Sukupuolen näyttäytyminen alakoulun liikuntatuntien palautteessa
Hakala, Ari-Pekka; Lindholm, Kalle (2014)
Hakala, Ari-Pekka
Lindholm, Kalle
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201403121034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201403121034
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus on selvittää sukupuolen näyttäytymistä alakoulun liikuntatuntien palautteessa sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme liikuntatuntien palautetta käsitteenä sekä sen merkitystä ja käyttöä. Lisäksi käsittelemme sukupuolta käsitteenä sekä sukupuolirooleja ja sukupuolistereotypioita varsinkin koulumaailmassa. Tutkimuksemme perustui vahvasti osallistuvaan havainnointiin, joten oli luonnollista, että valitsimme metodologiaksemme etnografian. Havainnoimme kahdeksan luokanopettajan liikuntatunteja ja teimme heidän liikuntaryhmien oppilaille kyselylomakkeen. Saamaamme aineistoa analysoimme sekä määrällisin että laadullisin menetelmin.
Palautteen annossa ja palautteen saannissa löytyi eroja sukupuolten välillä. Perinteiset stereotypiat näkyvät opettajien toiminnassa liikuntatunneilla. Miesopettajat ovat muun muassa johdonmukaisempia kuin naisopettajat ja heillä on yleisesti vahvempi auktoriteetti kuin naisilla. Ominaisuuksia palautteen annossa ei voi kuitenkaan täysin yleistää, sillä yksilöiden erot ovat suuria sukupuolten sisällä. Oppilaista pojat näyttävät keräävän enemmän huomiota ja saavan siten enemmän palautetta. Tyttöjä näytetään kannustavan enemmän, kun taas poikien palaute koostuu enemmän yksityiskohtaisesta palautteesta.
Palautteen annossa ja palautteen saannissa löytyi eroja sukupuolten välillä. Perinteiset stereotypiat näkyvät opettajien toiminnassa liikuntatunneilla. Miesopettajat ovat muun muassa johdonmukaisempia kuin naisopettajat ja heillä on yleisesti vahvempi auktoriteetti kuin naisilla. Ominaisuuksia palautteen annossa ei voi kuitenkaan täysin yleistää, sillä yksilöiden erot ovat suuria sukupuolten sisällä. Oppilaista pojat näyttävät keräävän enemmän huomiota ja saavan siten enemmän palautetta. Tyttöjä näytetään kannustavan enemmän, kun taas poikien palaute koostuu enemmän yksityiskohtaisesta palautteesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]