.
Pro gradu –tutkielmani aiheena ovat pienryhmän oppilaiden kokemukset koulusta ja pienryhmän arjesta sekä heidän tulevaisuuden suunnitelmansa. Aineistoni koostuu 20 pienryhmässä tai erityiskoulussa vakituisesti opiskelevan oppilaan teemahaastatteluista ja tarkempaan tarkasteluun otin heistä kymmenen oppilasta. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja analyysinä käytän pääasiassa narratiivista analyysiä.
Tutkimuksen perusteella oppilaiden kokemukset pienryhmästä olivat pääosin positiivisia. Koulukokemuksissa positiivisia muistoja olivat kirjaopiskelusta poikkeavat koulupäivät ja ikävinä muistoina painottuivat kokemukset kiusaamisesta. Pienryhmässä opiskelu nähtiin hyväksi oppimisen kannalta, mutta osa haluaisi pienryhmäopiskelun hyödyistä ja yleisopetuksessa opiskelun ajan kiusaamiskokemuksista huolimatta opiskella mieluummin isossa luokassa.
Pienryhmän arkea kuvattiin varsin tavalliseksi. Työrauha, luokkahenki ja luokan puitteet koettiin pääosin hyviksi. Oppilaiden tulevaisuuden suunnitelmat olivat vielä varsin avoimia, mutta jatkokouluttautuminen, työelämään siirtyminen, oma koti sekä perheen perustaminen mainittiin useassa haastattelussa. Tulevaisuudessa mietitytti oma pärjääminen sekä yleismaailmalliset ongelmat, mutta suurin osa vaikutti suuntaavan tulevaisuuteen luottavaisin mielin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]