Rytmillä eläväksi : tutkimus animaatiohahmojen rytmiikan soveltamisesta näyttelijän roolityöhön
Pirkkalainen, Kaisla (2011)
There are no files associated with this item.
Pirkkalainen, Kaisla
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu animaatioelokuvien rytmiä ja animaatiohahmojen rytmiikan soveltamista näyttelijän roolityöhön teatteriesityksessä Kuolleet sielut (2010). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä periaatteilla animaatiohahmojen rytmiikka on sovellettavissa näyttelijän roolityöhön.
Tutkimusongelmana oli animaation rytmiikan soveltaminen roolityöhön, millä ehdoilla se tapahtuu ja mitä siitä seuraa. Rytmiä tutkittiin vaiheittain. Tutkimus muodostui animaatioelokuvien ja -hahmojen rytmin analyysistä ja jäsentämisestä sekä niiden soveltamisesta roolityöhön.
Tutkimusaineistona oli Abigale-hanhi Aristokateista (1970), Julien Madagaskar – Escape 2 Africa (2008) -elokuvasta sekä Kanaisäntä Kananmuna (1997-1999) animaatiosarjasta jaksossa Rakennustyö. Analyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä ja lähilukua. Animaatioelokuvien tulkinnan teoreettinen viitekehys muodostui Karen Pearlmanin (2009) käsitteistä tapahtumien rytmi, tunteen rytmi ja fyysinen rytmi.
Tutkimuksen produktio-osa toteutettiin Laboratorioteatteri Fennican teatteriesityksessä Kuolleet sielut kesällä 2010. Taiteellisen työn funktio oli toimia testausalustana tapahtumassa, jossa rytmi sovellettiin animaatiosta roolityöhön. Taiteellista työtä käytettiin tutkimusmenetelmänä, -strategiana sekä tulosten esittämiskeinona. Animaatio ja näyttelijä DVD-tallenne on liitteenä työn takakannessa. Siinä kuvataan rytmin soveltamisen vaiheet.
Tutkimuksessa havaittiin rytmin siirtyvän animaatiohahmolta roolityöhön kinesteettisen eläytymisen kautta. Ulkoisesti siirretyn rytmiikan eläväksi tekeminen roolityössä on mahdollista vain mikäli animaatiohahmolla ja roolilla on riittävästi samankaltaisuuksia tarvittavan tunnevasteen syntymiseen. Tutkimus osoitti muodon ja rytmin riippuvuussuhteen. Täsmällinen muoto ilmeni täsmällisenä rytminä. Tutkimusprosessissa ilmeni, että animaatiohahmosta sovellettu rytmi vaikutti näyttelemistyyliin. Animaatiolle tyypillinen liioitteleva tyyli ilmeni roolityössä. Tutkimuksessa animaatiota ja näyttelijäntyötä tulkittiin rytmin käsitteen läpi. Tällöin havaittiin, että rytmi itsessään ei selitä kaikkia ilmiöitä, joita rytmin kautta ilmentyy.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin tekemään taiteellisesta tutkimuksesta ja sen kokemisesta mahdollisimman tietoinen prosessi, jota reflektoitiin kriittisesti.
Rytmistä aistimista vahvistavien fyysisten harjoitteiden kehittäminen ja kokeilu on luonnollinen jatkumo tälle tutkimukselle. The rhythm of animated films and how to apply the rhythm of animated characters to the actor´s work was examined in this study. The target of this study was to examine the principles through which the animated characters´ rhythm moved to the actor´s work.
The research problem was to apply animated character´s rhythm to the actor´s work and find out, on what conditions it occurs and what the consequences are. Rhythm was examined in stages. The study consisted of the rhythm analysis and the structuring of the animation films and characters and their application to the actor´s work in Laboratorytheatre Fennica´s performance Kuolleet sielut (2010). Kuolleet sielut was the artistic part of of the study. It was used as a research method, strategy and a way of showing results.
As the research material there were Abigale from Aristocats (1970), Julien from Madagascar – Escape 2 Africa (2005) movie and Chickenhost from the animated series Kananmuna (1997-1999) episode Rakennustyö. The analytical methods were close reading and content analysis. When interpreting animation films the theoretical framework consisted of Karen Pearlman´s concepts (2009) event rhythm, emotional rhythm and physical rhythm.
It was found out in this study that the rhythm moved from the animated character to the actor´s work through kinesthetic immersion. To animate the rhythm, which was externally transferred to the actor´s work, was possible only, if the animated character and the role shared sufficiently similarities so that they could create necessary emotional response. This analysis showed the dependency between the shape and the rhythm. The exact shape occured in a precise rhythm. The research process revealed that the application from the animated character´s rhythm was also affected to acting style. Typical hyperbolic style in animation became the part of the acted character. In this study the animation and acting work was interpreted through the concept of rhythm. In this case it was found that the rhythm itself didn´t explain all phenomena which were expressed through the rhythm.
