Työ tekijäänsä neuvoo : Lapin yliopistosta vuosina 1980–1981 ja 2010–2011 valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia uravalinnasta, koulutuksesta ja uran alkuvaiheista
Kinnunen, Heidi (2014)
Kinnunen, Heidi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402261021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201402261021
Tiivistelmä
Tutkin Lapin yliopistosta vuosina 1980–1981 ja 2010–2011 valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia uravalinnasta, koulutuksesta ja uran alkuvaiheista. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistonani ovat kirjoitelmat ja haastattelut. Olen kerännyt tutkimusaineistoni haastattelemalla neljää vuosina 1980–1981 ja neljää vuosina 2010–2011 valmistunutta luokanopettajaa.
Käyttämäni aineiston analyysi ei ole puhtaasti aineistolähtöinen. Teoria ohjaa tekemiäni haastattelu- ja kirjoitelmakysymyksiä, joten pääteemat ovat teoriasta johdettuja. Alateemat on muodostettu aineistolähtöisesti. Tutkimukseni pääteemat ovat opettajien uravalinta, luokanopettajien kokemukset koulutuksesta ja ensimmäisestä työvuodesta sekä luokanopettajien käsitykset ihanteellisesta opettajasta.
Ammatin valinta ja siihen hakeutuminen jakautuivat luokanopettajien haastatteluissa kolmeen teemaan. Ne ovat varmuus ammattiin hakeutumisesta sekä sisäiset ja ulkoiset tekijät, edelliset ovat henkilökohtaisia syitä, jälkimmäiset liittyvät opettajan ammatin tarjoamiin hyötyihin. Osalle haastateltavista alalle hakeutuminen oli ollut varmaa jo lapsena kun taas muille se selvisi myöhemmin. Yhdelle opettajista alalle hakeutuminen oli sattumaa. Luokanopettajat mainitsivat henkilökohtaisiksi syiksi perheellisyyden, opettajan työn haaveammattina, persoonan sopivuuden alalle, koulutuksen läheisen sijainnin, aiemman ammatin kariutumisen ja opiskelujen jatkamisen opetusalalle. Opettajan työn hyötyjä edustavat pitkät lomat, palkka, työn monipuolisuus, ammatin tarjoamat muut työmahdollisuudet, opettajan työn arvostus ja virkojen suuri määrä.
Keskeisimpinä kokemuksina koulutusajoilta mainittiin suhteet opiskelijatovereihin, erikoistumis- ja sivuaineopintojen tärkeys, harjoitteluiden merkitys, puutteelliset tiedot ja taidot käytännönläheisissä asioissa, tyytymättömyys massaluentoihin soveltavissa ja metodiopinnoissa sekä vuosina 1980–1981 valmistuneet luokanopettajat mainitsivat merkittävinä kokemuksinaan opettajankoulutuksen muutosvaiheen.
Aineiston perusteella tutkittavien kokemukset ihanteellisesta opettajasta ovat luokiteltavissa kolmeen teemaan, jotka ovat luokanopettajien ihannoimat ominaispiirteet, ihanneopettajan rooli ja ideaalit opettajan työssä.
Kuvatessaan kehittymistään opettajana kaikki tutkimukseen osallistuneet kiinnittivät paljon huomiota ensimmäiseen työvuoteensa. Kokemuksista oppiminen ja kehittyminen työtä tekemällä nousivat esille keskeisinä omaa ammatillista kasvua ja oppimista kuvaavina tekijöinä sekä vuosina 2010–2011 että 1980–1981 valmistuneiden luokanopettajien kohdalla.
Käyttämäni aineiston analyysi ei ole puhtaasti aineistolähtöinen. Teoria ohjaa tekemiäni haastattelu- ja kirjoitelmakysymyksiä, joten pääteemat ovat teoriasta johdettuja. Alateemat on muodostettu aineistolähtöisesti. Tutkimukseni pääteemat ovat opettajien uravalinta, luokanopettajien kokemukset koulutuksesta ja ensimmäisestä työvuodesta sekä luokanopettajien käsitykset ihanteellisesta opettajasta.
Ammatin valinta ja siihen hakeutuminen jakautuivat luokanopettajien haastatteluissa kolmeen teemaan. Ne ovat varmuus ammattiin hakeutumisesta sekä sisäiset ja ulkoiset tekijät, edelliset ovat henkilökohtaisia syitä, jälkimmäiset liittyvät opettajan ammatin tarjoamiin hyötyihin. Osalle haastateltavista alalle hakeutuminen oli ollut varmaa jo lapsena kun taas muille se selvisi myöhemmin. Yhdelle opettajista alalle hakeutuminen oli sattumaa. Luokanopettajat mainitsivat henkilökohtaisiksi syiksi perheellisyyden, opettajan työn haaveammattina, persoonan sopivuuden alalle, koulutuksen läheisen sijainnin, aiemman ammatin kariutumisen ja opiskelujen jatkamisen opetusalalle. Opettajan työn hyötyjä edustavat pitkät lomat, palkka, työn monipuolisuus, ammatin tarjoamat muut työmahdollisuudet, opettajan työn arvostus ja virkojen suuri määrä.
Keskeisimpinä kokemuksina koulutusajoilta mainittiin suhteet opiskelijatovereihin, erikoistumis- ja sivuaineopintojen tärkeys, harjoitteluiden merkitys, puutteelliset tiedot ja taidot käytännönläheisissä asioissa, tyytymättömyys massaluentoihin soveltavissa ja metodiopinnoissa sekä vuosina 1980–1981 valmistuneet luokanopettajat mainitsivat merkittävinä kokemuksinaan opettajankoulutuksen muutosvaiheen.
Aineiston perusteella tutkittavien kokemukset ihanteellisesta opettajasta ovat luokiteltavissa kolmeen teemaan, jotka ovat luokanopettajien ihannoimat ominaispiirteet, ihanneopettajan rooli ja ideaalit opettajan työssä.
Kuvatessaan kehittymistään opettajana kaikki tutkimukseen osallistuneet kiinnittivät paljon huomiota ensimmäiseen työvuoteensa. Kokemuksista oppiminen ja kehittyminen työtä tekemällä nousivat esille keskeisinä omaa ammatillista kasvua ja oppimista kuvaavina tekijöinä sekä vuosina 2010–2011 että 1980–1981 valmistuneiden luokanopettajien kohdalla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]