Sosiaalinen media osana koulutuspaikan valintaan liittyvää tiedonhankintaa : tapaustutkimus Lapin yliopistossa syksyllä 2012 opintonsa aloittaneiden koulutukseen hakeutumisesta
Hirvonen, Pirjo (2013)
There are no files associated with this item.
Hirvonen, Pirjo
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306191221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306191221
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielmassani tarkastelin koulutuspaikan valintaan liittyvää tiedonhankintaa ja sosiaalisen median osuutta koulutuspaikan valinnassa sekä tiedonhankinnassa. Internet on noussut tärkeimmäksi viestintäympäristöksi ja tiedonhankintakanavaksi nuorille. Tämän perusteella voisi olettaa sosiaalisen median käytön nousevan yhä merkittävämmäksi myös koulutuspaikan valintaan liittyvän tiedonhaun osalta. Tutkielmani avulla saadaan lisää tietoa miten ja mistä uudet opiskelijat saivat tietoa koulutustarjonnasta. Tutkimuskohteenani minulla oli Lapin yliopiston päävalinnassa 2012 kandidaatin ja maisterin tutkintoon hyväksytyt opiskelijat. Tutkimusaineiston keräsin kyselylomakkeen avulla ja analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessani selvisi, että Lapin yliopiston Internet-sivut olivat uusille opiskelijoille ylivoimaisesti tärkein tietolähde. Lapin yliopiston valintaopas osoittautui edelleen tärkeäksi ystävien ja Lapin yliopistossa paraikaa opiskelevien opiskelijoiden ohella. Yllättävää oli se, että opiskelijat kokivat roolinsa valtaosaltaan lukijana sosiaalisessa mediassa hakiessaan koulutustietoja. Vain 7 % opiskelijoista ilmoitti keskustelleensa ja kommentoineensa sosiaalisen median palveluissa. Sosiaalisen median merkitys uusille opiskelijoille oli vähäinen koulutustarjontatietoja hakiessa mutta vertaistuen ja kokemustietojen kautta tarkasteltuna jo huomattavasti suurempi. Opiskelijoista yli 20 % koki saaneensa tärkeää vertaistukea muilta opiskelupaikkaa etsiviltä. Kokemustietoa jo opiskelemassa olevilta sai jo 40 % uusista opiskelijoista.
Lapin yliopiston Internet-sivuja tulee kehittää, päivittää ja uudistaa jatkuvasti, jotta ne säilyvät mielenkiintoisena ja informatiivisina erityisesti potentiaalisia hakijoita ajatellen. Mobiilisivustot tulisi saada pikaisesti käyttöön. Lisäksi Lapin yliopiston kannattaa edelleenkin esittäytyä erilaisilla koulutusmessuilla ja opiskelijarekrytointitapahtumissa, jotta tietoisuus yliopistosta ja sen koulutuksesta saadaan yhä nuorempien koululaisten ja opiskelijoiden tietoisuuteen.
Tutkimuksessani selvisi, että Lapin yliopiston Internet-sivut olivat uusille opiskelijoille ylivoimaisesti tärkein tietolähde. Lapin yliopiston valintaopas osoittautui edelleen tärkeäksi ystävien ja Lapin yliopistossa paraikaa opiskelevien opiskelijoiden ohella. Yllättävää oli se, että opiskelijat kokivat roolinsa valtaosaltaan lukijana sosiaalisessa mediassa hakiessaan koulutustietoja. Vain 7 % opiskelijoista ilmoitti keskustelleensa ja kommentoineensa sosiaalisen median palveluissa. Sosiaalisen median merkitys uusille opiskelijoille oli vähäinen koulutustarjontatietoja hakiessa mutta vertaistuen ja kokemustietojen kautta tarkasteltuna jo huomattavasti suurempi. Opiskelijoista yli 20 % koki saaneensa tärkeää vertaistukea muilta opiskelupaikkaa etsiviltä. Kokemustietoa jo opiskelemassa olevilta sai jo 40 % uusista opiskelijoista.
Lapin yliopiston Internet-sivuja tulee kehittää, päivittää ja uudistaa jatkuvasti, jotta ne säilyvät mielenkiintoisena ja informatiivisina erityisesti potentiaalisia hakijoita ajatellen. Mobiilisivustot tulisi saada pikaisesti käyttöön. Lisäksi Lapin yliopiston kannattaa edelleenkin esittäytyä erilaisilla koulutusmessuilla ja opiskelijarekrytointitapahtumissa, jotta tietoisuus yliopistosta ja sen koulutuksesta saadaan yhä nuorempien koululaisten ja opiskelijoiden tietoisuuteen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]