Yleisimmät sopimushäiriötilanteet puhelimitse solmituissa kuluttaja-sopimuksissa
Ylipartanen, Aliisa (2011)
There are no files associated with this item.
Ylipartanen, Aliisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Puhelin on keskeinen nykypäivän kaupanteon väline. Hyödykkeiden ja palveluiden markkinointiin ja suullisiin joukkosopimuksiin liittyy paljon kuluttajaoikeudellisia ongelmia, joihin kuluttajaviranomaiset ja tuomioistuimet alinomaa joutuvat puuttumaan. Tässä tutkielmassa käsitellään käytännönläheisesti puhelimitse solmittujen sopimusten markkinointiin ja syntyyn liittyviä ongelmia, kun sopimuskumppaneina ovat kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja. Kuluttajansuojalain markkinointi- ja etämyyntisäännökset käydään läpi havainnollistavin esimerkein ja kuluttajaviraston näkyvä rooli etämyynnin ohjeistajan tuodaan myös tutkielmassa esiin.
Tutkielmassa käydään läpi Suomen asiakkuusmarkkinointiliiton jäsenyrityksilleen laatimia itsesäätelyohjeita. Tämän lisäksi kuluttajan oikeutta rajoittaa itseensä kohdistuvaa puhelinmarkkinointia käsitellään henkilötietolain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain takaamien mahdollisuuksien valossa.
Tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää, minkälaisessa sopimisympäristössä puhelimitse solmitut sopimukset syntyvät, ja mitkä seikat aiheuttavat alalla eniten ongelmia. Tutkielmassa on myös selvitetty miten puhelinmyyntimarkkinat saataisiin toimiviksi, ja miten kuluttaja voisi oikeutetusti olla luottavainen toimija markkinoilla.
Lopputuloksena on todettavissa, että eniten ongelmia telemarkkinoinnissa aiheuttaa harhaanjohtava markkinointi. Tämän vuoksi kuluttajat solmivat sopimuksia, joihin he eivät oikealla ja riittävällä tiedonsaannilla olisi sitoutuneet. Toisena ydinongelmana on suullisesti solmittujen sopimusten sisällön todistettavuudesta huolehtiminen. Myös vakioehtoihin liittyvä kohtuuttomuus ja pätevä liittäminen sopimuksen osaksi aiheuttavat häiriötilanteita ja epäselvyyksiä sopimuspuolten vastuista.
Jotta epäasianmukainen markkinointi saataisiin kuriin, viranomaisten mahdollisuuksia puuttua rikkomuksiin pitää lainsäädännöllä lisätä. Suomessa tulisi myös ottaa käyttöön kuluttajaviraston ajama markkinahäiriömaksu. Tämän lisäksi alan itsesäätelyä tulisi parantaa vahvistamalla puhelinmyyjien osaamista, ja kuluttajienkin mahdollisuuksia rajoittaa itseensä kohdistuvaa suoramarkkinointia voitaisiin lisätä.
Tutkielmassa käydään läpi Suomen asiakkuusmarkkinointiliiton jäsenyrityksilleen laatimia itsesäätelyohjeita. Tämän lisäksi kuluttajan oikeutta rajoittaa itseensä kohdistuvaa puhelinmarkkinointia käsitellään henkilötietolain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain takaamien mahdollisuuksien valossa.
Tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää, minkälaisessa sopimisympäristössä puhelimitse solmitut sopimukset syntyvät, ja mitkä seikat aiheuttavat alalla eniten ongelmia. Tutkielmassa on myös selvitetty miten puhelinmyyntimarkkinat saataisiin toimiviksi, ja miten kuluttaja voisi oikeutetusti olla luottavainen toimija markkinoilla.
Lopputuloksena on todettavissa, että eniten ongelmia telemarkkinoinnissa aiheuttaa harhaanjohtava markkinointi. Tämän vuoksi kuluttajat solmivat sopimuksia, joihin he eivät oikealla ja riittävällä tiedonsaannilla olisi sitoutuneet. Toisena ydinongelmana on suullisesti solmittujen sopimusten sisällön todistettavuudesta huolehtiminen. Myös vakioehtoihin liittyvä kohtuuttomuus ja pätevä liittäminen sopimuksen osaksi aiheuttavat häiriötilanteita ja epäselvyyksiä sopimuspuolten vastuista.
Jotta epäasianmukainen markkinointi saataisiin kuriin, viranomaisten mahdollisuuksia puuttua rikkomuksiin pitää lainsäädännöllä lisätä. Suomessa tulisi myös ottaa käyttöön kuluttajaviraston ajama markkinahäiriömaksu. Tämän lisäksi alan itsesäätelyä tulisi parantaa vahvistamalla puhelinmyyjien osaamista, ja kuluttajienkin mahdollisuuksia rajoittaa itseensä kohdistuvaa suoramarkkinointia voitaisiin lisätä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]