Ekaluokkalaisten ajatuksia opettajasta : fenomenografiaan pohjautuva haastattelututkimus lasten omasta opettajasta
Kangastupa, Noora; Matinaho, Minna (2014)
Kangastupa, Noora
Matinaho, Minna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201403051029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201403051029
Tiivistelmä
Tarkastelemme pro gradu -tutkielmassamme alakoulun 1. luokkalaisten ajatuksia opettajasta ja pyrimme lapsilähtöiseen toteutukseen. Tutkimuksemme tärkeä näkökulma on saada lasten ääni kuuluviin, sillä uskomme heidän tuovan merkityksellistä tietoa opettajasta esiin.
Tutkimuksemme on laadullinen tulkinnallinen tutkimus, jota ohjaa fenomenografia etenkin aineiston analyysissä. Tutkimuksemme aineisto koostuu kuudentoista oppilaan yksilöhaastattelusta, jotka toteutimme neljässä eri koulusta. Tutkimuksemme ensimmäinen haastattelu sijoittui loppuvuodelle 2012 ja seuraavat haastattelut toteutuivat tammikuun 2013 aikana.
Fenomenografisen aineistoanalyysin pohjalta tutkimuksemme tuloksiksi muodostui kolme horisontaalisesti jäsenneltyä teemaa, jotka kuvasivat opettajan persoonaa, hänen toimintaa sekä käyttäytymistä lasten näkökulmasta. Kokonaisuudessaan opettaja näyttäytyi lapsille merkittävänä aikuisena, joka vaikuttaa moniulotteisesti lasten elämään. Opettaja antaa lapsille teoreettisen tiedon lisäksi muita elämässä tarvittavia tärkeitä oppeja, joita lapset peilaavat välittömästi opettajan tunteista, käyttäytymisestä sekä vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksemme on laadullinen tulkinnallinen tutkimus, jota ohjaa fenomenografia etenkin aineiston analyysissä. Tutkimuksemme aineisto koostuu kuudentoista oppilaan yksilöhaastattelusta, jotka toteutimme neljässä eri koulusta. Tutkimuksemme ensimmäinen haastattelu sijoittui loppuvuodelle 2012 ja seuraavat haastattelut toteutuivat tammikuun 2013 aikana.
Fenomenografisen aineistoanalyysin pohjalta tutkimuksemme tuloksiksi muodostui kolme horisontaalisesti jäsenneltyä teemaa, jotka kuvasivat opettajan persoonaa, hänen toimintaa sekä käyttäytymistä lasten näkökulmasta. Kokonaisuudessaan opettaja näyttäytyi lapsille merkittävänä aikuisena, joka vaikuttaa moniulotteisesti lasten elämään. Opettaja antaa lapsille teoreettisen tiedon lisäksi muita elämässä tarvittavia tärkeitä oppeja, joita lapset peilaavat välittömästi opettajan tunteista, käyttäytymisestä sekä vuorovaikutuksesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]