Pelikokemus informaatiosisältöjen vastaanottamisen välineenä
Roos, Stina (2012)
There are no files associated with this item.
Roos, Stina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu-työssäni tutkin, että millaisia pelikokemuksen elementtejä oppimispelin pitäisi sisältää, jotta se tukisi infomaatiosisältöjen vastaanottamista. Tutkimusmetodina käytän hermeneuttista lukutapaa, ja kehittämääni pelikokemuksen analyysimallia, jonka avulla luen tutkimusaineistoni läpi.
Tutkimukseni tavoitteena on löytää pelikokemukselle pätevä syntetisoiva malli aikaisemman tutkimuksen pohjalta, ja tämän mallin avulla löytää ne pelikokemuksen elementit, jotka tukevat myös informaatiosisältöjen vastaanottamista, käymällä keskustelua myös oppimista koskevan aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tarkoituksena rakentaa oppimispelejä koskevan pelisuunnittelun väline, joka mahdollistaa myös yhteisen keskusteluväylän pelisuunnittelijoiden ja opetusalan ammattilaisten välille.
Aineistonani on neljä eri valmistajien kehittämää esi- ja alkuopetuksellista oppimispeliä, joiden tarkoituksena on opettaa lapsille kielellisiä sekä matemaattisia taitoja.
Pro gradu-työni lisää suunnittelua tukevaa tietoa oppimispeleistä ja pelikokemuksen informaatiosisältöjen vastaanottamista tukevista elementeistä. Tutkimus ei kykene antamaan hermeneuttisen luonteensa vuoksi vastausta käytännön soveltamisesta, mutta se rakentaan aiemman tutkimuksen pohjalta vahvan pelikokemusta syntetisoivan mallin. Jatkotutkimuksen mahdollisuus liittyykin suunnittelutyön toteutukseen, jossa näitä tutkimuksessa esiinnostettuja elementtejä sovellettaisiin käytäntöön, rakentamalla oppimispelidemo, jonka toimivuutta voitaisiin testaja käyttäjätutkimuksen avulla.
Tutkimukseni tavoitteena on löytää pelikokemukselle pätevä syntetisoiva malli aikaisemman tutkimuksen pohjalta, ja tämän mallin avulla löytää ne pelikokemuksen elementit, jotka tukevat myös informaatiosisältöjen vastaanottamista, käymällä keskustelua myös oppimista koskevan aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tarkoituksena rakentaa oppimispelejä koskevan pelisuunnittelun väline, joka mahdollistaa myös yhteisen keskusteluväylän pelisuunnittelijoiden ja opetusalan ammattilaisten välille.
Aineistonani on neljä eri valmistajien kehittämää esi- ja alkuopetuksellista oppimispeliä, joiden tarkoituksena on opettaa lapsille kielellisiä sekä matemaattisia taitoja.
Pro gradu-työni lisää suunnittelua tukevaa tietoa oppimispeleistä ja pelikokemuksen informaatiosisältöjen vastaanottamista tukevista elementeistä. Tutkimus ei kykene antamaan hermeneuttisen luonteensa vuoksi vastausta käytännön soveltamisesta, mutta se rakentaan aiemman tutkimuksen pohjalta vahvan pelikokemusta syntetisoivan mallin. Jatkotutkimuksen mahdollisuus liittyykin suunnittelutyön toteutukseen, jossa näitä tutkimuksessa esiinnostettuja elementtejä sovellettaisiin käytäntöön, rakentamalla oppimispelidemo, jonka toimivuutta voitaisiin testaja käyttäjätutkimuksen avulla.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]