"Ottaisin takaisin yhdysluokkaseminaarit" : tapaustutkimus rovaniemeläisten yhdysluokkaopettajien työssäjaksamisesta ja työhyvinvoinnista
Numminen, Hanna (2014)
Numminen, Hanna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412101535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412101535
Tiivistelmä
Tutkimukseni kohdentuu yhdysluokkaopettajan työhön. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli saada selville yhdysluokkaopettajien omia näkemyksiä työssäjaksamisesta ja työhyvinvoinnista sekä heidän käsityksiään työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimukseni teoriaosassa esittelen yhdysluokkaopetuksen erityispiirteitä sekä sen etuja ja haasteita oppilaiden ja opettajan kannalta. Tarkastelen työhyvinvointia nostaen esiin erityisesti opettajan työhyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä aikaisempien tutkimusten valossa.
Tutkimushenkilöinä on kahdeksan rovaniemeläistä yhdysluokkaopettajaa. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeilla. Analysoin tutkimusaineistoani laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoitellen ja peilaan tuloksia teoriaan. Teoria kulkee luonnollisesti mukana koko tutkimusprosessin ajan.
Tutkimustulokseni osoittivat, että suurin osa yhdysluokkaopettajista näkee oman työhyvinvointinsa hyvänä. Työtä kuormittavia tekijöitä olivat erityisesti yhdysluokkaoppilaiden heterogeenisyys sekä opettajien kokema jatkuva kiire ja ajoittaiset riittämättömyyden tunteet. Voimannuttavista kokemuksista opettajat korostivat oppilaiden apuopettajuuden innostavuutta. Oppilaiden keskinäinen auttaminen on yhdysluokkaa kuvaava yleinen piirre. Myös opetuksen kertaantuvuus koettiin myönteisenä ja oppimista sekä opetusta helpottavana. Näiden lisäksi opettajat kokivat, että työssäjaksamiseen olivat erityisen voimakkaasti vaikuttamassa ympäröivä työyhteisö, oppilaat ja käytettävissä olevat resurssit ja materiaalit. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yhdysluokkaopettajien työn kehittämistä koskevassa tutkimuksessa sekä täydennyskoulutuksessa.
Tutkimushenkilöinä on kahdeksan rovaniemeläistä yhdysluokkaopettajaa. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeilla. Analysoin tutkimusaineistoani laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoitellen ja peilaan tuloksia teoriaan. Teoria kulkee luonnollisesti mukana koko tutkimusprosessin ajan.
Tutkimustulokseni osoittivat, että suurin osa yhdysluokkaopettajista näkee oman työhyvinvointinsa hyvänä. Työtä kuormittavia tekijöitä olivat erityisesti yhdysluokkaoppilaiden heterogeenisyys sekä opettajien kokema jatkuva kiire ja ajoittaiset riittämättömyyden tunteet. Voimannuttavista kokemuksista opettajat korostivat oppilaiden apuopettajuuden innostavuutta. Oppilaiden keskinäinen auttaminen on yhdysluokkaa kuvaava yleinen piirre. Myös opetuksen kertaantuvuus koettiin myönteisenä ja oppimista sekä opetusta helpottavana. Näiden lisäksi opettajat kokivat, että työssäjaksamiseen olivat erityisen voimakkaasti vaikuttamassa ympäröivä työyhteisö, oppilaat ja käytettävissä olevat resurssit ja materiaalit. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yhdysluokkaopettajien työn kehittämistä koskevassa tutkimuksessa sekä täydennyskoulutuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]