Väkivalta tulee iholle : Tobias Beecherin via dolorosa telovisiosarjassa kylmä rinki
Ikonen, Maria (2009)
There are no files associated with this item.
Ikonen, Maria
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Televisiosarjojen ja elokuvien väkivalta tarinat muistuttavat toisiaan. Niissä esiintyvien miessankareiden kärsimys on myös samankaltainen. Tutkimukseni tehtävänä on siten selvittää, kuinka väkivalta perustellaan televisiosarjassa Kylmä rinki? Tarkoituksena on tarkastella sarjassa
esiintyvän Tobias Beecherin roolihahmoon kohdistuvaa väkivaltaa ja sen eri muotoja. Tämän lisäksi tahdoin kääntää katseen myös väkivaltaviihteen katsojaan, ymmärtääkseni syitä väkivallan
katsomiseen ja Kylmä rinki -sarjan viehätykseen. Tutkimuksen aineiston muodostaa mediaväkivaltaa käsittelevä aineisto, genreteoria, seksuaalisen hyväksikäytön traumasta kertova
aineisto ja teoria kärsivästä Kristus -myytistä onnettomien miessankarihahmojen esikuvana. Tulin yhdistäneeksi siten analyysimenetelmäksi niin mediakulttuuria, psykologiaa ja kulttuurihistoriaa.
Tutkimukseni keskeisien tuloksien mukaan väkivalta perustellaan Kylmässä ringissä kostona, miehuuskokeena, pelon aiheuttamana reaktiona ja valta-aseman osoituksena. Nämä kaikki vaikuttavat olevan hyvin yleisiä väkivallan perustelukeinoja väkivaltaviihteessä. Väkivaltaviihteen katsoja voi saada nautintoa nähdessään oikeudenmukaisuuden tapahtuvan edes televisiosarjoissa. Väkivaltaviihteen kuluttaminen voi liittyä myös sosiaaliseen verkostoitumiseen ja miehuuden todistamiseen muiden testien tavoin.
Tutkimuksen lopussa tulin pohtineeksi tutkielman aikana syntyneitä ajatuksia siitä, kuinka mielestäni jokainen televisiosarjan genre voidaan asettaa kritiikin kohteeksi näin halutessa. Kävin lävitse myös sitä, mitä tämän tutkimuksen teko on minulle opettanut huomaten sen antaneen
minulle uskallusta tehdä tieteellistä tutkimusta. Jatkotutkimuksen kannalta koen mielenkiintoisena eri televisiosarjojen hahmogallerioiden vertailun käyttäen apuna Jungin määrittelemiä
arkkityyppejä. Tämän lisäksi jatkotutkimuksella olisi mielenkiintoista syventyä enemmän väkivaltaviihteen psykologisen tarpeen tutkimiseen ja mahdollisesti myös muiden tarinankerronta - ja mediantutkimustapojen löytämiseen.
The violence seen in both movies and on television resemble each other. The sufferance endured by the male heroes is also similar. The object of my research is to clarify, what is justification of the violence in the television series Oz based upon? My objective is to examine how violence and
its various forms are expressed upon the main character Tobias Beecher. In addition, I wanted to observe violent entertainment from the point of view of its spectator in order to understand the reasons for watching it as well for the popularity of the hit television series Oz. The sources used
in my research consist in material that treats media violence matters such as the genre theory and sexual exploitation. They also include material depicting psychological traumas as well as theories
about the myth of the suffering of Jesus Christ and its model for a male hero’s distressed figure. I have made my analysis by combining media culture, psychology and cultural history.
According to the results of my research, the violence of Oz is based on revenge, manliness, vivid reactions caused by fear as well as dominance´-related aggression. They are all part of the elementary chain of violence encountered in entertainment. Violent entertainment provides a fair
amount of enjoyment to its viewers even when it is situated in a television series. The consuming of entertainment violence also allows its viewers to join social networks and to prove their manhood using indirect methods.
