Oppimisen ja osaamisen laatu aikuisten ammatillisessa lisäkoulutuksessa
Jumpponen, Matti (2011)
There are no files associated with this item.
Jumpponen, Matti
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmani käsittelee opiskelijoiden oppimista ja osaamista ammatilliseen aikuis- ja lisäkoulutukseen liittyvän LATTE-hankkeen ollessa tutkimustapaukseni. LATTE on Opetushallituksen ja viiden ammattiopiston välinen koulutuksen ja oppimisen laadunkehittämishanke. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, ja sen tehtävänä on tarkastella oppimisen ja osaamisen laatutekijöitä hankkeessa. Luon myös silmäyksen oppimisteoreettisiin ja arviointinäkökulmiin, sekä kartoitan ohjauksen ilmenemistä ja työelämän näkemyksiä hankkeesta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu oppimisteorioiden, opetussuunnitelmien ja käsitteiden tarkastelusta. Kuvaan myös verkkoa oppimisen ja vuorovaikutuksen kontekstissa. Tutkimusaineisto muodostuu verkkokeskusteluista, työssäoppimisjakson arviointi- ja palautelomakkeista, ja työelämänedustajien näkemyksistä. Analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksina opiskelijoiden oppimista ja osaamista tukevat vahva teoreettinen tietopohja, jota tulee päästä soveltamaan riittävästi työssäoppimisjaksoilla arjen oikeissa tilanteissa. Vuorovaikutustaidot, ammatillinen kompetenssi ja toimiva ohjaus luovat tälle onnistuneet lähtökohdat. Yhdessä nämä muodostavat oppimisen ja osaamisen laatutekijät. Tutkimuksessa mukana olleiden kaikkien osapuolten näkemykset puolsivat tutkimustulosta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu oppimisteorioiden, opetussuunnitelmien ja käsitteiden tarkastelusta. Kuvaan myös verkkoa oppimisen ja vuorovaikutuksen kontekstissa. Tutkimusaineisto muodostuu verkkokeskusteluista, työssäoppimisjakson arviointi- ja palautelomakkeista, ja työelämänedustajien näkemyksistä. Analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksina opiskelijoiden oppimista ja osaamista tukevat vahva teoreettinen tietopohja, jota tulee päästä soveltamaan riittävästi työssäoppimisjaksoilla arjen oikeissa tilanteissa. Vuorovaikutustaidot, ammatillinen kompetenssi ja toimiva ohjaus luovat tälle onnistuneet lähtökohdat. Yhdessä nämä muodostavat oppimisen ja osaamisen laatutekijät. Tutkimuksessa mukana olleiden kaikkien osapuolten näkemykset puolsivat tutkimustulosta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]