Pelisuunnittelu Indie -kehittäjien näkökulmasta
Peltonen, Jani (2013)
There are no files associated with this item.
Peltonen, Jani
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee pelisuunnittelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Mitä on pelisuunnittelu käyttäen apuna suomalaisten Indie - eli riippumattomien kehittäjien näkökulmia asiasta.
Tutkielman analyysimenetelmänä olen käyttänyt aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tärkeimmät aineistot tutkielmassani olivat pelialan ammattilaisten haastatteluiden kautta saadut tulokset. Haastatteluiden lisäksi käytin monipuolista lähdekirjallisuutta pelisuunnittelusta.
Tutkimuksessa tutkin haastattelujen ja lähdekirjallisuuden avulla löytämiäni näkökulmia, joista nousi esiin teemoja kuten pelisuunnittelu, innovatiivisuus ja teknologia.
Tutkimustyölläni pystyin tuomaan haastatteluaineistostani esille selviä tuloksia tutkimuskysymykseeni ja ne täsmentyivät tutkimuskirjallisuuden kautta. Tuloksena sain selville, että pelisuunnittelu on tarkasti täsmennetty prosessi joka sisältää konseptin, tarkan rajauksen, jatkuvan suunnittelun ja monialustaiset julkaisuvaihtoehdot. Tutkimustulokseni täsmensin tutkimuskirjallisuudesta löytämilläni metodeilla This thesis is about game design. Purpose of this thesis is to figure out “What is game design” using the point of view of a Indie –developers about the subject.
I have used the methods of content analysis in my work. The most important research materials are interview results from the professionals of game industry. In addition to that, I have used literature about the subject.
In thesis, I inspect the point of views of the subject, where I found themes like game design, innovation and technology.
With my work, I could bring results for my research question that the game design is strictly narrowed process that contains concept, pedantic definition, ongoing design and multi-platform choises for the release. Results were defined with methods that I found from the research literature.
Tutkielman analyysimenetelmänä olen käyttänyt aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tärkeimmät aineistot tutkielmassani olivat pelialan ammattilaisten haastatteluiden kautta saadut tulokset. Haastatteluiden lisäksi käytin monipuolista lähdekirjallisuutta pelisuunnittelusta.
Tutkimuksessa tutkin haastattelujen ja lähdekirjallisuuden avulla löytämiäni näkökulmia, joista nousi esiin teemoja kuten pelisuunnittelu, innovatiivisuus ja teknologia.
Tutkimustyölläni pystyin tuomaan haastatteluaineistostani esille selviä tuloksia tutkimuskysymykseeni ja ne täsmentyivät tutkimuskirjallisuuden kautta. Tuloksena sain selville, että pelisuunnittelu on tarkasti täsmennetty prosessi joka sisältää konseptin, tarkan rajauksen, jatkuvan suunnittelun ja monialustaiset julkaisuvaihtoehdot. Tutkimustulokseni täsmensin tutkimuskirjallisuudesta löytämilläni metodeilla
I have used the methods of content analysis in my work. The most important research materials are interview results from the professionals of game industry. In addition to that, I have used literature about the subject.
In thesis, I inspect the point of views of the subject, where I found themes like game design, innovation and technology.
With my work, I could bring results for my research question that the game design is strictly narrowed process that contains concept, pedantic definition, ongoing design and multi-platform choises for the release. Results were defined with methods that I found from the research literature.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]