Primus motor : eksistentiaalinen tila, toiminnallinen ympäristö ja liikkumiskokemus peliympäristön suunnittelussa
Semi, Sampsa (2013)
Semi, Sampsa
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312197690
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312197690
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tutkimusongelma on seuraava: kuinka arkkitehtonisia käsitteitä eksistentiaalinen tila, toiminnallinen ympäristö ja liikkumiskokemus voidaan hyödyntää tietokonepelin peliympäristön suunnittelussa. Tutkielma on toteutettu toimintatutkimuksena, jonka tarkoitus on kehittää uusi lähestymistapa peliympäristön suunnitteluun.
Tutkielman tärkein tulos on Primus Motor -tietokonepeli, joka valmistui yhteistyössä ohjelmoija Hannu Lesosen kanssa Lapin yliopiston Media Space -laboratoriossa vuonna 2005. Peli ilmentää eksistentiaalisen tilan, toiminnallisen ympäristön ja liikkumiskokemuksen merkitystä peliympäristön suunnittelussa.
Primus Motor -pelin lisäksi tämän tutkielman tulos on pelin suunnittelu-, kehittämis-, analysointi- ja reflektointivaiheiden aikana kehittämäni suunnittelumalli. Mallin mukaan peliympäristö jakautuu kolmeen osa-alueeseen: fiktiiviseen, fyysiseen ja toiminnalliseen ympäristöön. Mallia voi käyttää tietokonepelien analysoimiseen ja suunnittelemiseen. Erityisesti mallin perusmekaniikkaa kuvaava osio on tärkeä. Siinä perusmekaniikka kuvataan prosessina, jonka vaiheet ovat: tutki, päätä, toimi ja arvioi.
Tutkielman tärkein tulos on Primus Motor -tietokonepeli, joka valmistui yhteistyössä ohjelmoija Hannu Lesosen kanssa Lapin yliopiston Media Space -laboratoriossa vuonna 2005. Peli ilmentää eksistentiaalisen tilan, toiminnallisen ympäristön ja liikkumiskokemuksen merkitystä peliympäristön suunnittelussa.
Primus Motor -pelin lisäksi tämän tutkielman tulos on pelin suunnittelu-, kehittämis-, analysointi- ja reflektointivaiheiden aikana kehittämäni suunnittelumalli. Mallin mukaan peliympäristö jakautuu kolmeen osa-alueeseen: fiktiiviseen, fyysiseen ja toiminnalliseen ympäristöön. Mallia voi käyttää tietokonepelien analysoimiseen ja suunnittelemiseen. Erityisesti mallin perusmekaniikkaa kuvaava osio on tärkeä. Siinä perusmekaniikka kuvataan prosessina, jonka vaiheet ovat: tutki, päätä, toimi ja arvioi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]