Kuluttajansuoja autokaupassa : kohti kuluttajaystävällistä autokauppaa
Kumara, Markus (2014)
Kumara, Markus
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406181292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406181292
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää mikä on kuluttajansuojalain sisältö kuluttajansuojasta autokaupassa ja miten sääntelyä tulisi kehittää oikeuskäytännössä ilmenneiden ongelmien johdosta. Tutkielma on rajattu Suomen rajojen sisällä tapahtuvaan autokauppaan. Tutkielmassa tarkastellaan ainoastaan kuluttajankauppaa eli tilannetta, jossa ostajana on kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja. Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen, eli siinä tarkastellaan voimassaolevan lain sisältöä.
Tutkielmassa määritellään tutkimuksen aihealueen kannalta merkityksellisiä käsitteitä, kuten kuluttajankauppa, kaupallinen takuu sekä virhevastuu. Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajansuojan kehitystä Suomessa ja Euroopan Unionin vaikutusta siihen. Tässä yhteydessä käydään läpi myös muiden pohjoismaiden kuluttajansuojan kehityslinjoja katsauksen omaisesti.
Tutkielmassa kerrotaan yksityiskohtaisesti autokaupan virheen arviointiin vaikuttavista seikoista. Tällaisia seikkoja ovat vian laatu, kuluttajan aiheelliset odotukset auton kunnosta sekä kuluttajan myötävaikutus vian syntymiseen. Lisäksi käsitellään autokaupan virheen seuraamuksia, kuten virheen oikaisua, hinnanalennusta, kaupan purkua ja vahingonkorvausta. Tutkielman loppuvaiheessa keskitytään autokaupan virhetilanteiden ratkaisemiseen. Tässä kohtaa kiinnitetään erityistä huomiota kuluttajaoikeusneuvojan rooliin autoriitojen sovittelijana sekä kuluttajariitalautakunnan merkitykseen.
Tutkielmassa esitetään keinoja, joiden avulla voidaan päästä kohti kuluttajaystävällistä autokauppaa. Tällaisia keinoja ovat lainsäädännölliset toimet, joiden tarkoituksena on täsmentää kuluttajansuojalainsäädäntöä. Toinen keino on kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien tietotason lisääminen. Tutkielmassa havaittu keskeinen ongelma autokaupassa on osapuolten tietämättömyys omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Kolmantena tärkeänä seikkana esitetään kuluttajaviranomaisten organisaation vahvistaminen. Tutkielmassa todetaan, että kuluttajaviranomaisilla on valtava tosiasiallinen merkitys autoriitojen ratkaisijana ja sovittelijana.
Tutkielmassa määritellään tutkimuksen aihealueen kannalta merkityksellisiä käsitteitä, kuten kuluttajankauppa, kaupallinen takuu sekä virhevastuu. Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajansuojan kehitystä Suomessa ja Euroopan Unionin vaikutusta siihen. Tässä yhteydessä käydään läpi myös muiden pohjoismaiden kuluttajansuojan kehityslinjoja katsauksen omaisesti.
Tutkielmassa kerrotaan yksityiskohtaisesti autokaupan virheen arviointiin vaikuttavista seikoista. Tällaisia seikkoja ovat vian laatu, kuluttajan aiheelliset odotukset auton kunnosta sekä kuluttajan myötävaikutus vian syntymiseen. Lisäksi käsitellään autokaupan virheen seuraamuksia, kuten virheen oikaisua, hinnanalennusta, kaupan purkua ja vahingonkorvausta. Tutkielman loppuvaiheessa keskitytään autokaupan virhetilanteiden ratkaisemiseen. Tässä kohtaa kiinnitetään erityistä huomiota kuluttajaoikeusneuvojan rooliin autoriitojen sovittelijana sekä kuluttajariitalautakunnan merkitykseen.
Tutkielmassa esitetään keinoja, joiden avulla voidaan päästä kohti kuluttajaystävällistä autokauppaa. Tällaisia keinoja ovat lainsäädännölliset toimet, joiden tarkoituksena on täsmentää kuluttajansuojalainsäädäntöä. Toinen keino on kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien tietotason lisääminen. Tutkielmassa havaittu keskeinen ongelma autokaupassa on osapuolten tietämättömyys omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Kolmantena tärkeänä seikkana esitetään kuluttajaviranomaisten organisaation vahvistaminen. Tutkielmassa todetaan, että kuluttajaviranomaisilla on valtava tosiasiallinen merkitys autoriitojen ratkaisijana ja sovittelijana.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]