Lahjakkuudesta puheen ollen : oppilaiden ja opettajien käsityksiä lahjakkaiden oppilaiden opetuksesta
Mommo, Unna (2014)
Mommo, Unna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405151134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405151134
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella lappilaisten opettajien ja oppilaiden käsityksiä matemaattisesti tai liikunnallisesti lahjakkaan oppilaan opetuksesta. Tarkoitus on avata lahjakkaan oppilaan koulunkäyntiin liittyviä näkemyksiä sekä selvittää, millaiset tekijät tukevat lahjakkaan oppilaan kehitystä, miten lahjakkuus ilmenee ja mitä ajatuksia lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen herättää tutkimushenkilöissä.
Tutkimus on toteutettu fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla eläkkeellä olevia matematiikan ja liikunnan aineenopettajia ja luokanopettajaa sekä matemaattisesti ja / tai liikunnallisesti lahjakkaita oppilaita. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty lähettämällä kysely lappilaisille matematiikan ja liikunnan aineenopettajille sekä luokanopettajille.
Lahjakas oppilas ilmenee vastauksissa kypsänä, nopeasti oppivana ja itseään itsenäisesti kehittämään pyrkivänä henkilönä, jonka opetus jakaa opettajien mielipiteet: toisaalta lahjakkaan oppilaan opetus nähdään helppona, sillä lahjakas oppilas on itsenäinen eikä pyydä usein apua. Toisaalta lahjakkaan opettaminen voi olla vaikeaa ja vaatia opettajalta paljon työtä, sillä lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen tapahtuu usein taidoiltaan heterogeenisessä ryhmässä, jossa apua tarvitsee moni oppilas yhtä aikaa. Lahjakkaan kehityksen tuessa korostuivat opettajan ja kodin tuki, opetusryhmän toimivuus sekä oppilaan kehitystasoa vastaavat tehtävät.
Tutkimus on toteutettu fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla eläkkeellä olevia matematiikan ja liikunnan aineenopettajia ja luokanopettajaa sekä matemaattisesti ja / tai liikunnallisesti lahjakkaita oppilaita. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty lähettämällä kysely lappilaisille matematiikan ja liikunnan aineenopettajille sekä luokanopettajille.
Lahjakas oppilas ilmenee vastauksissa kypsänä, nopeasti oppivana ja itseään itsenäisesti kehittämään pyrkivänä henkilönä, jonka opetus jakaa opettajien mielipiteet: toisaalta lahjakkaan oppilaan opetus nähdään helppona, sillä lahjakas oppilas on itsenäinen eikä pyydä usein apua. Toisaalta lahjakkaan opettaminen voi olla vaikeaa ja vaatia opettajalta paljon työtä, sillä lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen tapahtuu usein taidoiltaan heterogeenisessä ryhmässä, jossa apua tarvitsee moni oppilas yhtä aikaa. Lahjakkaan kehityksen tuessa korostuivat opettajan ja kodin tuki, opetusryhmän toimivuus sekä oppilaan kehitystasoa vastaavat tehtävät.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]