Matka yhdistää yhteisöt ja yksilöt : MTI:n kolmen oppilaitoksen yhteistyön mahdollisuudet ja edellytykset
Sassi, Päivi (2014)
Sassi, Päivi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151008
Tiivistelmä
Tapaustutkimuksen pääkysymyksenä on ”Millaisen toimintakulttuurin MTI tarjoaa oppilaitosten väliselle yhteistyölle”. Tutkimukseni tavoitteena on Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin, MTI:n, yhteistyöhön liittyvän toiminnan eksplikointi.
Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä Oppiva Matkailu -hankkeessa käynnistetyn MTI:n matkailun koulutuksen yhteistyötoteutuksiin osallistunutta opettajaa ja suunnittelijaa Lapin yliopistosta, Rovaniemen ammattikorkeakoulusta ja Lapin ammattiopistosta. Analysoin heidän kokemuksia yhteistyöstä käyttäen fenomenologista menetelmää ja laadullista sisällönanalyysiä teemoitellen ja tyypitellen. Esiymmärrys muodostui havainnoimalla MTI:n koulutustiimin kokouksia ja pöytäkirjoja.
Tutkimukseni tuloksina MTI:n yhteistyöhön motivaatiotekijöinä korostuivat pedagoginen jakaminen, osallisuus työyhteisössä, kuulluksi tuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa niin oman työn, työyhteisön kuin opiskelijan tulevaisuuteen. Yksilön professiona korostui MTI:ssä laajennettu opettajuus. Yhteistyö tarjosi oppilaitoksille kehittymisen mahdollisuuksia koulutuksen kentällä, opiskelijoille sekä vastausta myös Opetus- ja kulttuuriministeriön vaateisiin.
Yhteistyöhön MTI:ssä asetti haasteita vahvat alakulttuurit, asenne yhteistyöhön ja rakenteet. MTI koostuu vahvoista alakulttuureista, joka näkyy yhteistyössä etäisyytenä ja eriasteisena osallisuutena yhteistyöhön. Yhteistyö ymmärrettiin selvästi MTI:ssä yksilökeskeisen toiminnan kautta. Yksin tekemisen asennetta pidettiin pahimpana hidasteena yhteistyölle yhteistyötä tukevien rakenteellisten tekijöiden ja tiedonkulun heikkouksien ohella.
Tutkimukseni osoittaa, että suurin haaste MTI:n toimintakulttuurin kehittymisessä onkin se, että yhteistyön tekijät ymmärtävät toiminnan muodostuvan suhteissa, eivät yksittäisten fasilitaattoreiden ja ammatillisen professionaalisuuden kehittymistään edistävien opettajien toimesta. Tieto rakentuu suhteissa. Näin myös yhteistyö rakentuu suhteissa. Yhteistyö MTI:ssä edellyttää sitä voimaannuttavaa matkaa, jossa yhteistyön jokainen osapuoli on osallisena.
Tutkimus liittyi Oppiva Matkailu -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa käynnistetyn matkailun koulutuksen yhteistyön Lapin Ammattiopiston, Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston tulosten raportointiin. Tutkimuksen perusteella on myös kirjoitettu artikkeli ”Opetuksen työkulttuuri muutoksessa - matkailualan opettajien kokemuksia opintojaksojen yhteistoteutuksista” matkailualan kirjaan ”Oppiva matkailu. Puheenvuoroja matkailualan koulutuksen kehittämisestä”.
Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä Oppiva Matkailu -hankkeessa käynnistetyn MTI:n matkailun koulutuksen yhteistyötoteutuksiin osallistunutta opettajaa ja suunnittelijaa Lapin yliopistosta, Rovaniemen ammattikorkeakoulusta ja Lapin ammattiopistosta. Analysoin heidän kokemuksia yhteistyöstä käyttäen fenomenologista menetelmää ja laadullista sisällönanalyysiä teemoitellen ja tyypitellen. Esiymmärrys muodostui havainnoimalla MTI:n koulutustiimin kokouksia ja pöytäkirjoja.
Tutkimukseni tuloksina MTI:n yhteistyöhön motivaatiotekijöinä korostuivat pedagoginen jakaminen, osallisuus työyhteisössä, kuulluksi tuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa niin oman työn, työyhteisön kuin opiskelijan tulevaisuuteen. Yksilön professiona korostui MTI:ssä laajennettu opettajuus. Yhteistyö tarjosi oppilaitoksille kehittymisen mahdollisuuksia koulutuksen kentällä, opiskelijoille sekä vastausta myös Opetus- ja kulttuuriministeriön vaateisiin.
Yhteistyöhön MTI:ssä asetti haasteita vahvat alakulttuurit, asenne yhteistyöhön ja rakenteet. MTI koostuu vahvoista alakulttuureista, joka näkyy yhteistyössä etäisyytenä ja eriasteisena osallisuutena yhteistyöhön. Yhteistyö ymmärrettiin selvästi MTI:ssä yksilökeskeisen toiminnan kautta. Yksin tekemisen asennetta pidettiin pahimpana hidasteena yhteistyölle yhteistyötä tukevien rakenteellisten tekijöiden ja tiedonkulun heikkouksien ohella.
Tutkimukseni osoittaa, että suurin haaste MTI:n toimintakulttuurin kehittymisessä onkin se, että yhteistyön tekijät ymmärtävät toiminnan muodostuvan suhteissa, eivät yksittäisten fasilitaattoreiden ja ammatillisen professionaalisuuden kehittymistään edistävien opettajien toimesta. Tieto rakentuu suhteissa. Näin myös yhteistyö rakentuu suhteissa. Yhteistyö MTI:ssä edellyttää sitä voimaannuttavaa matkaa, jossa yhteistyön jokainen osapuoli on osallisena.
Tutkimus liittyi Oppiva Matkailu -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa käynnistetyn matkailun koulutuksen yhteistyön Lapin Ammattiopiston, Rovaniemen ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston tulosten raportointiin. Tutkimuksen perusteella on myös kirjoitettu artikkeli ”Opetuksen työkulttuuri muutoksessa - matkailualan opettajien kokemuksia opintojaksojen yhteistoteutuksista” matkailualan kirjaan ”Oppiva matkailu. Puheenvuoroja matkailualan koulutuksen kehittämisestä”.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]