At the end of my research, I came to ponder the thoughts processed throughout my work: every genre of a television series can be criticized as one wants to. I have also looked back to wonder
what have these writings brought to me and found that they have given the right courage to make scientific research. I would find it interesting to undertake research that would go deeper in the
psychological need of violent entertainment and to examine different ways to write stories and to find different methods of making media research.
esiintyvän Tobias Beecherin roolihahmoon kohdistuvaa väkivaltaa ja sen eri muotoja. Tämän lisäksi tahdoin kääntää katseen myös väkivaltaviihteen katsojaan, ymmärtääkseni syitä väkivallan
katsomiseen ja Kylmä rinki -sarjan viehätykseen. Tutkimuksen aineiston muodostaa mediaväkivaltaa käsittelevä aineisto, genreteoria, seksuaalisen hyväksikäytön traumasta kertova
aineisto ja teoria kärsivästä Kristus -myytistä onnettomien miessankarihahmojen esikuvana. Tulin yhdistäneeksi siten analyysimenetelmäksi niin mediakulttuuria, psykologiaa ja kulttuurihistoriaa.
Tutkimukseni keskeisien tuloksien mukaan väkivalta perustellaan Kylmässä ringissä kostona, miehuuskokeena, pelon aiheuttamana reaktiona ja valta-aseman osoituksena. Nämä kaikki vaikuttavat olevan hyvin yleisiä väkivallan perustelukeinoja väkivaltaviihteessä. Väkivaltaviihteen katsoja voi saada nautintoa nähdessään oikeudenmukaisuuden tapahtuvan edes televisiosarjoissa. Väkivaltaviihteen kuluttaminen voi liittyä myös sosiaaliseen verkostoitumiseen ja miehuuden todistamiseen muiden testien tavoin.
Tutkimuksen lopussa tulin pohtineeksi tutkielman aikana syntyneitä ajatuksia siitä, kuinka mielestäni jokainen televisiosarjan genre voidaan asettaa kritiikin kohteeksi näin halutessa. Kävin lävitse myös sitä, mitä tämän tutkimuksen teko on minulle opettanut huomaten sen antaneen
minulle uskallusta tehdä tieteellistä tutkimusta. Jatkotutkimuksen kannalta koen mielenkiintoisena eri televisiosarjojen hahmogallerioiden vertailun käyttäen apuna Jungin määrittelemiä
arkkityyppejä. Tämän lisäksi jatkotutkimuksella olisi mielenkiintoista syventyä enemmän väkivaltaviihteen psykologisen tarpeen tutkimiseen ja mahdollisesti myös muiden tarinankerronta - ja mediantutkimustapojen löytämiseen.
The violence seen in both movies and on television resemble each other. The sufferance endured by the male heroes is also similar. The object of my research is to clarify, what is justification of the violence in the television series Oz based upon? My objective is to examine how violence and
its various forms are expressed upon the main character Tobias Beecher. In addition, I wanted to observe violent entertainment from the point of view of its spectator in order to understand the reasons for watching it as well for the popularity of the hit television series Oz. The sources used
in my research consist in material that treats media violence matters such as the genre theory and sexual exploitation. They also include material depicting psychological traumas as well as theories
about the myth of the suffering of Jesus Christ and its model for a male hero’s distressed figure. I have made my analysis by combining media culture, psychology and cultural history.
According to the results of my research, the violence of Oz is based on revenge, manliness, vivid reactions caused by fear as well as dominance´-related aggression. They are all part of the elementary chain of violence encountered in entertainment. Violent entertainment provides a fair
amount of enjoyment to its viewers even when it is situated in a television series. The consuming of entertainment violence also allows its viewers to join social networks and to prove their manhood using indirect methods.
At the end of my research, I came to ponder the thoughts processed throughout my work: every genre of a television series can be criticized as one wants to. I have also looked back to wonder
what have these writings brought to me and found that they have given the right courage to make scientific research. I would find it interesting to undertake research that would go deeper in the
psychological need of violent entertainment and to examine different ways to write stories and to find different methods of making media research.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]