Kohti kansainvälistymistä : CLIL, vieraskielinen opetussisältö, koulun käytännöissä
Harvey, Tiina; Tihinen, Tiina (2012)
Harvey, Tiina
Tihinen, Tiina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312161381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312161381
Tiivistelmä
Perinteisen kielenopetuksen rinnalla tarvitaan uusia ratkaisuja, koska se ei välttämättä tarjoa oppilaille tarpeeksi aikaa kielen käyttämiseen tunneilla. Perinteinen kielenopetus ei useinkaan tuo opittavaa asiaa autenttiseen kontekstiin. Autenttisuus auttaisi oppilaita muistamaan uudet sanat helpommin ja yhdistämään kielen oikeaan kontekstiin puhuttaessa. CLIL vastaa näihin haasteisiin ja oppilaiden rohkeus kommunikoida vieraalla kielellä kasvaa.
Tutkimuksemme tarkoitus on selvittää, miten CLIL -metodia toteutetaan käytännössä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme CLILn periaatteita, joita ovat sosiokonstruktivismi ja 4C:tä (Content, Communication, Cognition ja Culture). Tutkimuksemme on luonteeltaan etnografinen tutkimus. Etnografiselle tutkimukselle on ominaista aineiston monipuolisuus ja kenttätyö. Havainnoimme yhteensä neljäkymmentäneljä CLIL -opetustuokiota kolmessa eri koulussa. Nimesimme koulut Tapaus Espanjaksi, Tapaus Rovaniemeksi ja Tapaus Australiaksi. Etnografiassa aineiston analyysi alkaa jo kentällä ja jatkuu läpi litteroinnin ja kirjoittamisen. Tällainen prosessinomainen aineiston analysointi näkyy myös meidän tutkimuksessamme.
Tarkastelemme tutkimustuloksia neljän otsikon valossa: kieli, opetusmenetelmät, scaffolding ja motivaatio. Näiden termien kautta tarkastelemme CLILn periaatteiden toteutumista kaikissa tapauksissa sekä vertailemme koulukohtaisia toteutuksia keskenään. Pohdinta-osioon laadimme koosteen siitä, miten CLILn periaatteet toteutuivat tutkituissa kouluissa. Kaikissa kouluissa periaatteet toteutuivat ainakin osittain. Tapaus Espanjassa kaikki periaatteet toteutuivat täysin. Pidämmekin tätä malliesimerkkinä CLILstä. Kysymme myös, voiko CLILiä olla sellaiset toteutustavat, joissa sen periaatteet toteutuvat vain osittain tai eivät toteudu lainkaan?
Tutkimuksemme esittelee kolme erilaista toteutustapaa CLILlle. Se tuo käsitettä itsessään tunnetummaksi ja tekee metodista kansantajuisemman. Nämä mallit ja selkeät periaatteet tarjoavat vieraan kielen vaihtoehtoisesta opettamisesta kiinnostuneille suuntaviivat CLILn toteuttamiselle omassa opetustyössään.
Tutkimuksemme tarkoitus on selvittää, miten CLIL -metodia toteutetaan käytännössä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme CLILn periaatteita, joita ovat sosiokonstruktivismi ja 4C:tä (Content, Communication, Cognition ja Culture). Tutkimuksemme on luonteeltaan etnografinen tutkimus. Etnografiselle tutkimukselle on ominaista aineiston monipuolisuus ja kenttätyö. Havainnoimme yhteensä neljäkymmentäneljä CLIL -opetustuokiota kolmessa eri koulussa. Nimesimme koulut Tapaus Espanjaksi, Tapaus Rovaniemeksi ja Tapaus Australiaksi. Etnografiassa aineiston analyysi alkaa jo kentällä ja jatkuu läpi litteroinnin ja kirjoittamisen. Tällainen prosessinomainen aineiston analysointi näkyy myös meidän tutkimuksessamme.
Tarkastelemme tutkimustuloksia neljän otsikon valossa: kieli, opetusmenetelmät, scaffolding ja motivaatio. Näiden termien kautta tarkastelemme CLILn periaatteiden toteutumista kaikissa tapauksissa sekä vertailemme koulukohtaisia toteutuksia keskenään. Pohdinta-osioon laadimme koosteen siitä, miten CLILn periaatteet toteutuivat tutkituissa kouluissa. Kaikissa kouluissa periaatteet toteutuivat ainakin osittain. Tapaus Espanjassa kaikki periaatteet toteutuivat täysin. Pidämmekin tätä malliesimerkkinä CLILstä. Kysymme myös, voiko CLILiä olla sellaiset toteutustavat, joissa sen periaatteet toteutuvat vain osittain tai eivät toteudu lainkaan?
Tutkimuksemme esittelee kolme erilaista toteutustapaa CLILlle. Se tuo käsitettä itsessään tunnetummaksi ja tekee metodista kansantajuisemman. Nämä mallit ja selkeät periaatteet tarjoavat vieraan kielen vaihtoehtoisesta opettamisesta kiinnostuneille suuntaviivat CLILn toteuttamiselle omassa opetustyössään.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]