"Erään broilerin tarina" ; valistava piirrosanimaatio luovana prosessina
Lehtonen, Virpi (2012)
There are no files associated with this item.
Lehtonen, Virpi
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tässä työssä olen tutkinut tekijän näkökulmasta valistavan animaation tekemistä nuorille.
Graduni produktiona toteutin 12-15 -vuotiaille nuorille suunnatun, eläinsuojelu -aiheisen,
piirrosanimaation Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry:lle. Kyseisen piirrosanimaation
käyttötarkoitus on välittää eläinsuojeluyhdistyksen kouluvierailuilla esitettynä lapsille
tietoa tuotantoeläinten hyvinvoinnista ja eettisistä kulutusvalinnoista. Tässä Pro gradu
-työssäni käyn läpi omaa animaation tekemisprosessia ja tämän prosessin avulla olen
pohtinut millainen animaation tulisi olla, että se vetoaisi kohderyhmäänsä, eli nuoriin, ja
pystyisin toteuttamaan eläinten tehotuotannon epäkohdista valistavan animaation.
Luonteeltaan tutkimus oli taiteellista ja kyseessä oli luovan produktiivisen prosessin
tekeminen, eli tekemällä tutkiminen. Tutkimukseni pohjautui tieteellisen realismin
tieteenfilosofiseen suuntaukseen ja tutkimusmetodina minulla oli realistinen evaluaatio.
Tutkimuksessa haasteelliseksi koin henkilökohtaisten valintojeni esiin tuomisen produktion
suunnittelu- ja tekemisprosessissa.
Tutkimuskysymykseni oli, miten valistan piirrosanimaatiolla nuoria broilerien
tehotuotannosta. Vastausta tähän kysymykseen etsin produktioni avulla. Päätavoitteenani
oli selvittää tekijälähtöisestä näkökulmasta, miten suunnitella ja toteuttaa piirrosanimaatio,
jonka avulla nuoria valistetaan eläinsuojeluun liittyvissä asioissa? Kirjallisuuden lisäksi
työhöni liittyvissä vaiheissa eri tahoilta saamani palaute auttoi minua tähän kysymykseen
vastaamisessa. Mielestäni onnistuin tekemään ”Erään broilerin tarina” -animaatiosta
nuoriin vetoavan piirrosanimaation.
Tutkimukseni keskeiset johtopäätökset ovat, että valistan piirrosanimaatiolla nuoria
broilerien tehotuotannosta käyttämällä animaatiolle tyypillisiä keinoja hyväkseni
luodakseni animaation, joka vaikuttaa katsojan tunteisiin. Tehdäkseen valistavan
animaation, jonka on tarkoitus vaikuttaa suostuttelun keinoin kohderyhmän asenteisiin, on
animaation oltava katsojaa viihdyttävä, että se vetoaisi hänen tunteisiinsa. Valistavaan
animaatioon tulee tietysti pitää myös sisällään informaatiota käsiteltävästä aiheesta. Näin
ollen animaatioiden vaikuttavuus tunteisiin tekee mielestäni animaatioista erityisen hyvän
välineen valistaa nuoria
Graduni produktiona toteutin 12-15 -vuotiaille nuorille suunnatun, eläinsuojelu -aiheisen,
piirrosanimaation Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry:lle. Kyseisen piirrosanimaation
käyttötarkoitus on välittää eläinsuojeluyhdistyksen kouluvierailuilla esitettynä lapsille
tietoa tuotantoeläinten hyvinvoinnista ja eettisistä kulutusvalinnoista. Tässä Pro gradu
-työssäni käyn läpi omaa animaation tekemisprosessia ja tämän prosessin avulla olen
pohtinut millainen animaation tulisi olla, että se vetoaisi kohderyhmäänsä, eli nuoriin, ja
pystyisin toteuttamaan eläinten tehotuotannon epäkohdista valistavan animaation.
Luonteeltaan tutkimus oli taiteellista ja kyseessä oli luovan produktiivisen prosessin
tekeminen, eli tekemällä tutkiminen. Tutkimukseni pohjautui tieteellisen realismin
tieteenfilosofiseen suuntaukseen ja tutkimusmetodina minulla oli realistinen evaluaatio.
Tutkimuksessa haasteelliseksi koin henkilökohtaisten valintojeni esiin tuomisen produktion
suunnittelu- ja tekemisprosessissa.
Tutkimuskysymykseni oli, miten valistan piirrosanimaatiolla nuoria broilerien
tehotuotannosta. Vastausta tähän kysymykseen etsin produktioni avulla. Päätavoitteenani
oli selvittää tekijälähtöisestä näkökulmasta, miten suunnitella ja toteuttaa piirrosanimaatio,
jonka avulla nuoria valistetaan eläinsuojeluun liittyvissä asioissa? Kirjallisuuden lisäksi
työhöni liittyvissä vaiheissa eri tahoilta saamani palaute auttoi minua tähän kysymykseen
vastaamisessa. Mielestäni onnistuin tekemään ”Erään broilerin tarina” -animaatiosta
nuoriin vetoavan piirrosanimaation.
Tutkimukseni keskeiset johtopäätökset ovat, että valistan piirrosanimaatiolla nuoria
broilerien tehotuotannosta käyttämällä animaatiolle tyypillisiä keinoja hyväkseni
luodakseni animaation, joka vaikuttaa katsojan tunteisiin. Tehdäkseen valistavan
animaation, jonka on tarkoitus vaikuttaa suostuttelun keinoin kohderyhmän asenteisiin, on
animaation oltava katsojaa viihdyttävä, että se vetoaisi hänen tunteisiinsa. Valistavaan
animaatioon tulee tietysti pitää myös sisällään informaatiota käsiteltävästä aiheesta. Näin
ollen animaatioiden vaikuttavuus tunteisiin tekee mielestäni animaatioista erityisen hyvän
välineen valistaa nuoria
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]