Tullirikokset
Putaansuu, Jenni (2011)
There are no files associated with this item.
Putaansuu, Jenni
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena ovat tullirikokset. Tullirikokset ovat viimevuosina lisääntyneet huomattavasti ja näin ollen tullirikoksia koskevan lainsäädännön, oikeuskäytännön ja tullirikoksia ehkäisevän yhteistoiminnan lähempi tarkastelu on ajankohtaista. Erityisesti tutkielmassa tutkitaan, mitä tullirikoksilla tarkoitetaan ja tullirikoksia koskevaa kansallista lainsäädäntöä. Tutkielmassa selvitetään, miten tullirikoksia koskeva lainsäädäntö on kehittynyt nykyisenlaiseksi. Lisäksi tutkielmassa pohditaan, mitkä ovat Euroopan unioniin liittymisen vaikutukset tullirikollisuuteen Suomessa ja mitä lainsäädännöllisiä toimia/ muutoksia tulisi tehdä, jotta tullirikosten määrä saataisiin taas laskuun. Myös Poliisin-, Tullin ja Rajavartioviranomaisten yhteistoiminnan vaikutukset on otettu tutkielmassa tarkasteltavaksi. Hyvän kokonaiskuvan saamiseksi, tutkielmassa on määritelty aihepiiriin liittyvät käsitteet, jonka jälkeen tutkielmassa on siirrytty käsittelemään edellä mainittuja kysymyksiä.
Tutkielman tutkimusote on yleisesti katsoen oikeusdogmaattinen. Tarkastelun kohteena on ollut pohjoismainen kirjallisuus ja tutkielmalle keskeinen rikoslainsäädäntö. Lisäksi aihetta on lähestytty KKO:n ratkaisujen avulla. Asian havainnollistamisen selkeyttämiseksi on tutkielmassa tuotu esille tullin rikostilastot kahdelta edelliseltä vuodelta. Aiheen ajankohtaisuutta kuvastaa hyvin se, että tutkielman aihetta koskevia uutisia on ollut paljon mediassa syksyn 2010 aikana. Myös näitä artikkeleita on tuotu esille tutkielmassa, mahdollisimman kattavan kuvan antamiseksi tullirikoksia koskevasta ajankohtaisesta keskustelusta ja ongelmista, joita tullirikoksien yhteydessä ilmenee. Tavoitteena tutkielmassa on analysoida ja selventää valitun metodin avulla, miten lainsäädäntö vastaa tullirikollisuuden aiheuttamiin haasteisiin.
Johtopäätöksenä tutkielmassa tuodaan esille Suomen Euroopan unionin jäsenyyden lisänneen tullirikollisuutta. Vaikuttavina tekijöinä ovat olleet Suomen liittyminen Schengen sopimukseen ja siirtyminen tullittomuusjärjestelmään EU:ssa. Tullirikosten torjuntakeinoina tulliviranomaisille tulisi taata riittävät resurssit valvontaan ja tiedottamiseen sekä mahdollisuudet kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen.
Tutkielman tutkimusote on yleisesti katsoen oikeusdogmaattinen. Tarkastelun kohteena on ollut pohjoismainen kirjallisuus ja tutkielmalle keskeinen rikoslainsäädäntö. Lisäksi aihetta on lähestytty KKO:n ratkaisujen avulla. Asian havainnollistamisen selkeyttämiseksi on tutkielmassa tuotu esille tullin rikostilastot kahdelta edelliseltä vuodelta. Aiheen ajankohtaisuutta kuvastaa hyvin se, että tutkielman aihetta koskevia uutisia on ollut paljon mediassa syksyn 2010 aikana. Myös näitä artikkeleita on tuotu esille tutkielmassa, mahdollisimman kattavan kuvan antamiseksi tullirikoksia koskevasta ajankohtaisesta keskustelusta ja ongelmista, joita tullirikoksien yhteydessä ilmenee. Tavoitteena tutkielmassa on analysoida ja selventää valitun metodin avulla, miten lainsäädäntö vastaa tullirikollisuuden aiheuttamiin haasteisiin.
Johtopäätöksenä tutkielmassa tuodaan esille Suomen Euroopan unionin jäsenyyden lisänneen tullirikollisuutta. Vaikuttavina tekijöinä ovat olleet Suomen liittyminen Schengen sopimukseen ja siirtyminen tullittomuusjärjestelmään EU:ssa. Tullirikosten torjuntakeinoina tulliviranomaisille tulisi taata riittävät resurssit valvontaan ja tiedottamiseen sekä mahdollisuudet kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]