Historia elämyksenä: Hotelli Pohjanhovin historian elämyksellistäminen
Junnola, Ville-Eemeli (2013)
There are no files associated with this item.
Junnola, Ville-Eemeli
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Nykyään elämyksiä tuotetaan valtavia määriä ja elämysten tuottaminen kohtaa jatkuvasti uusia suunnittelun haasteita. Yhtenä suunnitteluhaasteena voidaan nähdä historian lämyksellistäminen ja sen tuomat haasteet konseptisuunnittelussa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka historiaa voidaan elämyksellistää. Tutkimus tehtiin yhteistyössä hotelli Pohjanhovin kanssa. Tutkimuksessa sovellettiin realistisen evaluation prosessia, joka on uusi metodologinen viritys tutkimustyön maailmassa. Tutkimusprosessi eteni yhdessä mielikuvien kehittymisen kanssa. Lopullisena mielikuvana toimi suunnittelijan mentaalirepresentaatio kehitettävästä kohteesta, mikä ilmaistaan konseptimuodossa. Tutkimusaineistona toimi Pohjanhovin historiaa koskeva aineisto, jonka pohjalta muodostettiin alkumielikuva.
Tuumailuvaiheessa ongelma problematisoitui historiaa koskevan aineiston ja siitä synnytettävien tarinoiden välille. Tuumailuvaiheessa keskityttiin historiallisen muistin (aineiston) ja tarinan väliseen jännitteeseen, joka kohdattiin, kun historiaa alettiin elämyksellistää. Suunnittelijan ja historioitsijan voitiin nähdä käyttävän historiaa koskevaa aineistoa samaan tapaan, mutta suunnittelija toimi osittain kuin runoilija tai romaanikirjailija muodostaessaan erilaisia teemoja historiasta. Kirjallisuuteen ja
vastaavankaltaisiin elämyksellistämisen ongelmiin perehtymällä saavutettiin tarkentunut mielikuva, joka näyttäytyi alkumielikuvaan verrattuna jo toiminnallisena, ja ideat konkretisoituivat. Kiinteänä osana elämyksellistämistä voidaan nähdä simulaatio, sen synnyttämät narratiivit sekä dramaturgia, jonka pohjalta tarkentunutta mielikuvaa evaluoidaan.
Valmiissa konseptissa historian elämyksellistäminen ilmaistaan visuaalisesti ja kirjallisesti. Siinä tuodaan esiin kohteelta odotettavat ominaisuudet. Pohjanhovin historia tuodaan kävijöille esiin kollaasimaisesti. Talon historia on jaettu eri aihepiirejä käsitteleviin alueisiin, jotka sijoitetaan hotelli- ja ravintolaympäristöön. Tällä tavoin sovellettaessa ja muokattaessa historiallisen menneisyyden ilmiöitä tehdään elämyksiä. Se on tarkoituksellista, päämäärätietoista menneisyyden asioiden hyväksikäyttöä. Tutkimuksen ja suunnittelun tuloksena saatiin temaattisesti erilaisia tiloja, tarinallisen ruokalistan, historiaa koskevasta materiaalista koostetun sanomalehden sekä kuviin ja esineisiin liitettävät QR-koodit, jotka toimivat uutena pervasiivisena verkkoarkkitehtuurina, jonka kautta Pohjanhovi kantaa muistia mukanaan. Pohjanhovin todellisuutta ei konseptissa hallitse enää aito todellisuus vaan ihmistekoinen, järjestetty teko- ja valetodellisuus, joka tuotetaan historian tarjoaman aineiston pohjalta.
Tuumailuvaiheessa ongelma problematisoitui historiaa koskevan aineiston ja siitä synnytettävien tarinoiden välille. Tuumailuvaiheessa keskityttiin historiallisen muistin (aineiston) ja tarinan väliseen jännitteeseen, joka kohdattiin, kun historiaa alettiin elämyksellistää. Suunnittelijan ja historioitsijan voitiin nähdä käyttävän historiaa koskevaa aineistoa samaan tapaan, mutta suunnittelija toimi osittain kuin runoilija tai romaanikirjailija muodostaessaan erilaisia teemoja historiasta. Kirjallisuuteen ja
vastaavankaltaisiin elämyksellistämisen ongelmiin perehtymällä saavutettiin tarkentunut mielikuva, joka näyttäytyi alkumielikuvaan verrattuna jo toiminnallisena, ja ideat konkretisoituivat. Kiinteänä osana elämyksellistämistä voidaan nähdä simulaatio, sen synnyttämät narratiivit sekä dramaturgia, jonka pohjalta tarkentunutta mielikuvaa evaluoidaan.
Valmiissa konseptissa historian elämyksellistäminen ilmaistaan visuaalisesti ja kirjallisesti. Siinä tuodaan esiin kohteelta odotettavat ominaisuudet. Pohjanhovin historia tuodaan kävijöille esiin kollaasimaisesti. Talon historia on jaettu eri aihepiirejä käsitteleviin alueisiin, jotka sijoitetaan hotelli- ja ravintolaympäristöön. Tällä tavoin sovellettaessa ja muokattaessa historiallisen menneisyyden ilmiöitä tehdään elämyksiä. Se on tarkoituksellista, päämäärätietoista menneisyyden asioiden hyväksikäyttöä. Tutkimuksen ja suunnittelun tuloksena saatiin temaattisesti erilaisia tiloja, tarinallisen ruokalistan, historiaa koskevasta materiaalista koostetun sanomalehden sekä kuviin ja esineisiin liitettävät QR-koodit, jotka toimivat uutena pervasiivisena verkkoarkkitehtuurina, jonka kautta Pohjanhovi kantaa muistia mukanaan. Pohjanhovin todellisuutta ei konseptissa hallitse enää aito todellisuus vaan ihmistekoinen, järjestetty teko- ja valetodellisuus, joka tuotetaan historian tarjoaman aineiston pohjalta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4586]