“Maailma vaan vei vähän mennessään” : luokanopettajan työuran muutos
Jääskö, Karoliina; Konu, Pauliina (2014)
Jääskö, Karoliina
Konu, Pauliina
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201407301361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201407301361
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajan uramuutospolkua sekä uramuutokseen liittyviä tekijöitä. Kuudesta tutkittavasta viisi on valmistunut luokanopettajaksi ja yksi on vaihtanut pääainetta luokanopettajakoulutuksesta yleiseen kasvatustieteeseen maisterivaiheessa. Uramuutos tarkoittaa tässä tutkimuksessa sitä, että tutkittava on tehnyt tietoisen valinnan olla tekemättä luokanopettajan työtä. Aineistona toimii kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua, jotka on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on fenomenologia. Ihminen nähdään ainutkertaisena kokijana, jonka kokemuksellisuuteen vaikuttaa myös ympäristö jossa hän elää.
Teoreettisessa viitekehyksessä uraa kuvataan jatkuvasti kehittyvänä ja muuttuvana. Yksilön uravalintaan vaikuttavat sekä yksilölliset että yhteiskunnalliset tekijät. Se on kokonaisvaltaista elämänkulun suunnittelua, eikä sitä voida tarkastella ilman elämäntilanteen huomioimista. Työuran muutos on pitkäaikainen prosessi eri vaiheineen, ja se sulautuu luonnollisena osana ihmisen elämänkaareen. Joustavaan urakehitykseen liittyy yksilön kyky hallita omaa uraansa, sekä reflektoida ja muokata jatkuvasti omaa ammatillista identiteettiään. Opettajan uraliikkuvuus on yleistynyt, mikä nähdään yhteiskunnallisesti huolestuttavana. Tärkeimpänä keinona opettajien työssä pysymiseen pidetään työhön suunnattuja tukitoimia.
Tuloksissa esitellään kuuden tutkittavan uramuutospolku. Jokaisella päätös uramuutoksesta on tapahtunut eri vaiheessa elämänkaarta. Työuran muutokseen vaikuttavat tekijät jakautuvat tuloksissa kolmeen osaan: luokanopettajan työhön, henkilökohtaisiin intresseihin, sekä elämäntilanteeseen liittyviin tekijöihin. Merkittävimmäksi uramuutoksen kannalta tässä tutkimuksessa nousevat henkilökohtaisiin intresseihin liittyvät tekijät. Niitä ovat omat kiinnostuksen kohteet, arvot ja uraan liittyvät tavoitteet. Työuran muutos on monisäikeinen prosessi, joka ei ole seurausta mistään yksittäisestä syystä. Se on monen tekijän summa, johon liittyy olennaisena osana oman elämän hallinta.
Teoreettisessa viitekehyksessä uraa kuvataan jatkuvasti kehittyvänä ja muuttuvana. Yksilön uravalintaan vaikuttavat sekä yksilölliset että yhteiskunnalliset tekijät. Se on kokonaisvaltaista elämänkulun suunnittelua, eikä sitä voida tarkastella ilman elämäntilanteen huomioimista. Työuran muutos on pitkäaikainen prosessi eri vaiheineen, ja se sulautuu luonnollisena osana ihmisen elämänkaareen. Joustavaan urakehitykseen liittyy yksilön kyky hallita omaa uraansa, sekä reflektoida ja muokata jatkuvasti omaa ammatillista identiteettiään. Opettajan uraliikkuvuus on yleistynyt, mikä nähdään yhteiskunnallisesti huolestuttavana. Tärkeimpänä keinona opettajien työssä pysymiseen pidetään työhön suunnattuja tukitoimia.
Tuloksissa esitellään kuuden tutkittavan uramuutospolku. Jokaisella päätös uramuutoksesta on tapahtunut eri vaiheessa elämänkaarta. Työuran muutokseen vaikuttavat tekijät jakautuvat tuloksissa kolmeen osaan: luokanopettajan työhön, henkilökohtaisiin intresseihin, sekä elämäntilanteeseen liittyviin tekijöihin. Merkittävimmäksi uramuutoksen kannalta tässä tutkimuksessa nousevat henkilökohtaisiin intresseihin liittyvät tekijät. Niitä ovat omat kiinnostuksen kohteet, arvot ja uraan liittyvät tavoitteet. Työuran muutos on monisäikeinen prosessi, joka ei ole seurausta mistään yksittäisestä syystä. Se on monen tekijän summa, johon liittyy olennaisena osana oman elämän hallinta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]