Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alle 15-vuotiaiden rikosten sovittelu ja koulukiusaaminen

Röytiö, Suvi (2010)

 

There are no files associated with this item.


Röytiö, Suvi
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan alle 15 -vuotiaiden lasten rikosten sovittelua ja koulukiusaamista. Tutkimuksessa pyritään havainnoimaan näitä kahta ilmiötä, sekä hahmottelemaan yhteyksiä, joiden avulla sovittelu voisi tarjota vaihtoehtoja kiusaamisen ratkaisemiseen.

Sovittelun osalta erityisesti huomiota kiinnitetään sovittelun asemaan rikosoikeuden ja lastensuojelun rajapinnalla. Sovittelua tarkastellaan myös osana lastensuojelun avohuollon toimenpiteitä. Alle 15 -vuotiaan osallistumista rikosasioiden sovitteluun tarkastellaan sitä koskevien erityissäännösten ja aikaisemmissa tutkimuksissa ilmi tulleiden ongelmakohtien kautta.

Ilmiön yleisyyden ohella koulukiusaamista hahmotetaan rikosoikeudellisesta näkökulmasta, ja tarkastellaan tekoja, jotka voivat täyttää jonkin rikollisen teon tunnusmerkistön. Kiusaamisen yhteydessä huomio kiinnittyy koulun velvollisuuksiin tarjota oppilaille turvallinen oppimisympäristö ja erityisesti oppilashuollon velvollisuuksiin kiusaamisen torjunnassa. Kiusaamisjakson lopuksi esitellään myös kahta käytössä olevaa, valmista koulukiusaamisen torjuntaan ja käsittelyyn tarkoitettua ohjelmaa.

Tutkimukseen on sisällytetty pieni kansainvälinen katsaus erilaista lapsi- ja nuorisorikollisuusjärjestelmää edustavasta Iso-Britanniasta. Tarkastelussa on restoratiivisten menettelyjen asema sikäläisessä oikeusjärjestelmässä. Havaintona oli, että restoratiivisuuden asema on vahva erityisesti nuoriso- ja lapsirikollisuuden seuraamuksissa.

Tutkimuksen tärkeimmät kohdat on tiivistetty loppukappaleeseen ja sovittelun ja koulukiusaamisen välisiä mahdollisuuksia pyritään tuomaan siinä erityisesti esiin. Loppukappaleessa voidaan havaita, että koulukiusaaminen synnyttää erityisesti uhrille, mutta myös tekijälle ja kouluyhteisölle intervention tarpeen. Sovittelumenettelyllä ja restoratiivisella lähestymistavalla on monia ominaispiirteitä, joiden avulla se voisi vastata näihin tarpeisiin uudella ja paremmalla tavalla.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3933]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste