Taikurit ja Internet : sosiaalisten medioiden rooli taikatemppujen opiskelussa ja taikureiden välisessä kanssakäymisessä
Ristiharju, Juha-Matti (2009)
There are no files associated with this item.
Ristiharju, Juha-Matti
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheen taustalla on oma yli 15-vuotinen taikatemppujen harrastukseni ja sekä Internetin tuomat muutokset taikatemppujen opettelemisessa ja taikureiden välisessä kanssakäymisessä.
Tutkielmassa pyritään tutkimaan sosiaalisen median rooleja ja vaikutuksia taikatemppujen opiskeluun. Tutkielma pyrkii muun muassa selvittämään mitä eri sosiaalisen median muotoja taikurit hyödyntävät sekä taikureiden välisessä kanssakäymisessä ja taikatemppujen opettelemisessa Internetistä. Tämän lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään millaisia oppimistyylejä ja strategioita taikatemppujen opettelemisesta Internetistä ilmenee sekä tutkimaan ilmeneekö taikureiden verkkoyhteisöissä yhteisöllisyyttä ja jaettua asiantuntijuutta sekä niiden ilmenemismuotoja.
Tutkielma sijoittuu kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen välimaastoon. Sen aineisto (N 53) kerättiin sähköisesti lomaketutkimuksella neljästä taikureiden Internetissä toimivasta verkkoyhteisöstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksien mukaan Internetillä on suuri rooli taikatemppujen harrastamisessa, sillä se tarjoaa suuren määrän materiaalia taikatemppujen opetteluun ja on helposti lähestyttävissä. Taikurit käyttävät sosiaalisen median välineitä myös informaation etsimiseen, ajan tasalla pysymiseen ja alan seuraamiseen sekä yhteydenpitoon muiden taikureiden kanssa.
Tulosten mukaan pääosa taikureista on visuaalisia ja kinesteettisiä oppijoita. Syynä tälle on se, että taikatemput ovat luonteeltaan visuaalisia ja tarkkaa motoriikkaa vaativia. Sosiaalisten median muodoista taikurit käyttävät pääsääntöisesti erilaisia videopalveluita muiden oman alan esiintyjien seuraamiseen, mutta myös erilaisia taikureiden verkkoyhteisöjä. Taikureiden verkkoyhteisöissä ilmenee myös selkeitä merkkejä yhteisöllisyydestä ja niissä taikatemppujen opettelu tapahtuu osittain jaetun asiantuntijuuden kautta.
Tutkielmassa pyritään tutkimaan sosiaalisen median rooleja ja vaikutuksia taikatemppujen opiskeluun. Tutkielma pyrkii muun muassa selvittämään mitä eri sosiaalisen median muotoja taikurit hyödyntävät sekä taikureiden välisessä kanssakäymisessä ja taikatemppujen opettelemisessa Internetistä. Tämän lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään millaisia oppimistyylejä ja strategioita taikatemppujen opettelemisesta Internetistä ilmenee sekä tutkimaan ilmeneekö taikureiden verkkoyhteisöissä yhteisöllisyyttä ja jaettua asiantuntijuutta sekä niiden ilmenemismuotoja.
Tutkielma sijoittuu kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen välimaastoon. Sen aineisto (N 53) kerättiin sähköisesti lomaketutkimuksella neljästä taikureiden Internetissä toimivasta verkkoyhteisöstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksien mukaan Internetillä on suuri rooli taikatemppujen harrastamisessa, sillä se tarjoaa suuren määrän materiaalia taikatemppujen opetteluun ja on helposti lähestyttävissä. Taikurit käyttävät sosiaalisen median välineitä myös informaation etsimiseen, ajan tasalla pysymiseen ja alan seuraamiseen sekä yhteydenpitoon muiden taikureiden kanssa.
Tulosten mukaan pääosa taikureista on visuaalisia ja kinesteettisiä oppijoita. Syynä tälle on se, että taikatemput ovat luonteeltaan visuaalisia ja tarkkaa motoriikkaa vaativia. Sosiaalisten median muodoista taikurit käyttävät pääsääntöisesti erilaisia videopalveluita muiden oman alan esiintyjien seuraamiseen, mutta myös erilaisia taikureiden verkkoyhteisöjä. Taikureiden verkkoyhteisöissä ilmenee myös selkeitä merkkejä yhteisöllisyydestä ja niissä taikatemppujen opettelu tapahtuu osittain jaetun asiantuntijuuden kautta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]