Hämmästyttää kummastuttaa : oivaltamisen iloa - esittelyvideo tiedekeskus Heurekasta
Mänttäri, Emilia (2010)
There are no files associated with this item.
Mänttäri, Emilia
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tiedekeskus Heureka juhli 20-vuotista toimintaansa huhtikuussa 2009. Pro gradu -työnä Suomen peruskouluille kouluille toteutettu Oivaltamisen iloa -esittelyvideo oli osa juhlavuoden kouluyhteistyötä. Tiedekeskuksen oppimiskeskus halusi toteuttaa uuden ja erilaisen audiovisuaalisen mainoksen opettajille. Videota tuotettiin yhteensä 6 500 kappaletta, jotka lähettiin DVD:nä kouluille lokakuussa 2009. Tutkielman taiteellinen osio Oivaltamisen iloa -video oli tiedekeskus Heurekan juhlavuoden tärkeä mainoskampanja, johon käytettiin merkittävä rahallinen panostus. Videolla tuotiin esille sellaista kuvallista tietoa, jota voidaan käyttää esittelymateriaalina. Videolle kuvattiin tiedekeskuksen eri toimintapisteissä toimivia eri-ikäisiä lapsia ja nuoria.
Pro gradu -tutkielman kirjallisen osan tavoitteena on kuvata ja arvioida toteutettua videoteosta. Tavoitteena on saada selville se, millaisen kuvan video antaa tiedekeskus Heurekasta oppimisympäristönä, ja millainen toteutettu video on esittely- ja markkinointimateriaalina. Teoriaosuus perustuu viestinnän, median, mediasuunnittelun, mediakasvatuksen, markkinoinnin ja niiden eri osa-alueiden kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin
laadullista tutkimusta. Tutkielman aineisto kerättiin focus group -keskustelumenetelmällä. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua, jossa tutkimusaineistosta nostettiin esille keskeisiä aihepiirejä, eli teemoja. Ryhmäkeskusteluissa nousivat esille tiedekeskuksen monimuotoiset tilat, jotka mahdollistavat oppimiskokemukset erilaisissa ja monimuotoisissa oppimisympäristöissä. Video välitti keskustelijoiden mielestä innostavan kuvan tiedekeskuksesta lasten ja nuorten välittämänä. Videossa mediasuunnittelun osuus näkyy sen sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Mediakasvatuksen merkitys otettiin huomioon videon suunnittelussa, mutta sen merkitys korostuu myös videota katsottaessa. Videota voidaan käyttää erilaisissa opetustilanteissa opetusmateriaalina, esimerkiksi markkinoinnin ja mediakasvatuksen opiskelun yhteydessä. Keskustelijoiden mielestä toimintapisteissä touhunneiden lasten ja nuorten ilmeet, eleet sekä oivaltamisen riemu antoivat lisäarvoa toiminnan moninaisuudelle. Heistä tällaisella mainonnalla on positiivinen vaikutus katsojaan. Keskustelijat kokivat videon vaikuttaneen heidän asenteisiinsa positiivisesti, ja heille syntyi halu päästä tutustumaan Heurekan näyttelyihin.
Pro gradu -tutkielman kirjallisen osan tavoitteena on kuvata ja arvioida toteutettua videoteosta. Tavoitteena on saada selville se, millaisen kuvan video antaa tiedekeskus Heurekasta oppimisympäristönä, ja millainen toteutettu video on esittely- ja markkinointimateriaalina. Teoriaosuus perustuu viestinnän, median, mediasuunnittelun, mediakasvatuksen, markkinoinnin ja niiden eri osa-alueiden kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin
laadullista tutkimusta. Tutkielman aineisto kerättiin focus group -keskustelumenetelmällä. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua, jossa tutkimusaineistosta nostettiin esille keskeisiä aihepiirejä, eli teemoja. Ryhmäkeskusteluissa nousivat esille tiedekeskuksen monimuotoiset tilat, jotka mahdollistavat oppimiskokemukset erilaisissa ja monimuotoisissa oppimisympäristöissä. Video välitti keskustelijoiden mielestä innostavan kuvan tiedekeskuksesta lasten ja nuorten välittämänä. Videossa mediasuunnittelun osuus näkyy sen sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Mediakasvatuksen merkitys otettiin huomioon videon suunnittelussa, mutta sen merkitys korostuu myös videota katsottaessa. Videota voidaan käyttää erilaisissa opetustilanteissa opetusmateriaalina, esimerkiksi markkinoinnin ja mediakasvatuksen opiskelun yhteydessä. Keskustelijoiden mielestä toimintapisteissä touhunneiden lasten ja nuorten ilmeet, eleet sekä oivaltamisen riemu antoivat lisäarvoa toiminnan moninaisuudelle. Heistä tällaisella mainonnalla on positiivinen vaikutus katsojaan. Keskustelijat kokivat videon vaikuttaneen heidän asenteisiinsa positiivisesti, ja heille syntyi halu päästä tutustumaan Heurekan näyttelyihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]