Öljypäästömaksu hallinnollisena seuraamuksena
Salmi, Aino (2012)
Salmi, Aino
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210181228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210181228
Tiivistelmä
Öljypäästömaksu on rangaistusluonteinen hallinnollinen seuraamus. Öljypäästömaksu määrätään hallinnollisessa menettelyssä nopeammin ja tehokkaammin kuin rikosoikeudellinen rangaistus. Öljypäästömaksu määrätään tuottamuksesta riippumatta objektiivisen vastuun mukaisesti, jolloin päästön aiheuttajan syyllisyyden astetta ei ole tarpeen selvittää.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella öljypäästömaksuun liittyvää menettelyä, siinä noudatettavia säännöksiä ja periaatteita, muutoksenhakua ja mahdollisesti samanaikaisesti vireillä olevaa rikostutkintaa ympäristön pilaantumisen ja turmelemisen tekorikoksesta. Lisäksi tarkoituksena on arvioida maksuvelvollisen oikeusturvan toteutumista öljypäästömaksumenettelyssä ja sitä mahdollisesti seuraavassa valitusprosessissa merioikeudessa sekä tilanteessa, jossa samanaikaisesti vireillä on rikosprosessi. Oikeusturvan takeita ja toteutumista tarkastellaan erityisesti laillisuusperiaatteen, kaksoisrangaistavuuden kiellon, syyttömyysolettaman, itsekriminointisuojan ja negatiivisen oikeusvoimavaikutuksen näkökulmasta.
Tutkielma noudattelee oikeusdogmaattista menetelmää, jolloin keskeisenä on selvittää öljypäästömaksuun liittyvä voimassa oleva sääntely ja siitä johdettavissa oleva säännösten merkityssisältö ja mahdolliset tulkintavaihtoehdot. Menetelmän tukena on käytetty oikeuskirjallisuutta, asiantuntijakirjoituksia, oikeuskäytäntöä, viranomaisohjeistusta sekä kansainvälisiä raportteja ja suosituksia.
Öljypäästöjen tutkintaan ja seuraamusten määräämiseen liittyvä menettely on omaperäinen ja vakiintumaton prosessinmuoto. Tulkinnanvaraisuutta ja epäselvyyttä liittyy muun muassa selvitysvelvollisuuden jakautumiseen viranomaisen, maksuvelvollisen sekä tuomioistuimen kesken, sovellettavien prosessisääntöjen sisältöön ja rikosprosessuaalisten säännösten soveltumiseen täysimääräisesti tyypillisesti hallinto-oikeudellista prosessia muistuttavaan menettelyyn. Tulkinnanvaraista on myös kaksoisrangaistavuuden kiellon, negatiivisen oikeusvoiman ja lis pendens-vireilläolovaikutuksen soveltuminen eri prosessilajeihin öljypäästömaksumenettelyn ja rikostutkinnan ollessa samanaikaisesti vireillä. Samoin viranomaisten tietojen vaihtoon ja näytön hyödyntämiseen prosessien välillä liittyy epäselvyyttä. Tämä vaikuttaa erityisesti maksuvelvolliselle turvattuun itsekriminointisuojaan ja tulisikin sen tähden lainsäätäjän toimesta ja oikeuskäytännön keinoin selventää riittävän oikeusturvan takaamiseksi.
Hallinnollinen öljypäästömaksu saattaa muodostua myös selvästi ankarammaksi kuin rikosoikeudellinen rangaistus, mikä mahdollistaa sen, että rikoksen tunnustamisesta syntyy houkuttelevampi vaihtoehto kuin öljypäästömaksun maksamisesta. Näin maksuvelvollinen asetetaan epäyhdenvertaiseen asemaan seuraamusten osalta öljypäästömaksumenettelyssä ja suhteessa rikosprosessiin. Tätä ei voida pitää lain hengen mukaisena eikä rikosoikeudellisen järjestelmän tarkoituksen ja tavoitteen mukaisena.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella öljypäästömaksuun liittyvää menettelyä, siinä noudatettavia säännöksiä ja periaatteita, muutoksenhakua ja mahdollisesti samanaikaisesti vireillä olevaa rikostutkintaa ympäristön pilaantumisen ja turmelemisen tekorikoksesta. Lisäksi tarkoituksena on arvioida maksuvelvollisen oikeusturvan toteutumista öljypäästömaksumenettelyssä ja sitä mahdollisesti seuraavassa valitusprosessissa merioikeudessa sekä tilanteessa, jossa samanaikaisesti vireillä on rikosprosessi. Oikeusturvan takeita ja toteutumista tarkastellaan erityisesti laillisuusperiaatteen, kaksoisrangaistavuuden kiellon, syyttömyysolettaman, itsekriminointisuojan ja negatiivisen oikeusvoimavaikutuksen näkökulmasta.
Tutkielma noudattelee oikeusdogmaattista menetelmää, jolloin keskeisenä on selvittää öljypäästömaksuun liittyvä voimassa oleva sääntely ja siitä johdettavissa oleva säännösten merkityssisältö ja mahdolliset tulkintavaihtoehdot. Menetelmän tukena on käytetty oikeuskirjallisuutta, asiantuntijakirjoituksia, oikeuskäytäntöä, viranomaisohjeistusta sekä kansainvälisiä raportteja ja suosituksia.
Öljypäästöjen tutkintaan ja seuraamusten määräämiseen liittyvä menettely on omaperäinen ja vakiintumaton prosessinmuoto. Tulkinnanvaraisuutta ja epäselvyyttä liittyy muun muassa selvitysvelvollisuuden jakautumiseen viranomaisen, maksuvelvollisen sekä tuomioistuimen kesken, sovellettavien prosessisääntöjen sisältöön ja rikosprosessuaalisten säännösten soveltumiseen täysimääräisesti tyypillisesti hallinto-oikeudellista prosessia muistuttavaan menettelyyn. Tulkinnanvaraista on myös kaksoisrangaistavuuden kiellon, negatiivisen oikeusvoiman ja lis pendens-vireilläolovaikutuksen soveltuminen eri prosessilajeihin öljypäästömaksumenettelyn ja rikostutkinnan ollessa samanaikaisesti vireillä. Samoin viranomaisten tietojen vaihtoon ja näytön hyödyntämiseen prosessien välillä liittyy epäselvyyttä. Tämä vaikuttaa erityisesti maksuvelvolliselle turvattuun itsekriminointisuojaan ja tulisikin sen tähden lainsäätäjän toimesta ja oikeuskäytännön keinoin selventää riittävän oikeusturvan takaamiseksi.
Hallinnollinen öljypäästömaksu saattaa muodostua myös selvästi ankarammaksi kuin rikosoikeudellinen rangaistus, mikä mahdollistaa sen, että rikoksen tunnustamisesta syntyy houkuttelevampi vaihtoehto kuin öljypäästömaksun maksamisesta. Näin maksuvelvollinen asetetaan epäyhdenvertaiseen asemaan seuraamusten osalta öljypäästömaksumenettelyssä ja suhteessa rikosprosessiin. Tätä ei voida pitää lain hengen mukaisena eikä rikosoikeudellisen järjestelmän tarkoituksen ja tavoitteen mukaisena.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]