Asiakkaan asema, oikeudet ja hallinnon valvonta julkisessa sosiaalihuollossa
Husso, Riitta (2010)
There are no files associated with this item.
Husso, Riitta
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittää koko joukko eritasoista lainsää-däntöä. Normiperustan mukainen sosiaalisten oikeuksien luokittelu käsittää Euroopan ih-misoikeussopimuksen ja muiden kansainvälisten sopimusten määrittelemät sosiaaliset ih-misoikeudet, perustuslaissa vahvistetut perusoikeudet ja tavallisen lainsäädännön takaa-mat sosiaaliset oikeudet. Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa määritettäessä on otettava huomioon myös Euroopan unionin oikeus ja sitä kautta tapahtunut kuntien toimintaympäris-tön kansainvälistyminen. Sosiaaliturvaan liittyvät taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet saivat ensimmäisen kerran perustuslaillisen aseman vuoden 1995 hallitusmuodon uudistuksessa ja vuoden 2000 perustuslain uudistuksessa ne kirjattiin sellaisenaan perus-tuslain toiseen lukuun. Näillä lakiuudistuksilla on ollut huomattava merkitys sosiaalihuollon asiakkaan asemaan tosiasiallisessa hallintotoiminnassa. Perusoikeusmyönteinen laintulkin-ta velvoittaa päätöksentekijää tämän soveltaessa sosiaalihuollon väljää puitelainsäädän-töä.
Julkisen vallan tehtävänä on turvata perusoikeuksien toteutuminen tasapuolisesti sekä yk-silötasolla että alueellisesti. Pääasiallinen järjestämisvastuu sosiaalihuollon palveluista ja etuuksista on kunnilla. Valtion tehtävänä on huolehtia lainsäädännöstä ja kuntien taloudel-lisista resursseista. Kunnan perustuslaillinen itsehallinnollinen asema rajaa valtion roolia puuttua kuntien päätöksentekoon, vaikka toisaalta kunnallinen hallinto toimii valtion ohja-uksessa ja valvonnassa. Valtionvalvontaa vähennettiin vuoden 1993 valtionosuusuudistuk-sen jälkeen ja siirryttiin informaatio-ohjaukseen. Valvonta on kuitenkin nähty riittämättö-mäksi kansalaisten oikeusturvan ja perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää sosiaalihuollon asiakkaan asemaan ja oikeuksien toteutumiseen liittyviä tekijöitä, oikeusturvan rakennetta ja oikeusturvan toteu-tumiseen liittyviä esteitä. Tutkielmassa on selvitetty sosiaalihuollon aineellisen ja menette-lyllisen lainsäädännön mahdollisuutta turvata perusoikeuksien ja sosiaalisten oikeuksien toteutuminen sekä tunnistaa niitä sosiaalihuollon osa-alueita, joihin viranomaisvalvonnalla voidaan vaikuttaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalihuollon asiakkaan asema muodostuu pirsta-leisesta kokonaisuudesta eritasoista ja oikeusvaikutuksiltaan eriasteista lainsäädäntöä, jossa sosiaalisten oikeuksien menettelyllisen suoja on oikeusturvan kannalta tehokkaam-paa kuin oikeuksien asiallinen suoja. Sosiaalihuollon väljä lainsäädäntö on ongelmallista sekä lain soveltajan että viranomaisvalvonnan kannalta. Tosiasiallisessa sosiaalihuollon toiminnassa ilmenevät oikeusturvaongelmat syntyvät sekavasta muutoksenhaku ja valitus-käytännöistä.
Julkisen vallan tehtävänä on turvata perusoikeuksien toteutuminen tasapuolisesti sekä yk-silötasolla että alueellisesti. Pääasiallinen järjestämisvastuu sosiaalihuollon palveluista ja etuuksista on kunnilla. Valtion tehtävänä on huolehtia lainsäädännöstä ja kuntien taloudel-lisista resursseista. Kunnan perustuslaillinen itsehallinnollinen asema rajaa valtion roolia puuttua kuntien päätöksentekoon, vaikka toisaalta kunnallinen hallinto toimii valtion ohja-uksessa ja valvonnassa. Valtionvalvontaa vähennettiin vuoden 1993 valtionosuusuudistuk-sen jälkeen ja siirryttiin informaatio-ohjaukseen. Valvonta on kuitenkin nähty riittämättö-mäksi kansalaisten oikeusturvan ja perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää sosiaalihuollon asiakkaan asemaan ja oikeuksien toteutumiseen liittyviä tekijöitä, oikeusturvan rakennetta ja oikeusturvan toteu-tumiseen liittyviä esteitä. Tutkielmassa on selvitetty sosiaalihuollon aineellisen ja menette-lyllisen lainsäädännön mahdollisuutta turvata perusoikeuksien ja sosiaalisten oikeuksien toteutuminen sekä tunnistaa niitä sosiaalihuollon osa-alueita, joihin viranomaisvalvonnalla voidaan vaikuttaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalihuollon asiakkaan asema muodostuu pirsta-leisesta kokonaisuudesta eritasoista ja oikeusvaikutuksiltaan eriasteista lainsäädäntöä, jossa sosiaalisten oikeuksien menettelyllisen suoja on oikeusturvan kannalta tehokkaam-paa kuin oikeuksien asiallinen suoja. Sosiaalihuollon väljä lainsäädäntö on ongelmallista sekä lain soveltajan että viranomaisvalvonnan kannalta. Tosiasiallisessa sosiaalihuollon toiminnassa ilmenevät oikeusturvaongelmat syntyvät sekavasta muutoksenhaku ja valitus-käytännöistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]