Huippukokemuksen kosketus : flow:n elementit menestyneiden urheilijoiden kokemuksissa
Pahtaja, Reetta (2014)
Pahtaja, Reetta
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151011
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmassani lähden etsimään vastauksia kysymykseen: Minkälaiset elementit synnyttävät optimaalisen voittamisen tilan, flow:n pitkään huipulla olleiden, menestyneiden urheilijoiden kokemuksissa? Vastaan kysymykseen kahden alaongelman kautta: Minkälaisista elementeistä optimaalinen huippusuoritusolotila rakentuu, sekä minkälaisia ominaisuuksia on huippusuorituksen, menestyksen ta-kaa löytyvillä yksilöillä? Tutkielmani sijoittuu laadullisen tutkimuksen, kasvatustieteen, urheilu-, sekä kasvatuspsykologian kenttään. Teoreettisen viitekehyksen rakennan unkarilaisen psykologi Mihalyi Csikszentmihalyin flow-teoriaan, sekä Susan A. Jacksonin tutkimuksia huippu-urheilijoiden optimaaliseen suoritusolotilaan johtaneisiin tekijöihin pohjaten.
Keräsin aineistoni tammi-huhtikuun 2014 aikana haastattelemalla neljää (2 naista ja 2 miestä) lajissaan EM-, MM ja/tai olympiakullan saavuttanutta yksilölajin urheilijaa. Metodissani on teema- ja avoimen haastattelun piirteitä. Tutkielmani on fenomenologinen kokemuksen tutkimus, jonka rakennan teorian ja aineiston välise-nä vuoropuheluna. Tulosanalyysissä muodostan aineistosta urheilijoiden kokemuk-sissa esiintyvistä samankaltaisuuksista teemoja, joiden sisältöä tarkastelen psykologisen valmennuksen näkökulmasta.
Voimakas sisäisen motivaation ilmentymä, flow on avain optimaalisen psykologisen suoritusolotilan saavuttamiseen, harmoninen autoteelinen kokemus, johon urheilijan huippusuoritus perustuu (Hanin 2000, 151). Kreikankielen sana autoteelinen merkitsee toimintaa, joka jo itsessään on yksilölle merkityksellinen (Csikszentmihalyi 2010, 68). Huippusuorituksen psykologisena elementtinä, flow ei ole käsitteenä identtinen huippusuoritus -käsitteen kanssa. Yksilö voi kokea flow:n yltämättä huippusuoritukseen. Sen sijaan yltäessään huippusuoritukseen yksilö kokee flow:n (Krane & Williams 2006, 207, 210). Tutkielmassani viittaan flow-käsitteellä urheilijan saavuttamaan, huippusuorituksen yhteydessä kokemaan optimaaliseen yksilölliseen, psykologiseen suoritusolotilaan.
Tutkielmassani huippusuorituksen, flow:n elementeiksi muodostuivat seuraavat teemat: 1) Pyrkimys suorituksen kontrolloitavuuteen, jossa tunteet ja mielikuvaharjoittelu toimivat edesauttavina elementteinä. 2) Yksilölle optimaalisen keskittyneisyyden tilan saavuttaminen, jota rakennettaessa valmistautumiseen liittyvät rutiinit ja suorituksen suunnitelmallisuus auttavat hetkeen sitouttamisessa. 3) Kolmantena teemana toimii riittävän korkean itseluottamustason saavuttaminen, jonka ylläpitämisessä tavoitteet ja palaute, sekä sisäinen puhe ovat tärkeässä roolissa. 4) Neljäntenä ja viimeisenä teemana flow-kokemuksen polulla on yksilö itse: Vahvan sisäisen motivaation omaava autoteelinen persoona. Tämän yksilön ominaisuuden alle nostin aineistosta teemat: Jatkuva pyrkimys ihmisenä ja urheilijana kehittymiseen, täydellinen sitoutuminen rakastamalleen lajille, sekä pyrkimys inhimillisyyteen, tasapainoon huippusuoritusta ja osaamista tavoiteltaessa. Ryhmittelen johtopäätöksissä esittelemäni teemat kokoavan yläkäsitteen alle, joka kuvastaa flow:n luonnetta, taitojen äärirajojen huipentumaa, jossa virtauskokemus on mahdollista saavuttaa: Pyrkimystä saavuttaa tasapaino psyyken ja fysiikan välillä.
Jokainen urheilija on valmentajalleen kokonaisvaltainen arvoitus, minkä ratkaisemiseksi on opittava kuuntelemaan ja käyttämään aikaa, olemaan kärsivällinen: Unohtamaan tekosyyt, kuten kiire ja ammattitaidon puute, joiden taakse on usein helppo piiloutua. Urheilijan ja valmentajan kehityksen tulisi mielestäni heijastaa vuorovaikutteisuutta, tasavertaisuutta, jossa kumpikin osapuoli on halukas oppimaan, laajentamaan toimintakenttää, antamaan itsestään enemmän. Tutkimusmatkani jälkeen mietin: Millä tavoin yksilöllinen, psykologinen näkökulma saataisiin konkretian tasolla juurrutettua jo juniori-ikäisten, vahvoiksi ihmisiksi ja urheilijoiksi kasvamisen polulle kiinteäksi osaksi suomalaista urheiluvalmennusta?
Keräsin aineistoni tammi-huhtikuun 2014 aikana haastattelemalla neljää (2 naista ja 2 miestä) lajissaan EM-, MM ja/tai olympiakullan saavuttanutta yksilölajin urheilijaa. Metodissani on teema- ja avoimen haastattelun piirteitä. Tutkielmani on fenomenologinen kokemuksen tutkimus, jonka rakennan teorian ja aineiston välise-nä vuoropuheluna. Tulosanalyysissä muodostan aineistosta urheilijoiden kokemuk-sissa esiintyvistä samankaltaisuuksista teemoja, joiden sisältöä tarkastelen psykologisen valmennuksen näkökulmasta.
Voimakas sisäisen motivaation ilmentymä, flow on avain optimaalisen psykologisen suoritusolotilan saavuttamiseen, harmoninen autoteelinen kokemus, johon urheilijan huippusuoritus perustuu (Hanin 2000, 151). Kreikankielen sana autoteelinen merkitsee toimintaa, joka jo itsessään on yksilölle merkityksellinen (Csikszentmihalyi 2010, 68). Huippusuorituksen psykologisena elementtinä, flow ei ole käsitteenä identtinen huippusuoritus -käsitteen kanssa. Yksilö voi kokea flow:n yltämättä huippusuoritukseen. Sen sijaan yltäessään huippusuoritukseen yksilö kokee flow:n (Krane & Williams 2006, 207, 210). Tutkielmassani viittaan flow-käsitteellä urheilijan saavuttamaan, huippusuorituksen yhteydessä kokemaan optimaaliseen yksilölliseen, psykologiseen suoritusolotilaan.
Tutkielmassani huippusuorituksen, flow:n elementeiksi muodostuivat seuraavat teemat: 1) Pyrkimys suorituksen kontrolloitavuuteen, jossa tunteet ja mielikuvaharjoittelu toimivat edesauttavina elementteinä. 2) Yksilölle optimaalisen keskittyneisyyden tilan saavuttaminen, jota rakennettaessa valmistautumiseen liittyvät rutiinit ja suorituksen suunnitelmallisuus auttavat hetkeen sitouttamisessa. 3) Kolmantena teemana toimii riittävän korkean itseluottamustason saavuttaminen, jonka ylläpitämisessä tavoitteet ja palaute, sekä sisäinen puhe ovat tärkeässä roolissa. 4) Neljäntenä ja viimeisenä teemana flow-kokemuksen polulla on yksilö itse: Vahvan sisäisen motivaation omaava autoteelinen persoona. Tämän yksilön ominaisuuden alle nostin aineistosta teemat: Jatkuva pyrkimys ihmisenä ja urheilijana kehittymiseen, täydellinen sitoutuminen rakastamalleen lajille, sekä pyrkimys inhimillisyyteen, tasapainoon huippusuoritusta ja osaamista tavoiteltaessa. Ryhmittelen johtopäätöksissä esittelemäni teemat kokoavan yläkäsitteen alle, joka kuvastaa flow:n luonnetta, taitojen äärirajojen huipentumaa, jossa virtauskokemus on mahdollista saavuttaa: Pyrkimystä saavuttaa tasapaino psyyken ja fysiikan välillä.
Jokainen urheilija on valmentajalleen kokonaisvaltainen arvoitus, minkä ratkaisemiseksi on opittava kuuntelemaan ja käyttämään aikaa, olemaan kärsivällinen: Unohtamaan tekosyyt, kuten kiire ja ammattitaidon puute, joiden taakse on usein helppo piiloutua. Urheilijan ja valmentajan kehityksen tulisi mielestäni heijastaa vuorovaikutteisuutta, tasavertaisuutta, jossa kumpikin osapuoli on halukas oppimaan, laajentamaan toimintakenttää, antamaan itsestään enemmän. Tutkimusmatkani jälkeen mietin: Millä tavoin yksilöllinen, psykologinen näkökulma saataisiin konkretian tasolla juurrutettua jo juniori-ikäisten, vahvoiksi ihmisiksi ja urheilijoiksi kasvamisen polulle kiinteäksi osaksi suomalaista urheiluvalmennusta?
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]