”Aina voi jatkaa yhteydenpitoa” : kulttuurista toiseen muuttaneiden oppilaiden kaverisuhteet
Savola, Sonja (2014)
Savola, Sonja
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221561
Tiivistelmä
Monet lapset ja nuoret muuttavat vanhempiensa mukana maasta toiseen ja kasvavat useissa eri kulttuureissa. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, miten kulttuurista toiseen muuttaminen näyttäytyy oppilaiden kaverisuhteissa: millaisia kaverisuhteet ovat ja mitkä tekijät selittävät oppilaiden kaverisuhteita? Tutkin kaverisuhteita kulttuuristen siirtymien kontekstista. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Keskeisimpänä viitekehyksenä toimii käsite: ”Kolmannen kulttuurin lapset”. Tutkimuksessa aineistona ovat kulttuurista toiseen muuttaneiden 10 - 18-vuotiaiden (N=20), eri maissa asuvien, oppilaiden kirjoitelmat ja kahden opettajan haastattelut. Osa oppilaista käy kansainvälistä koulua tai luokkaa. Opettajat ovat työssään opettaneet kulttuurista toiseen muuttaneita oppilaita.
Tutkimuksessa selvisi, että kulttuurista toiseen muuttaneilla oppilailla on eri kaveriryhmiä: koulukaverit, ulkomailla asuvat kaverit, harrastuskaverit ja internet-kaverit. Muuton yhteydessä oppilaan elämään vaikuttavat eniten koulukavereiden vaihtuminen sekä etäisyyden muutokset vanhoihin ulkomaan kavereihin. Liiallinen takertuminen muualla asuviin kavereihin voi joillakin oppilailla vaikeuttaa uusien suhteiden luomista. Muuttuvassa luokkaympäristössä oppilaiden kokema epävarmuus tulevasta heijastuu myös kaverisuhteisiin. Yhteisen kielen puhuminen ja molemminpuolinen kaverisuhteiden ominaisuuksien kunnioittaminen helpottavat uusien kaverisuhteiden luomista. Monet kulttuurista toiseen muuttaneet oppilaat ovat oppineet nopeiksi tutustujiksi, mikä edesauttaa kavereiden saamista. Kaverisuhteiden ylläpitämistä taas helpottaa sosiaalisen median luomat mahdollisuudet. Kavereihin tutustumisen kannalta tärkeää on myös opettajilta ja vanhemmilta saatu tuki ja ohjaus.
Perheen muutto vaikuttaa voimakkaasti etenkin perheen lapsiin ja nuoriin. Tutkimus antaa opettajalle apuja ja keinoja oppilaiden kohtaamiseen sekä herättelee vanhempia pohtimaan oman roolinsa merkitystä lastensa kaverisuhteissa. Vanhempien tulee ottaa vastuuta lastensa kaverisuhteista, sillä he ovat tehneet päätöksen muuttaa ulkomaille ja ottaa lapset mukaan vieraaseen kulttuuriin. Erityisen tärkeäksi tutkimuksen tekee kansainvälisyyden ja liikkuvuuden yleistyminen.
Tutkimuksessa selvisi, että kulttuurista toiseen muuttaneilla oppilailla on eri kaveriryhmiä: koulukaverit, ulkomailla asuvat kaverit, harrastuskaverit ja internet-kaverit. Muuton yhteydessä oppilaan elämään vaikuttavat eniten koulukavereiden vaihtuminen sekä etäisyyden muutokset vanhoihin ulkomaan kavereihin. Liiallinen takertuminen muualla asuviin kavereihin voi joillakin oppilailla vaikeuttaa uusien suhteiden luomista. Muuttuvassa luokkaympäristössä oppilaiden kokema epävarmuus tulevasta heijastuu myös kaverisuhteisiin. Yhteisen kielen puhuminen ja molemminpuolinen kaverisuhteiden ominaisuuksien kunnioittaminen helpottavat uusien kaverisuhteiden luomista. Monet kulttuurista toiseen muuttaneet oppilaat ovat oppineet nopeiksi tutustujiksi, mikä edesauttaa kavereiden saamista. Kaverisuhteiden ylläpitämistä taas helpottaa sosiaalisen median luomat mahdollisuudet. Kavereihin tutustumisen kannalta tärkeää on myös opettajilta ja vanhemmilta saatu tuki ja ohjaus.
Perheen muutto vaikuttaa voimakkaasti etenkin perheen lapsiin ja nuoriin. Tutkimus antaa opettajalle apuja ja keinoja oppilaiden kohtaamiseen sekä herättelee vanhempia pohtimaan oman roolinsa merkitystä lastensa kaverisuhteissa. Vanhempien tulee ottaa vastuuta lastensa kaverisuhteista, sillä he ovat tehneet päätöksen muuttaa ulkomaille ja ottaa lapset mukaan vieraaseen kulttuuriin. Erityisen tärkeäksi tutkimuksen tekee kansainvälisyyden ja liikkuvuuden yleistyminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]