Pohjoissuomalaisen ensihoito- ja päivystyspoliklinikkahenkilökunnan kokemuksia TETRA-puhelimen käytöstä
Ulmanen, Pirjo; Ylimys, Jenna-Riina (2013)
Ulmanen, Pirjo
Ylimys, Jenna-Riina
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311281348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311281348
Tiivistelmä
TETRA (TErrestrial Trunked RAdio) on viranomaiskäyttöön suunnattu radioverkko, joka tunnetaan Suomessa myös nimellä VIRVE (VIRanomaisVErkko). Sen käyttäjiä ovat valtion ja kuntien turvallisuudesta vastaavat viranomaiset, kuten palo- ja pelastushenkilökunta, sekä ensihoito- ja päivystyspoliklinikoiden henkilökunta. TETRApuhelimien käytön edistäminen terveydenhuollossa on erityisen tärkeää, jotta nopea ensihoito sekä tehokkaat käytännöt sairaaloissa voitaisiin varmistaa.
Tutkimuksemme on osa MediPro-projektia, jota rahoittavat TEKES, EAKR, Rovaniemen kaupunki ja Lapin sairaanhoitopiiri. Projektissa kehitetään teknologiatuettuja koulutus- ja palveluprosesseja terveydenhuoltoalalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia pohjoissuomalaisella ensihoito- ja päivystyspoliklinikkahenkilökunnalla (N=119) on TETRA-puhelimen käytöstä. Olemme kiinnostuneita siitä, millaisia kehitysehdotuksia alan ammattilaisilla on puhelimelle ja sen käytön edistämiselle. Tutkimuksen teoriaosiossa tarkastellaan ensihoitajien ja päivystyspoliklinikkahenkilökunnan työympäristöön ja siinä oppimiseen liittyviä erityispiirteitä, sillä oppimiseen vaikuttavat tekijät tulee huomioida TETRA-puhelimen käyttökoulutusten suunnittelussa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi aineistoa kuvailtiin määrällisesti. Tutkimuksen tulosten mukaan TETRA- puhelin toimii yleensä hyvin (90 % vastaajista oli tätä mieltä) ja sen käyttö on osin yksinkertaista, koska se muistuttaa tavallista matkapuhelinta. Osaa puhelimen ominaisuuksista vaikuttaa kuitenkin olevan vaikea oppia käyttämään ilman asianmukaista perehdytystä, ja puhelimen käytettävyyttä tulee parantaa (56 % mielestä). Suurimmat kehittämistarpeet liittyvät puhelimen koon pienentämiseen, kuuluvuuden parantamiseen, sekä käyttökoulutusten kehittämiseen.
Käyttökoulutusta tulee kehittää ja tarjota entistä kattavammin. Verkon katvealueet täytyy kartoittaa ja toimia niiden vähentämiseksi. Terveydenhuollon tarpeisiin sopiva, pienempi puhelinmalli on saatava käyttöön. TETRA-puhelimen käytöllä GSM-puhelimen sijaan voidaan parhaimmillaan taata nopea ensihoito, sekä lisätä turvallisuutta jokapäiväisessä työssä niin potilaiden kuin työntekijöidenkin kannalta.
Tutkimuksemme on osa MediPro-projektia, jota rahoittavat TEKES, EAKR, Rovaniemen kaupunki ja Lapin sairaanhoitopiiri. Projektissa kehitetään teknologiatuettuja koulutus- ja palveluprosesseja terveydenhuoltoalalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia pohjoissuomalaisella ensihoito- ja päivystyspoliklinikkahenkilökunnalla (N=119) on TETRA-puhelimen käytöstä. Olemme kiinnostuneita siitä, millaisia kehitysehdotuksia alan ammattilaisilla on puhelimelle ja sen käytön edistämiselle. Tutkimuksen teoriaosiossa tarkastellaan ensihoitajien ja päivystyspoliklinikkahenkilökunnan työympäristöön ja siinä oppimiseen liittyviä erityispiirteitä, sillä oppimiseen vaikuttavat tekijät tulee huomioida TETRA-puhelimen käyttökoulutusten suunnittelussa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi aineistoa kuvailtiin määrällisesti. Tutkimuksen tulosten mukaan TETRA- puhelin toimii yleensä hyvin (90 % vastaajista oli tätä mieltä) ja sen käyttö on osin yksinkertaista, koska se muistuttaa tavallista matkapuhelinta. Osaa puhelimen ominaisuuksista vaikuttaa kuitenkin olevan vaikea oppia käyttämään ilman asianmukaista perehdytystä, ja puhelimen käytettävyyttä tulee parantaa (56 % mielestä). Suurimmat kehittämistarpeet liittyvät puhelimen koon pienentämiseen, kuuluvuuden parantamiseen, sekä käyttökoulutusten kehittämiseen.
Käyttökoulutusta tulee kehittää ja tarjota entistä kattavammin. Verkon katvealueet täytyy kartoittaa ja toimia niiden vähentämiseksi. Terveydenhuollon tarpeisiin sopiva, pienempi puhelinmalli on saatava käyttöön. TETRA-puhelimen käytöllä GSM-puhelimen sijaan voidaan parhaimmillaan taata nopea ensihoito, sekä lisätä turvallisuutta jokapäiväisessä työssä niin potilaiden kuin työntekijöidenkin kannalta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]