Sosiaalinen media kansanmusiikkijuhla Sommelon markkinoinnissa
Kilponen, Kaisa (2011)
There are no files associated with this item.
Kilponen, Kaisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Tutkimusongelma oli tarkastella sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia Kansanmu-siikkijuhla Sommelon markkinointiviestinnässä. Tutkimusaineistona olivat kevään 2010 aikana toteutetut markkinointitoimenpiteet sosiaalisessa mediassa. Aineisto analysoitiin soveltaen tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen lähtökohtia ja käyttäen sisällön-analyysiä menetelmänä. Teoreettisena viitekehyksenä olivat sosiaalisen median mark-kinointikirjallisuus palvelumuotoilun, mediasuunnittelun ja vuorovaikutuksellisen mark-kinoinnin osalta. Työhön kuului myös produktio-osa, joka sisälsi tutkimukseni aineisto-na käytetyt markkinointitoimenpiteet.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa voidaan käyttää erilaisia vuorovaikutuk-sen keinoja. Yksi vaikuttamisen keino on tuttuus, jolla on vaikutusta toimintakynnyksen madaltajana. Myös tunnesiteiden merkitys vuorovaikutuksen aktivoijana korostui. Kes-keisinä vaikuttajina nähtiin myös asiantuntemuksen asettaminen itsensä markkinoinnin edelle sekä tapahtuman ajallinen läheisyys. Toinen keskeinen tulos oli läsnäolon pai-nottuminen suhteiden synnyttäjänä ja syventäjänä. Tähän liittyvinä keinoina nähtiin erityisesti säännöllinen aineiston tuottaminen, jolla oli vaikutusta luetettavuuden raken-tajana. Toinen keino tästä näkökulmasta oli hajautettu läsnäolo, jonka merkitys ilmeni näkyvyyden perustana. Näitä tutkimustuloksia tullaan käyttämään Sommelolle tehtävän sosiaalisen median viestintästrategian kivijalkana. Tutkimus tuotti siis käytännönlähei-sen ja konkreettisen instrumentin, jolla on mahdollista tarkastella sosiaalisen median kautta tapahtuvaa markkinointiviestintää tutkimuksen keinoin. Seuraava vuosi tulee osoittamaan missä määrin tutkimuksen tuloksilla onnistuttiin saavuttamaan markki-noinnin tavoitteet, joten tutkimuksen lopullinen arviointi voidaan tehdä vasta myöhem-mässä vaiheessa.
Tutkimuksen reabiliteettia ja validiteettia tarkasteltaessa on todettava, että aineiston pohjalta tehdyt johtopäätökset jouduttiin tekemään varsin pienten erojen varassa, joten tutkimuksen reabiliteetti on siltä osin kyseenalainen. Aineistosta pystyttiin kuitenkin saamaan ne vastaukset, joita sieltä haettiin. Tutkimusta ei voida pitää tapaus-luonteensa vuoksi kovin laajasti yleistettävänä tuloksiltaan. Yksi tähän tutkimukseen liittyvä jatkotutkimusaihe olisi nyt todettujen markkinointikeinojen tehokkuuden tutkimi-nen tulevaisuudessa. This research consists of an eximination of how to take advantage of social media in marketing. The research question is to consider the of opportunities of social media in marketing the Ethno Music Festival Sommelo. The reseach material used was the marketing communication in social media from the spring of 2010. The research mate-rial was analyzed by adapting the methodies of case research and practice research and using content analysis as a method. The context of the research is social media marketing literature based on service design, media design and interaction marketing. The work also consists of the production of the marketing comunications documents which were also the research material of this pro gradu thesis.
