Opettaja lahjakkuuden tunnistajana ja tukijana : opettajien käsityksiä lahjakkuudesta suomalaisessa peruskoulussa
Holappa, Eeva; Kujala, Reeta (2014)
Holappa, Eeva
Kujala, Reeta
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201407311362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201407311362
Tiivistelmä
Suomen perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle oppilaalle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaista opetusta (PL 731/1999 16§). Suomen koulutuspolitiikassa vaikuttava inklusiivinen ajattelu korostaa oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimista, mutta usein keskustelu sivuuttaa lahjakkaat oppilaat. Pro gradu –tutkielmamme aiheena on opettajien käsitykset lahjakkuudesta suomalaisessa peruskoulussa. Aineistomme koostuu kahden luokanopettajan sekä kahden opettajaopiskelijan teemahaastatteluista. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkittavat kokivat lahjakkuuden määrittelyn haasteelliseksi. Haastateltavat liittivät älykkyyden ja luovuuden lahjakkuuteen eri oppiaineiden kautta. Haastateltavien mukaan lahjakkuuden tukemiseen vaikuttivat sekä kodin että koulun tuki ja resurssit. Tutkittavat kokivat lahjakkuuden näkyvän koulussa arvioinnin kautta. Haastateltavien mukaan lahjakkaiden kasvatusta ei ole juurikaan käsitelty koulussa tai luokanopettajakoulutuksessa, mutta he kokivat, että lahjakkaiden kasvatus pitäisi ottaa huomioon nykyistä paremmin.
Tutkittavat kokivat lahjakkuuden määrittelyn haasteelliseksi. Haastateltavat liittivät älykkyyden ja luovuuden lahjakkuuteen eri oppiaineiden kautta. Haastateltavien mukaan lahjakkuuden tukemiseen vaikuttivat sekä kodin että koulun tuki ja resurssit. Tutkittavat kokivat lahjakkuuden näkyvän koulussa arvioinnin kautta. Haastateltavien mukaan lahjakkaiden kasvatusta ei ole juurikaan käsitelty koulussa tai luokanopettajakoulutuksessa, mutta he kokivat, että lahjakkaiden kasvatus pitäisi ottaa huomioon nykyistä paremmin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]