”He huusivat kuin hinaajat” : opettajat ja rehtorit oppilaiden huoltajien häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen kohteena
Husu, Riikka; Ravelin, Reetta (2014)
Husu, Riikka
Ravelin, Reetta
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312161380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312161380
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisina opettajiin ja rehtoreihin kohdistuva häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen oppilaiden huoltajien taholta ilmenevät. Tutkielmamme on luonteeltaan laadullinen ja aineiston analysoimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Informantteinamme toimivat peruskoulun opettajat ja rehtorit, jotka ovat joutuneet huoltajien häirinnän tai epäasiallisen käyttäytymisen kohteeksi. Aineiston hankkimiseksi julkaisimme Opettaja -lehdessä kirjoitelmapyynnön ja välitimme sen myös lumipallo-otantaa mukaillen eteenpäin välitettäväksi. Kirjoitelmapyynnön kautta saatujen kirjoitelmien lisäksi käytämme aineistona lehtiartikkeleita ja Opettaja.tv:n haastattelua. Aineistotriangulaatio mahdollistaa tämänkaltaisen aineistojen yhdistämisen.
Keskeisimmäksi häirinnän muodoksi nousi opettajien ja rehtoreiden ammattitaitoon sekä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuva sanallinen loukkaaminen. Lisäksi huoltajat esittivät vaatimuksia opetusta ja käytännön järjestelyitä koskien. Opetushenkilökunta joutui myös perättömien huhujen, syytösten ja kanteluiden kohteeksi. Osa opettajista ja rehtoreista myötäili huoltajia ja osa puolustautui heitä vastaan. Opetushenkilökunta pyrki selvittämään ristiriidat huoltajien kanssa, mutta joissain tapauksissa häirintätilanteiden selvittämiseen tarvittiin myös ympäröivän työyhteisön, työnjohdon ja kanteluviranomaisten tukitoimia. Opetushenkilökuntaan kohdistunut häirintä aiheutti erilaisia tunteita, sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita – päällimmäisinä voimattomuuden ja osaamattomuuden tunteet sekä työuupumukseen viittaavat oireet.
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että huoltajien opettajiin ja rehtoreihin kohdistama häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen voivat olla tietoista opetushenkilökuntaan kohdistuvaa toimintaa tai niiden taustalla vaikuttavat opetushenkilökunnasta johtumattomat syyt. Häirintätilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja niiden selvittämiseksi tarvitaan selkeitä toimintamalleja. Yhteiseen päämäärään tähtäävät toimintamallit helpottavat tilanteessa toimimista antamalla häirinnän kohteelle, ympäröivälle työyhteisölle sekä työnjohdolle selkeät ohjeet tilanteessa toimimiseen.
Keskeisimmäksi häirinnän muodoksi nousi opettajien ja rehtoreiden ammattitaitoon sekä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuva sanallinen loukkaaminen. Lisäksi huoltajat esittivät vaatimuksia opetusta ja käytännön järjestelyitä koskien. Opetushenkilökunta joutui myös perättömien huhujen, syytösten ja kanteluiden kohteeksi. Osa opettajista ja rehtoreista myötäili huoltajia ja osa puolustautui heitä vastaan. Opetushenkilökunta pyrki selvittämään ristiriidat huoltajien kanssa, mutta joissain tapauksissa häirintätilanteiden selvittämiseen tarvittiin myös ympäröivän työyhteisön, työnjohdon ja kanteluviranomaisten tukitoimia. Opetushenkilökuntaan kohdistunut häirintä aiheutti erilaisia tunteita, sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita – päällimmäisinä voimattomuuden ja osaamattomuuden tunteet sekä työuupumukseen viittaavat oireet.
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että huoltajien opettajiin ja rehtoreihin kohdistama häirintä ja epäasiallinen käyttäytyminen voivat olla tietoista opetushenkilökuntaan kohdistuvaa toimintaa tai niiden taustalla vaikuttavat opetushenkilökunnasta johtumattomat syyt. Häirintätilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja niiden selvittämiseksi tarvitaan selkeitä toimintamalleja. Yhteiseen päämäärään tähtäävät toimintamallit helpottavat tilanteessa toimimista antamalla häirinnän kohteelle, ympäröivälle työyhteisölle sekä työnjohdolle selkeät ohjeet tilanteessa toimimiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]