Kustannustehokkuus suomalaisessa välimiesmenettelyssä : nopeuden ja kustannusten sääntely Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisessa menettelyssä
Sippola, Jussi (2013)
There are no files associated with this item.
Sippola, Jussi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311121323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311121323
Tiivistelmä
Kansainvälisesti toimivat liikeyritykset ovat perinteisesti suosineet välimiesmenettelyä riitojen ratkaisussa menettelyn nopeuden, luottamuksellisuuden ja välitystuomion kansainvälisen täytäntöönpanokelpoisuuden vuoksi. Perinteiseen tuomioistuinmenettelyyn verrattuna välimiesmenettelyä on pidetty nopeana ja kustannustehokkaana vaihtoehtona. Välimiesmenettelyn perinteiset edut on kuitenkin kyseenalaistettu viime vuosina. Asianosaiset ovat toisinaan käyttäneet menettelyn joustavuutta hyväkseen kuormittamalla välimiesoikeutta epäolennaisella todistelulla ja laajoilla kirjelmillä, tai muutoin taktisista syistä menettelyä viivyttämällä. Menettelyä kritisoineet tahot ovat kokeneet, että välimiesmenettely on menettänyt nopeuden ihanteen ja muuttunut liiaksi raskaan ja kaavamaisen tuomioistuinmenettelyn kaltaiseksi. Tämän maisteritutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kustannustehokas ja joutuisa prosessi voidaan taata suomalaisessa välimiesmenettelyssä. Tehokkuutta arvioidaan sekä kustannustehokkuuden että ajallisen tehokkuuden kannalta.
Välimiesmenettelyssä vakiintuneita käytäntöjä esitellään oikeuskirjallisuudessa usein, niihin vedotaan puolesta tai vastaan argumenttina, mutta niihin ei juuri kohdisteta kritiikkiä. Tässä tutkielmassa on pyritty hyödyntämään juuri käytäntöjä koskevaa tietoa ja suhtautumaan kriittisesti joihinkin vallitseviin käytäntöihin. Tiedot on kerätty haastattelemalla useita suomalaisia välimiesmenettelyyn perehtyneitä asianajajia.
Parhaat käytännöt menettelyn keston ja kustannusten hallitsemiseksi edellyttävät aktiivisia toimenpiteitä välityslautakunnan toiminnan lisäksi erityisesti välimiehiltä ja asianosaisten asiamiehiltä. Näyttää siltä, että välitysinstituuttien säännöt, jotka keskittyvät vähentämään välimiesten perimiä palkkioita ja lyhentämään välimiesmenettelyn kestoa ovat ratkaisu vain pieneen osaan ongelmasta. Sen sijaan suurimmat säästöt välimiesmenettelyssä voidaan saavuttaa mukana olevien juristien aktiivisella työllä omien palkkioidensa minimoimiseksi. Tämä voi pitää sisällään monia toimia, kuten sovituissa aikatauluissa pysymistä, keskittymistä vain sellaisiin kysymyksiin ja todisteisiin, jotka ovat jutun ratkaisemisen kannalta oleellisia ja toistojen välttämistä. Kaikkein tärkeintä kuitenkin olisi, että valtiollisten tuomioistuinten tarpeettomat kaavamaisuudet jätettäisiin välimiesmenettelyn ulkopuolelle.
Välimiesmenettelyssä vakiintuneita käytäntöjä esitellään oikeuskirjallisuudessa usein, niihin vedotaan puolesta tai vastaan argumenttina, mutta niihin ei juuri kohdisteta kritiikkiä. Tässä tutkielmassa on pyritty hyödyntämään juuri käytäntöjä koskevaa tietoa ja suhtautumaan kriittisesti joihinkin vallitseviin käytäntöihin. Tiedot on kerätty haastattelemalla useita suomalaisia välimiesmenettelyyn perehtyneitä asianajajia.
Parhaat käytännöt menettelyn keston ja kustannusten hallitsemiseksi edellyttävät aktiivisia toimenpiteitä välityslautakunnan toiminnan lisäksi erityisesti välimiehiltä ja asianosaisten asiamiehiltä. Näyttää siltä, että välitysinstituuttien säännöt, jotka keskittyvät vähentämään välimiesten perimiä palkkioita ja lyhentämään välimiesmenettelyn kestoa ovat ratkaisu vain pieneen osaan ongelmasta. Sen sijaan suurimmat säästöt välimiesmenettelyssä voidaan saavuttaa mukana olevien juristien aktiivisella työllä omien palkkioidensa minimoimiseksi. Tämä voi pitää sisällään monia toimia, kuten sovituissa aikatauluissa pysymistä, keskittymistä vain sellaisiin kysymyksiin ja todisteisiin, jotka ovat jutun ratkaisemisen kannalta oleellisia ja toistojen välttämistä. Kaikkein tärkeintä kuitenkin olisi, että valtiollisten tuomioistuinten tarpeettomat kaavamaisuudet jätettäisiin välimiesmenettelyn ulkopuolelle.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]