”Yläkouluun siirtyminen ei tunnu pelottavalle, vaan jännälle” : etnografinen tutkimus yläkouluun siirtymisestä
Varajärvi, Elli-Noora (2014)
Varajärvi, Elli-Noora
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412181556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412181556
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kuudesluokkalaiset kokevat yläkouluun siirtymisen ja miten heidän osallisuuttaan voidaan tukea yläkouluun siirtymisessä. Tutkimuksessani oppilaat olivat preliminaalivaiheessa siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Siirtymän preliminaalivaihe tarkoittaa tässä tutkimuksessa vaihetta, jossa oppilas valmistautuu ja tutustuu tulevaan siirtymään. Toteutin tutkimukseni Lapin yliopiston harjoittelukoulussa syksyllä 2013, kuudennella luokalla. Aineistona toimii etnografisella tutkimusotteella kerätty aineisto, joka on analysoitu etnografisen tutkimusperinteen mukaisesti.
Oppilaan siirtyminen alakoulusta yläkouluun on institutionaalinen ja ennakoitavissa oleva siirtymä. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että oppilaita huolestuttavat eniten sosiaalisiin suhteisiin liittyvät asiat. Käsittelen siirtymävaihetta ekologisen teorian kautta ja se huomioi ympäristön vaikutuksen yksilöön sekä sen, että yksilö voi vaikuttaa ympäristöön. Siirtymä on ekologinen, koska oppilaiden kasvuympäristö tulee muuttumaan ja siirtymä on kokonaisvaltainen vuorovaikutussuhteiltaan. Siirtymän vaiheita tarkastellessani käsittelen van Gennepin kulttuuriantropologista teoriaa kasvatustieteellisten tutkimusten kautta. Teoria huomioi siirtymään liittyvän statuksen ja kontekstin muuttumisen. Tutkimukseni siirtymässä oppilaan status muuttuu alakoululaisesta yläkoululaiseksi ja konteksti alakoulusta yläkouluun.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimi osallisuus. Osallisuus on yleisesti käytetty käsite. Lapsien osallisuus on määritetty Suomen perustus- ja perusopetuslaissa sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Hyvinvoivan koulun lähtökohtana on osallisuus, jonka mahdollistaminen on aikuisen tehtävä.
Esittelen tuloksissa kronologisessa järjestyksessä tutkimusprosessin kautta nousseet asiat, jotka liittyivät oppilaiden käsityksiin yläkouluun siirtymiseen ja osallisuuden tukemiseen tutkimusprosessissa. Merkityksellisemmäksi asiaksi yläkoulusiirtymässä liittyivät sosiaaliset suhteet. Osallisuuden eri muotoja oli jokaisessa tutkimukseni vaiheessa. Tutkimukseni päätelmissä olen esitellyt, miten tutkimukseni vastasi tutkimuskysymyksiin.
Oppilaan siirtyminen alakoulusta yläkouluun on institutionaalinen ja ennakoitavissa oleva siirtymä. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että oppilaita huolestuttavat eniten sosiaalisiin suhteisiin liittyvät asiat. Käsittelen siirtymävaihetta ekologisen teorian kautta ja se huomioi ympäristön vaikutuksen yksilöön sekä sen, että yksilö voi vaikuttaa ympäristöön. Siirtymä on ekologinen, koska oppilaiden kasvuympäristö tulee muuttumaan ja siirtymä on kokonaisvaltainen vuorovaikutussuhteiltaan. Siirtymän vaiheita tarkastellessani käsittelen van Gennepin kulttuuriantropologista teoriaa kasvatustieteellisten tutkimusten kautta. Teoria huomioi siirtymään liittyvän statuksen ja kontekstin muuttumisen. Tutkimukseni siirtymässä oppilaan status muuttuu alakoululaisesta yläkoululaiseksi ja konteksti alakoulusta yläkouluun.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimi osallisuus. Osallisuus on yleisesti käytetty käsite. Lapsien osallisuus on määritetty Suomen perustus- ja perusopetuslaissa sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Hyvinvoivan koulun lähtökohtana on osallisuus, jonka mahdollistaminen on aikuisen tehtävä.
Esittelen tuloksissa kronologisessa järjestyksessä tutkimusprosessin kautta nousseet asiat, jotka liittyivät oppilaiden käsityksiin yläkouluun siirtymiseen ja osallisuuden tukemiseen tutkimusprosessissa. Merkityksellisemmäksi asiaksi yläkoulusiirtymässä liittyivät sosiaaliset suhteet. Osallisuuden eri muotoja oli jokaisessa tutkimukseni vaiheessa. Tutkimukseni päätelmissä olen esitellyt, miten tutkimukseni vastasi tutkimuskysymyksiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]