The pivotal result of this work was that there are different ways of communication that can be used in social media. The research addresses that one of the methods is famili-arity which lowers the action threshold. Those feelings also activate communication and interaction. Effects were also noticed in putting your expertise before marketing yourself and the fact that the event was close to when the marketing procedures were preformed. The other pivotal result was the presence of marketing procedures as a factor in forming and deepening connections. Relating to this regular presence is the key factor in building trust. Scattered presence in different services is also important for the brand image and visibility. These results will be used as base for the forthcoming Sommelo’s strategy of communication in social media. This research created practice-based and concreate instruments which can be used in examining marketing in social media in ways of research. Next year will show how well the goals of marketing were able to be accomplish via he result of this research. The final estimation of the success of this research can be made later in the future.
When looking at the reability and validity of this research, it must be noted that conclu-sions were made based on small differences in research material. Reability must there-fore be open to doubt in those parts. The research material was however able to give those answers which were seeked. These results can’t be generalized widely because of the case nature of this research. Linking into this research, in future it would also be interesting to research how effective these results have been.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa voidaan käyttää erilaisia vuorovaikutuk-sen keinoja. Yksi vaikuttamisen keino on tuttuus, jolla on vaikutusta toimintakynnyksen madaltajana. Myös tunnesiteiden merkitys vuorovaikutuksen aktivoijana korostui. Kes-keisinä vaikuttajina nähtiin myös asiantuntemuksen asettaminen itsensä markkinoinnin edelle sekä tapahtuman ajallinen läheisyys. Toinen keskeinen tulos oli läsnäolon pai-nottuminen suhteiden synnyttäjänä ja syventäjänä. Tähän liittyvinä keinoina nähtiin erityisesti säännöllinen aineiston tuottaminen, jolla oli vaikutusta luetettavuuden raken-tajana. Toinen keino tästä näkökulmasta oli hajautettu läsnäolo, jonka merkitys ilmeni näkyvyyden perustana. Näitä tutkimustuloksia tullaan käyttämään Sommelolle tehtävän sosiaalisen median viestintästrategian kivijalkana. Tutkimus tuotti siis käytännönlähei-sen ja konkreettisen instrumentin, jolla on mahdollista tarkastella sosiaalisen median kautta tapahtuvaa markkinointiviestintää tutkimuksen keinoin. Seuraava vuosi tulee osoittamaan missä määrin tutkimuksen tuloksilla onnistuttiin saavuttamaan markki-noinnin tavoitteet, joten tutkimuksen lopullinen arviointi voidaan tehdä vasta myöhem-mässä vaiheessa.
Tutkimuksen reabiliteettia ja validiteettia tarkasteltaessa on todettava, että aineiston pohjalta tehdyt johtopäätökset jouduttiin tekemään varsin pienten erojen varassa, joten tutkimuksen reabiliteetti on siltä osin kyseenalainen. Aineistosta pystyttiin kuitenkin saamaan ne vastaukset, joita sieltä haettiin. Tutkimusta ei voida pitää tapaus-luonteensa vuoksi kovin laajasti yleistettävänä tuloksiltaan. Yksi tähän tutkimukseen liittyvä jatkotutkimusaihe olisi nyt todettujen markkinointikeinojen tehokkuuden tutkimi-nen tulevaisuudessa.
The pivotal result of this work was that there are different ways of communication that can be used in social media. The research addresses that one of the methods is famili-arity which lowers the action threshold. Those feelings also activate communication and interaction. Effects were also noticed in putting your expertise before marketing yourself and the fact that the event was close to when the marketing procedures were preformed. The other pivotal result was the presence of marketing procedures as a factor in forming and deepening connections. Relating to this regular presence is the key factor in building trust. Scattered presence in different services is also important for the brand image and visibility. These results will be used as base for the forthcoming Sommelo’s strategy of communication in social media. This research created practice-based and concreate instruments which can be used in examining marketing in social media in ways of research. Next year will show how well the goals of marketing were able to be accomplish via he result of this research. The final estimation of the success of this research can be made later in the future.
When looking at the reability and validity of this research, it must be noted that conclu-sions were made based on small differences in research material. Reability must there-fore be open to doubt in those parts. The research material was however able to give those answers which were seeked. These results can’t be generalized widely because of the case nature of this research. Linking into this research, in future it would also be interesting to research how effective these results have been.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]