Oppiaine nollapisteessä : Lapin yliopiston mediatieteen historiakäsitys 1990-luvulla
Olsson, Eveliina (2006)
There are no files associated with this item.
Olsson, Eveliina
Lapin yliopisto
2006
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekuntaan sijoittuvan mediatieteen oppiaineen historiakäsitystä 1990-luvulla. Tarkastelunäkökulma on kulttuurihistoriallinen. Työn epistemologiaa ohjaa Donna Harawayn tietämisen ehtoja ja mahdollisuuksia käsittelevät teoretisoinnit.
Työn ensisijaisen lähdeaineiston muodostaa Lapin yliopiston mediatieteen oppiainetta linjaavat tai sen piirissä syntyneet tekstit, joita on julkaistu sekä monografioissa, artikkelikokoelmissa, aikakausjulkaisuissa ja sanomalehdissä. Muina lähteinä ovat olleet opetettavia sisältöjä esittelevät opinto-oppaat ja oppiaineen piirissä syntyneet ylemmät opinnäytetyöt sekä oppiaineesta kertovat sanomalehtiartikkelit.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään, että mediatieteen tulevaisuuteen suuntautuvan historiakäsityksen muotoutumiseen 1990-luvulla vaikutti viisi tekijää: oppiaineen sijainti vuonna 1990 perustetussa taiteiden tiedekunnassa, audiovisuaalisen mediakulttuurin koulutusohjelman käynnistyttyä käyty linjariita, jossa väiteltiin mediatieteen suhteesta viestintätieteisiin, 1990-luvulle ominainen virtuaalitodellisuuden teoretisointi, korkeakoulupoliittiset muutokset ja yliopistojen ulkopuolisen projektirahoituksen kasvaminen sekä vaihtuvat professorit ja päällekkäiset määritelmät.
Työn ensisijaisen lähdeaineiston muodostaa Lapin yliopiston mediatieteen oppiainetta linjaavat tai sen piirissä syntyneet tekstit, joita on julkaistu sekä monografioissa, artikkelikokoelmissa, aikakausjulkaisuissa ja sanomalehdissä. Muina lähteinä ovat olleet opetettavia sisältöjä esittelevät opinto-oppaat ja oppiaineen piirissä syntyneet ylemmät opinnäytetyöt sekä oppiaineesta kertovat sanomalehtiartikkelit.
Tutkielman johtopäätöksissä esitetään, että mediatieteen tulevaisuuteen suuntautuvan historiakäsityksen muotoutumiseen 1990-luvulla vaikutti viisi tekijää: oppiaineen sijainti vuonna 1990 perustetussa taiteiden tiedekunnassa, audiovisuaalisen mediakulttuurin koulutusohjelman käynnistyttyä käyty linjariita, jossa väiteltiin mediatieteen suhteesta viestintätieteisiin, 1990-luvulle ominainen virtuaalitodellisuuden teoretisointi, korkeakoulupoliittiset muutokset ja yliopistojen ulkopuolisen projektirahoituksen kasvaminen sekä vaihtuvat professorit ja päällekkäiset määritelmät.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]