Kohtaamisia - toiseuden rakentuminen märkälevymuotokuvissa
Leinonen, Kati (2013)
Leinonen, Kati
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306051200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306051200
Tiivistelmä
Pro graduni tutkii kuvaamieni märkälevymuotokuvien ilmaisullisia ulottuvuuksia.
Tutkimukseni selvittää millaista ilmaisua märkälevymuotokuvani rakentavat ja millaisia
merkityksiä ne tuottavat muotokuvan tradition viitekehyksessä. Aineistoni ja pro graduni
taiteellinen osio on Elämät-näyttely, joka oli esillä Valokuvataiteilijoiden liiton galleriassa
Hippolytessä kesällä 2011. Valitsin näyttelyn töistä lähitarkasteluun kolme teosta, joiden katsoin edustavan kokonaisuutta ja analysoin niitä kysyen mitä ja kuka kuvassa näkyy, millaisena kuvan henkilö näyttäytyy sekä millainen tunnelma kuvassa on. Tarkastelin myös tekniikan kuviin tuottamia ilmiöitä sekä valon, komposition ja kuvakulman vaikutusta merkitysten rakentumiseen. Tutkimukseni oli representaatiotutkimusta fenomenologisella otteella.
Tutkimukseni osoittaa, että märkälevytekniikka ja kuvausprosessi siirtää märkälevymuotokuvaa valokuvan traditiosta kohti muotokuvamaalauksen traditiota, jossa taiteilijalle jää vapaampi rooli muotokuvan luomisessa. Toinen keskeinen asia tutkimuksessani oli oman metodisen rakennelma löytäminen: nelikenttä, jonka avulla tarkastella märkälevymuotokuvien esittävyyteen liittyviä ilmaisun tapoja. Tässä tutkimuksessa havainnollistin sen avulla tutkimustulosten suhteita toisiinsa: tarkastelin teoksia nelikentässä suhteessa toiseuteen ja tuttuuteen sekä todellisuusulottuvuuteen. Työni nosti esiin myös kohtaamisen tapahtuvan muotokuvan ympärillä kolmella tasolla, johon syventyminen avaa mahdollisuuden jatkotutkimukselle. Tutkimuksen avulla saavutettu tieto on minulle taiteilijana tärkeää ja tekee omaa hiljaista tietouttani näkyväksi. My master’s thesis studies wet-plate collodion portraits which I have taken and
explores the expressive dimensions of these portraits. The thesis investigates what kind of
expressions and representations are produced by the portraits in relation to the tradition of
the photographic portrait. The research material for my thesis, as well as the artistic part of it is the Lifes-exhibition that showed in Gallery Hippolyte in 2011. (By the spelling of the word lifes I refer to still-life photography.) From the whole of the exhibition I chose three works, intended to represent the whole, for close examination. I analyzed these images by asking what and who is shown in the image, how the person appears and what kind of atmosphere is created in it. I looked at the phenomena produced by the wet-plate collodion technique, as meanings. My research method was phenomenological and I studied representation.
The thesis shows that the wet-plate collodion technique and the process of shooting with
it transfers the portrait from the tradition of photography towards the tradition of portrait
painting, in which the artist has a much more important role in the creation of the portrait.
Another central discovery in my research was the creation of my own methodical system: a matrix to investigate the representational and expressional levels that the images communicate on. In the thesis I visualized the relations of the research results in this matrix. I present proportions of the other in relation to familiar, and reality in relation to unreal. The study opportunities for further research. The knowledge reached in the process of this thesis is important for me as an artist and crystallizes my tacit knowledge.
Tutkimukseni selvittää millaista ilmaisua märkälevymuotokuvani rakentavat ja millaisia
merkityksiä ne tuottavat muotokuvan tradition viitekehyksessä. Aineistoni ja pro graduni
taiteellinen osio on Elämät-näyttely, joka oli esillä Valokuvataiteilijoiden liiton galleriassa
Hippolytessä kesällä 2011. Valitsin näyttelyn töistä lähitarkasteluun kolme teosta, joiden katsoin edustavan kokonaisuutta ja analysoin niitä kysyen mitä ja kuka kuvassa näkyy, millaisena kuvan henkilö näyttäytyy sekä millainen tunnelma kuvassa on. Tarkastelin myös tekniikan kuviin tuottamia ilmiöitä sekä valon, komposition ja kuvakulman vaikutusta merkitysten rakentumiseen. Tutkimukseni oli representaatiotutkimusta fenomenologisella otteella.
Tutkimukseni osoittaa, että märkälevytekniikka ja kuvausprosessi siirtää märkälevymuotokuvaa valokuvan traditiosta kohti muotokuvamaalauksen traditiota, jossa taiteilijalle jää vapaampi rooli muotokuvan luomisessa. Toinen keskeinen asia tutkimuksessani oli oman metodisen rakennelma löytäminen: nelikenttä, jonka avulla tarkastella märkälevymuotokuvien esittävyyteen liittyviä ilmaisun tapoja. Tässä tutkimuksessa havainnollistin sen avulla tutkimustulosten suhteita toisiinsa: tarkastelin teoksia nelikentässä suhteessa toiseuteen ja tuttuuteen sekä todellisuusulottuvuuteen. Työni nosti esiin myös kohtaamisen tapahtuvan muotokuvan ympärillä kolmella tasolla, johon syventyminen avaa mahdollisuuden jatkotutkimukselle. Tutkimuksen avulla saavutettu tieto on minulle taiteilijana tärkeää ja tekee omaa hiljaista tietouttani näkyväksi.
explores the expressive dimensions of these portraits. The thesis investigates what kind of
expressions and representations are produced by the portraits in relation to the tradition of
the photographic portrait. The research material for my thesis, as well as the artistic part of it is the Lifes-exhibition that showed in Gallery Hippolyte in 2011. (By the spelling of the word lifes I refer to still-life photography.) From the whole of the exhibition I chose three works, intended to represent the whole, for close examination. I analyzed these images by asking what and who is shown in the image, how the person appears and what kind of atmosphere is created in it. I looked at the phenomena produced by the wet-plate collodion technique, as meanings. My research method was phenomenological and I studied representation.
The thesis shows that the wet-plate collodion technique and the process of shooting with
it transfers the portrait from the tradition of photography towards the tradition of portrait
painting, in which the artist has a much more important role in the creation of the portrait.
Another central discovery in my research was the creation of my own methodical system: a matrix to investigate the representational and expressional levels that the images communicate on. In the thesis I visualized the relations of the research results in this matrix. I present proportions of the other in relation to familiar, and reality in relation to unreal. The study opportunities for further research. The knowledge reached in the process of this thesis is important for me as an artist and crystallizes my tacit knowledge.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4508]