Osallisuus koulussa : osallistava tapaustutkimus oppilaiden osallisuuden kokemuksista
Kemppainen, Jutta (2014)
Kemppainen, Jutta
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408011366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408011366
Tiivistelmä
Tutkimukseni aihe on lasten osallisuus koulussa. Tavoitteena oli selvittää lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta alakoulussa. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka keskiössä ovat tutkimuskoulun oppilaat. Tutkimukseni itsessään on oppilaita osallistava, sillä apututkijoinani ovat toimineet tutkimuskoulun kuudennen luokan oppilaat, jotka osallistuivat sekä tutkimusprosessin suunnitteluun, että aineistonkeruuseen.
Määrittelen tutkimuksessani osallisuutta eri näkökulmista, kuvailen tutkimusprosessini etenemistä vaiheittain, esittelen tutkimustuloksiani osallisuuden teoriaan verraten ja pohdin lasten mukanaoloa tutkimusprosessissa. Tutkimustulokseni lasten osallisuuden kokemuksista perustuvat kolmeen erilaiseen aineistoon ja osoittavat osallisuuden olevan ajankohtainen ja tärkeä ilmiö.
Tutkimustulosteni perusteella oppilaiden käsitykset osallisuudesta ovat positiivisia ja asiaa pidetään tärkeänä osana koulutyötä. Oppilaat yhdistävät osallisuuden useimmiten osallistumiseen, jota oppilaat kuvaavat erilaisin vertaisten kanssa tapahtuvin esimerkein. Osallisuuden kokemuksista kertominen ja osallisuuden nimeäminen vaikuttaa kuitenkin haastavalta. Tutkimustulokset ovat opettajien ja koulujen hyödynnettävissä osallisuuden kehittämiseksi.
Määrittelen tutkimuksessani osallisuutta eri näkökulmista, kuvailen tutkimusprosessini etenemistä vaiheittain, esittelen tutkimustuloksiani osallisuuden teoriaan verraten ja pohdin lasten mukanaoloa tutkimusprosessissa. Tutkimustulokseni lasten osallisuuden kokemuksista perustuvat kolmeen erilaiseen aineistoon ja osoittavat osallisuuden olevan ajankohtainen ja tärkeä ilmiö.
Tutkimustulosteni perusteella oppilaiden käsitykset osallisuudesta ovat positiivisia ja asiaa pidetään tärkeänä osana koulutyötä. Oppilaat yhdistävät osallisuuden useimmiten osallistumiseen, jota oppilaat kuvaavat erilaisin vertaisten kanssa tapahtuvin esimerkein. Osallisuuden kokemuksista kertominen ja osallisuuden nimeäminen vaikuttaa kuitenkin haastavalta. Tutkimustulokset ovat opettajien ja koulujen hyödynnettävissä osallisuuden kehittämiseksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]