”Kyllä mää oon jaksanu, mutta että, kyllä se rankkaa on ollu” : narratiivinen tutkimus kouluväkivallan ja työhyvinvoinnin kokemuksista opettajien kertomuksissa
Ahtinen, Reetta-Kaisa; Tikkanen, Niina (2014)
Ahtinen, Reetta-Kaisa
Tikkanen, Niina
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406051230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406051230
Tiivistelmä
Pro gradussamme tutkimme millaisia kouluväkivalta- ja työhyvinvointikokemuksia opettajat tuovat ilmi kertomuksissaan. Lisäksi olemme kiinnostuneita siitä, millaisia kertomuksia opettajat kertovat kouluväkivaltakokemusten ja työhyvinvointikokemusten suhteesta. Sovellamme tutkimuksessamme kouluväkivallan ja opettajien työhyvinvoinnin teoriaa. Kouluväkivallasta on tullut Suomessa toistuva ilmiö. Loukkaava käytös ja häirintä opettajia kohtaan ovat arkea tämän päivän luokkahuoneissa. Tutkimusongelmamme ovat: Millaisia kouluväkivalta- ja työhyvinvointikokemuksia opettajat tuovat ilmi kertomuksissaan? Millaisia kertomuksia opettajat kertovat kouluväkivalta- ja työhyvinvointikokemusten suhteesta?
Tutkimusotteemme on narratiivinen. Aineistomme koostuu opettajien kertomuksista eri puolelta Suomea. Aineistonamme on kolme haastattelua ja yksi kirjoitelma. Analysoimme aineistomme narratiivien analyysilla ja narratiivisella analyysilla. Narratiivien analyysi keskittyy kertomusten kategorioiden merkittävimpiin sisältöihin. Narratiivisessa analyysissa kertomuksia on analysoitu kokonaisuuksina. Olemme luoneet kouluväkivallan ja työhyvinvoinnin suhteesta ydinkertomuksia. Tutkimuksemme tavoitteena on saada opettajien ääni kuuluviin. Opettajan työn tarkastelu antaa tietoa koulusta ja yhteiskunnasta. Kasvatustieteiden opiskelijoina olemme kiinnostuneita kasvatuskentällä tapahtuvista ilmiöistä. Median ja uutisoinnin käsittely tuovat mediakasvatuksen näkökulmaa mukaan tutkimukseemme.
Tutkimuksessamme havaitsimme, että kouluväkivalta koetaan yksilöllisesti. Opettajat kertoivat, että tietynlaista väkivaltaisuutta löytyy kouluista aina. Kouluväkivallan ennaltaehkäisyssä merkittävimmässä roolissa ovat vuorovaikutustaidot. Kouluväkivaltaan puuttuminen nähtiin opettajien kertomuksissa vaikeana ja selkeitä toimintaohjeita toivottiin. Myönteinen suhtautuminen auttaa opettajaa jaksamaan työssään kouluväkivallan keskellä. Tutkimuksemme opettajat jaksoivat pääosin työssään, mutta selkeitä kehittämiskohteitakin löydettiin.
Tutkimusotteemme on narratiivinen. Aineistomme koostuu opettajien kertomuksista eri puolelta Suomea. Aineistonamme on kolme haastattelua ja yksi kirjoitelma. Analysoimme aineistomme narratiivien analyysilla ja narratiivisella analyysilla. Narratiivien analyysi keskittyy kertomusten kategorioiden merkittävimpiin sisältöihin. Narratiivisessa analyysissa kertomuksia on analysoitu kokonaisuuksina. Olemme luoneet kouluväkivallan ja työhyvinvoinnin suhteesta ydinkertomuksia. Tutkimuksemme tavoitteena on saada opettajien ääni kuuluviin. Opettajan työn tarkastelu antaa tietoa koulusta ja yhteiskunnasta. Kasvatustieteiden opiskelijoina olemme kiinnostuneita kasvatuskentällä tapahtuvista ilmiöistä. Median ja uutisoinnin käsittely tuovat mediakasvatuksen näkökulmaa mukaan tutkimukseemme.
Tutkimuksessamme havaitsimme, että kouluväkivalta koetaan yksilöllisesti. Opettajat kertoivat, että tietynlaista väkivaltaisuutta löytyy kouluista aina. Kouluväkivallan ennaltaehkäisyssä merkittävimmässä roolissa ovat vuorovaikutustaidot. Kouluväkivaltaan puuttuminen nähtiin opettajien kertomuksissa vaikeana ja selkeitä toimintaohjeita toivottiin. Myönteinen suhtautuminen auttaa opettajaa jaksamaan työssään kouluväkivallan keskellä. Tutkimuksemme opettajat jaksoivat pääosin työssään, mutta selkeitä kehittämiskohteitakin löydettiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3932]