The aim in this study was to make artistic research and its experience into the most conscious possible process, which was critically reflected. The development and testing of physical exercises, which strengthen rhythmic perception, is a natural continuation of this research.
Tutkimusongelmana oli animaation rytmiikan soveltaminen roolityöhön, millä ehdoilla se tapahtuu ja mitä siitä seuraa. Rytmiä tutkittiin vaiheittain. Tutkimus muodostui animaatioelokuvien ja -hahmojen rytmin analyysistä ja jäsentämisestä sekä niiden soveltamisesta roolityöhön.
Tutkimusaineistona oli Abigale-hanhi Aristokateista (1970), Julien Madagaskar – Escape 2 Africa (2008) -elokuvasta sekä Kanaisäntä Kananmuna (1997-1999) animaatiosarjasta jaksossa Rakennustyö. Analyysimenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä ja lähilukua. Animaatioelokuvien tulkinnan teoreettinen viitekehys muodostui Karen Pearlmanin (2009) käsitteistä tapahtumien rytmi, tunteen rytmi ja fyysinen rytmi.
Tutkimuksen produktio-osa toteutettiin Laboratorioteatteri Fennican teatteriesityksessä Kuolleet sielut kesällä 2010. Taiteellisen työn funktio oli toimia testausalustana tapahtumassa, jossa rytmi sovellettiin animaatiosta roolityöhön. Taiteellista työtä käytettiin tutkimusmenetelmänä, -strategiana sekä tulosten esittämiskeinona. Animaatio ja näyttelijä DVD-tallenne on liitteenä työn takakannessa. Siinä kuvataan rytmin soveltamisen vaiheet.
Tutkimuksessa havaittiin rytmin siirtyvän animaatiohahmolta roolityöhön kinesteettisen eläytymisen kautta. Ulkoisesti siirretyn rytmiikan eläväksi tekeminen roolityössä on mahdollista vain mikäli animaatiohahmolla ja roolilla on riittävästi samankaltaisuuksia tarvittavan tunnevasteen syntymiseen. Tutkimus osoitti muodon ja rytmin riippuvuussuhteen. Täsmällinen muoto ilmeni täsmällisenä rytminä. Tutkimusprosessissa ilmeni, että animaatiohahmosta sovellettu rytmi vaikutti näyttelemistyyliin. Animaatiolle tyypillinen liioitteleva tyyli ilmeni roolityössä. Tutkimuksessa animaatiota ja näyttelijäntyötä tulkittiin rytmin käsitteen läpi. Tällöin havaittiin, että rytmi itsessään ei selitä kaikkia ilmiöitä, joita rytmin kautta ilmentyy.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin tekemään taiteellisesta tutkimuksesta ja sen kokemisesta mahdollisimman tietoinen prosessi, jota reflektoitiin kriittisesti.
Rytmistä aistimista vahvistavien fyysisten harjoitteiden kehittäminen ja kokeilu on luonnollinen jatkumo tälle tutkimukselle.
The research problem was to apply animated character´s rhythm to the actor´s work and find out, on what conditions it occurs and what the consequences are. Rhythm was examined in stages. The study consisted of the rhythm analysis and the structuring of the animation films and characters and their application to the actor´s work in Laboratorytheatre Fennica´s performance Kuolleet sielut (2010). Kuolleet sielut was the artistic part of of the study. It was used as a research method, strategy and a way of showing results.
As the research material there were Abigale from Aristocats (1970), Julien from Madagascar – Escape 2 Africa (2005) movie and Chickenhost from the animated series Kananmuna (1997-1999) episode Rakennustyö. The analytical methods were close reading and content analysis. When interpreting animation films the theoretical framework consisted of Karen Pearlman´s concepts (2009) event rhythm, emotional rhythm and physical rhythm.
It was found out in this study that the rhythm moved from the animated character to the actor´s work through kinesthetic immersion. To animate the rhythm, which was externally transferred to the actor´s work, was possible only, if the animated character and the role shared sufficiently similarities so that they could create necessary emotional response. This analysis showed the dependency between the shape and the rhythm. The exact shape occured in a precise rhythm. The research process revealed that the application from the animated character´s rhythm was also affected to acting style. Typical hyperbolic style in animation became the part of the acted character. In this study the animation and acting work was interpreted through the concept of rhythm. In this case it was found that the rhythm itself didn´t explain all phenomena which were expressed through the rhythm.
The aim in this study was to make artistic research and its experience into the most conscious possible process, which was critically reflected. The development and testing of physical exercises, which strengthen rhythmic perception, is a natural continuation of this research.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]