Blogit ja markkinointi : markkinoinnin tunnistaminen blogeissa
Katajamäki, Anna (2013)
There are no files associated with this item.
Katajamäki, Anna
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310211294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310211294
Tiivistelmä
Blogit ovat melko uusi ilmiö Suomessa, ja ne ovat yleistyneet viime vuosina varsin paljon. Markkinoijat ovat huomanneet blogit tehokkaana markkinointiväylänä, mikä on aiheuttanut markkinoinnin tunnistettavuuden ongelman kyseisessä mediassa. Tutkimuksen tavoitteena on perehtyä blogeissa esiintyvään markkinoinnin tunnistettavuuden ongelmaan ja tutkimuksessa pohditaan markkinoinnin tunnistettavuuden nykyistä sääntelyä ja sen soveltumista blogeihin. Näiden lisäksi pohditaan sitä, pitäisikö blogimarkkinointia varten tehdä omat säännökset, ja kuinka tämä olisi käytännössä toteutettava. Tutkimuksessa käytetään oikeusdogmaattista eli lainopillista metodia sekä avustavana tutkimuselementtinä oikeusvertailua.
Tällä hetkellä blogeissa tapahtuvaa markkinointiviestintää säätelevät lähinnä kuluttajasuojalain säännökset. Blogien yhteydessä on otettava huomioon kaksi mahdollista kuluttajaryhmää: blogin lukijat ja bloggaajat. Blogien vaikutus ulottuu useisiin kuluttajiin. He voivat olla eri-ikäisiä ja eri kehitystasoilla olevia. Tästä syystä olisi kiinnitettävä erityistä huomiota tällaiseen blogien avulla tapahtuvaan markkinointiin. Myös bloggaajia on monenlaisia ja heidän taitonsa arvioida omaa tuotantoaan vaihtelee. Tapoja kertoa markkinoinnista on monia ja kaikki tavat eivät välttämättä ole yhtä selkeitä kuin toiset. Tämä aiheuttaa helposti väärinymmärryksiä. Näistä syistä erityinen blogeihin suunnattu sääntely olisi välttämätöntä.
Internet ja blogit uutena mediana voivat aiheuttaa sen, että mainosta on vaikeampi tunnistaa tästä ympäristöstä. Selkeällä ohjeistuksella eri-ikäiset pystyisivät havainnoimaan selkeämmin, kun heihin yritetään vaikuttaa mainonnan keinoin. Ohjeistuksen lähtökohtana pitäisi olla kaiken yhteistyön, etuuksien sekä hyödykkeiden ilmoittaminen blogissa lukijoille.
Tällä hetkellä blogeissa tapahtuvaa markkinointiviestintää säätelevät lähinnä kuluttajasuojalain säännökset. Blogien yhteydessä on otettava huomioon kaksi mahdollista kuluttajaryhmää: blogin lukijat ja bloggaajat. Blogien vaikutus ulottuu useisiin kuluttajiin. He voivat olla eri-ikäisiä ja eri kehitystasoilla olevia. Tästä syystä olisi kiinnitettävä erityistä huomiota tällaiseen blogien avulla tapahtuvaan markkinointiin. Myös bloggaajia on monenlaisia ja heidän taitonsa arvioida omaa tuotantoaan vaihtelee. Tapoja kertoa markkinoinnista on monia ja kaikki tavat eivät välttämättä ole yhtä selkeitä kuin toiset. Tämä aiheuttaa helposti väärinymmärryksiä. Näistä syistä erityinen blogeihin suunnattu sääntely olisi välttämätöntä.
Internet ja blogit uutena mediana voivat aiheuttaa sen, että mainosta on vaikeampi tunnistaa tästä ympäristöstä. Selkeällä ohjeistuksella eri-ikäiset pystyisivät havainnoimaan selkeämmin, kun heihin yritetään vaikuttaa mainonnan keinoin. Ohjeistuksen lähtökohtana pitäisi olla kaiken yhteistyön, etuuksien sekä hyödykkeiden ilmoittaminen blogissa lukijoille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]