”Ne oppii paremmin niin ku tekemällä” : työpajaohjaajien käsityksiä maahanmuuttajien oppimisesta
Palojärvi-Serratti, Johanna (2014)
Palojärvi-Serratti, Johanna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406041224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406041224
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani Verso-kumppanuushankkeen työpajaohjaajien käsityksiä kotoutumisen alkuvaiheessa olevien maahanmuuttajien oppimisesta. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa maahanmuuttajien oppimisesta. Tämän tiedon kautta maahanmuuttajien opetusta ja ohjausta voidaan kehittää parempaan suuntaan jolloin maahanmuuttajat integroituvat yhteiskuntaan paremmin. Esittelen tutkielmassa Suomea maahanmuuttomaana ja erityisesti Rovaniemen maahanmuuttostrategiaa. Avaan lisäksi kotoutumisen käsitettä tutkimusten sekä Suomen kotouttamislain pohjalta ja esittelen Rovalan Setlementin tarjoamia kotouttamista tukevia toimia Rovaniemellä. Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Toteutin sen etnografista tutkimustapaa käyttäen haastattelemalla työpajaohjaajia ryhmässä sekä havainnoiden suomen kielen ohjauksen ryhmiä keväällä 2011. Tutkimuksessa ilmeni, että ohjaajien mielestä maahanmuuttajat oppivat parhaiten tekemisen kautta. Oppimista ei tapahdu vain suomen kielessä vaan maahanmuuttajat oppivat kokonaisvaltaisesti niin itsensä ilmaisua kuin myös suomalaista tapaa elää ja toimia. Lisäksi oppimisen nähtiin olevan parhaimmillaan silloin, kun se tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa vertaillen eri maiden tapoja. Haastateltavien mukaan jokaisella maahanmuuttajalla on oikeus oppia ja integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä mahdollisuus tulee tarjota jokaiselle maahanmuuttajalle huomioiden heidän yksilölliset tarpeensa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]