Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valokuvallisen silmukan teoria ja käytäntö

Happonen, Santeri (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu_santeri_happonen.pdf (2.806Mt)
Lataukset: 


Happonen, Santeri
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211281271
Tiivistelmä
Valokuvallisen silmukan teoria ja käytäntö on produktiopainotteinen mediumtutkielma, jonka keskeinen tavoite on valokuvallisen silmukan mediumin ymmärtäminen tekemisen kautta, tässä tapauksessa näyttelyn suunnittelun ja toteutuksen muodossa. Produktiivinen työ raken-tuu monitieteellisen, media-, valokuva- ja elokuvatutkimuksesta, sekä filosofiasta koostuvan teoriapohjan tukemana. Tutkielman keskeiset käsitteet, silmukka ja valokuvallisuus, täyden-tyvät pohdinnoilla ajallisuudesta, kerronnallisuudesta, illusorisuudesta ja mediaalisuudesta. Toteutunutta näyttelyä tarkastellaan lisäksi rytmisyyden, attraktiivisuuden ja kosketuksen merkityksen kautta.
Tutkielman produktiivinen osio, Rutiineja-näyttely, oli esillä Rovaniemellä loka-kuussa 2012. Näyttelyssä oli esillä valokuvallisia silmukoita niin analogisessa kuin digitaali-sessa muodossa, autonomisena ja interaktiivisena, sekä lisäksi kuva-aiheisiin liittyneitä esinei-tä. Täten näyttely kytkeytyi sekä valokuvallisen silmukan esielokuvalliseen että sen jälkielo-kuvalliseen perinteeseen, ja lähentyi myös esimerkiksi readymadea ja kineettistä taidetta. Rutiineja vahvisti hypoteesin valokuvallisen silmukan haastavasta paikannettavuudesta me-diakentällä ja -perinteessä, mutta toisaalta myös sen olemassaolon erityisenä ilmiönä.
Tutkielma osallistuu hiljaisena kyteneeseen keskusteluun silmukkamuotoisten rep-resentaatioiden kulttuurisesta potentiaalista; kuvallisessa kulttuurissa valokuvallinen silmukka näyttäytyy yhä marginaalimediumina, jonka tunnetuimpiin käytännön esimerkkeihin lukeutu-vat esielokuvallisista sovelluksista eräät optiset lelut ja jälkielokuvallisista sovelluksista ver-kossa suositut GIF-silmukat. Laajemmassa kontekstissa tutkielma asettuu osaksi yleisempää mediadiskurssia ja sen edelleen keskeisiä kysymyksiä muiden muassa konvergenssista ja digitaalisuudesta, sekä sisällön tuottamisen ja kuluttamisen kulttuurista.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste