Media- ja elokuvakasvatus peruskouluopetuksessa : tutkimus Elävää kuvaa -projektiin osallistuneiden opettajien käsityksistä ja opetuskäytänteistä
Frantti, Anne (2013)
Frantti, Anne
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303081042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303081042
Tiivistelmä
Tutkimus perustuu Lapin kuntien opettajille suunnattuun Elävää kuvaa – projektiin, joka toimi vuosina 2008–2010. Elävää kuvaa projektissa pääpaino oli opetushenkilökunnan ja tietoyhteiskuntavalmiuksien edistäminen, liikkuvan kuvan ja elokuvallisen ajattelun soveltaminen osana opetusta sekä elokuvakulttuurin tuntemuksen lisääminen. Projektin tarkoituksena oli rohkaista opettajia käyttämään videoteknologiaa opetuksen välineenä ja eri oppiaineiden opetuksessa. Tutkimuksessani selvitetään, millaisia käsityksiä Elävää kuvaa -projektiin osallistuneilla opettajilla on mediakasvatuksesta, medialukutaidosta ja elokuvakasvatuksesta sekä kuinka he näitä opetuksessaan hyödyntävät. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, minkä oppiaineiden opetukseen mediakasvatus ja elokuvakasvatus liitetään sekä miksi opettajat katsovat mediakasvatuksen ja elokuvakasvatuksen olevan tärkeää. Tutkimus antaa tietoa myös siitä, kuinka Elävää kuvaa -projekti onnistui.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Saatujen tulosten perusteella opettajat mielsivät mediakasvatuksen, medialukutaidon ja elokuvakasvatuksen toisiinsa tiiviisti liittyvinä käsitteinä. Mediakasvatus ja elokuvakasvatus linkittyivät tiiviisti yhteen opetuksessa ja niitä hyödynnettiin muun muassa äidinkielen, kuvataiteen, historian sekä ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa. Välineinä media- ja elokuvakasvatuksellisten päämäärien tavoittamisessa, opettajat hyödynsivät muun muassa mediasta keskustelua sekä elokuvien, lehtitekstien ja mainosten analysointia ja tekemistä. Opettajat näkivät mediakasvatuksen ja elokuvakasvatuksen tärkeäksi siitä syystä, että opetuskäytössä ne motivoivat ja lisäsivät oppilaiden mielenkiintoa opittavaa asiaa kohtaan. Lisäksi opettajat näkivät mediakasvatuksen ja elokuvakasvatuksen parantavan oppilaiden yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja sekä kasvattavan elokuvien ja muiden media-aineistojen tietämystä ja tekoprosessien ymmärrystä. Opettajat näkivät koulun roolin mediakasvatuksen antajana olevan valistava sekä ohjaileva. Koulun tärkeimpänä tehtävänä nähtiin kriittisyyden opettaminen.
Tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Elävää kuvaa -projektissa mukana olleiden opettajien tietämys elokuvakasvatuksen käyttämisestä opetusvälineenä kasvoi projektin myötä. Tämän takia elokuvakasvatuksen opetukselle näyttää koulumaailmassa olevan tarvetta.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Saatujen tulosten perusteella opettajat mielsivät mediakasvatuksen, medialukutaidon ja elokuvakasvatuksen toisiinsa tiiviisti liittyvinä käsitteinä. Mediakasvatus ja elokuvakasvatus linkittyivät tiiviisti yhteen opetuksessa ja niitä hyödynnettiin muun muassa äidinkielen, kuvataiteen, historian sekä ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa. Välineinä media- ja elokuvakasvatuksellisten päämäärien tavoittamisessa, opettajat hyödynsivät muun muassa mediasta keskustelua sekä elokuvien, lehtitekstien ja mainosten analysointia ja tekemistä. Opettajat näkivät mediakasvatuksen ja elokuvakasvatuksen tärkeäksi siitä syystä, että opetuskäytössä ne motivoivat ja lisäsivät oppilaiden mielenkiintoa opittavaa asiaa kohtaan. Lisäksi opettajat näkivät mediakasvatuksen ja elokuvakasvatuksen parantavan oppilaiden yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja sekä kasvattavan elokuvien ja muiden media-aineistojen tietämystä ja tekoprosessien ymmärrystä. Opettajat näkivät koulun roolin mediakasvatuksen antajana olevan valistava sekä ohjaileva. Koulun tärkeimpänä tehtävänä nähtiin kriittisyyden opettaminen.
Tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Elävää kuvaa -projektissa mukana olleiden opettajien tietämys elokuvakasvatuksen käyttämisestä opetusvälineenä kasvoi projektin myötä. Tämän takia elokuvakasvatuksen opetukselle näyttää koulumaailmassa olevan tarvetta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]