Lapin yliopiston opiskelijoiden kokemuksia kannettavista tietokoneista ja tietoverkoista oppimisympäristön näkökulmista tarkasteltuna
Virtanen, Jaana (2010)
Virtanen, Jaana
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011241010
Tiivistelmä
Lapin yliopistossa aloitettiin kannettava-hanke syksyllä 2004, jolloin yliopisto alkoi tarjota uusille opiskelijoilleen mahdollisuutta hankkia käyttöönsä kannettava tietokone kohtuullista korvausta vastaan yliopiston kautta. Tämän tutkimuksen aikana tarkastellaan Lapin yliopiston opiskelijoiden kokemuksia (N=392) liittyen kannettaviin tietokoneisiin sekä tietoverkkoihin ja lisäksi sitä, miten ja mihin vastaajat käyttävät kannettavia, yliopiston pöytäkoneita sekä tietoverkkoja.
Tutkimus perustuu MobIT-hankkeen keväällä 2008 keräämään suurilta osin kvantitatiiviseen aineistoon, jossa on mukana myös muutama avoin kysymys. Aineisto on kerätty elektronisen kyselylomakkeen kautta. Tutkimus käsittelee vain osaa aineistosta. Aineisto on analysoitu SPSS sekä PAWS -ohjelmien avulla muun muassa faktori- ja ryhmittelyanalyyseja, tunnuslukuja sekä ristiintaulukointeja apuna käyttäen. Osa avoimista kysymyksistä luokiteltiin määrällistä tarkastelua varten.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan oppimisympäristön eri näkökulmista. Näihin näkökulmiin kuuluvat fyysinen, paikallinen, sosiaalinen, teknologinen sekä didaktinen. Fyysisestä näkökulmasta nousi esille yliopiston tilojen suunnitteluun panostamisen tarve, joka liittyi esimerkiksi pistokepaikkojen puutteisiin sekä huonoon ergonomiaan. Paikallinen näkökulma näkyi kannettavien ja tietoverkkojen mahdollistamana joustavuutena ajan ja paikan valintaan. Sosiaalisesta näkökulmasta tarkasteltaessa kannettavien sekä tietoverkkojen ei koettu toimineen häiritsevänä tekijänä opintojen suorittamisessa. Teknologiselta puolelta langattoman verkon toimivuuteen sekä kattavuuteen tarvittiin parannusta. Lisäksi teknologisen tarkastelun kautta esille nousi kannettavien ja tietoverkkojen käyttötarkoituksia, joista suosituimpia olivat informaation etsiminen sekä opiskeluun liittyvien tehtävien tekeminen. Didaktisesta näkökulmasta tuloksista nousi esille, että kannettavan ja tietoverkkojen mahdollisuuksia ei ole otettu hyvin huomioon opetuksessa. Kannettavat olivat kuitenkin edistäneet oppimista langatonta verkkoa enemmän. Opiskelujen työmäärässä oli huomattu hieman vähentäviä vaikutuksia kannettavien myötä. Didaktiselta kannalta palautteen saaminen nousi kohdaksi, johon toivottiin parannusta.
Tutkimus perustuu MobIT-hankkeen keväällä 2008 keräämään suurilta osin kvantitatiiviseen aineistoon, jossa on mukana myös muutama avoin kysymys. Aineisto on kerätty elektronisen kyselylomakkeen kautta. Tutkimus käsittelee vain osaa aineistosta. Aineisto on analysoitu SPSS sekä PAWS -ohjelmien avulla muun muassa faktori- ja ryhmittelyanalyyseja, tunnuslukuja sekä ristiintaulukointeja apuna käyttäen. Osa avoimista kysymyksistä luokiteltiin määrällistä tarkastelua varten.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan oppimisympäristön eri näkökulmista. Näihin näkökulmiin kuuluvat fyysinen, paikallinen, sosiaalinen, teknologinen sekä didaktinen. Fyysisestä näkökulmasta nousi esille yliopiston tilojen suunnitteluun panostamisen tarve, joka liittyi esimerkiksi pistokepaikkojen puutteisiin sekä huonoon ergonomiaan. Paikallinen näkökulma näkyi kannettavien ja tietoverkkojen mahdollistamana joustavuutena ajan ja paikan valintaan. Sosiaalisesta näkökulmasta tarkasteltaessa kannettavien sekä tietoverkkojen ei koettu toimineen häiritsevänä tekijänä opintojen suorittamisessa. Teknologiselta puolelta langattoman verkon toimivuuteen sekä kattavuuteen tarvittiin parannusta. Lisäksi teknologisen tarkastelun kautta esille nousi kannettavien ja tietoverkkojen käyttötarkoituksia, joista suosituimpia olivat informaation etsiminen sekä opiskeluun liittyvien tehtävien tekeminen. Didaktisesta näkökulmasta tuloksista nousi esille, että kannettavan ja tietoverkkojen mahdollisuuksia ei ole otettu hyvin huomioon opetuksessa. Kannettavat olivat kuitenkin edistäneet oppimista langatonta verkkoa enemmän. Opiskelujen työmäärässä oli huomattu hieman vähentäviä vaikutuksia kannettavien myötä. Didaktiselta kannalta palautteen saaminen nousi kohdaksi, johon toivottiin parannusta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]