Maun asiantuntijuuden rakentuminen designblogin teksteissä: tarkastelussa Emmas Designblogg
Parkkinen, Marjukka (2013)
Parkkinen, Marjukka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311151325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201311151325
Tiivistelmä
Tyylistä kirjoittavat bloggaajat ovat nousseet käsittelemiensä aiheiden tunnustetuiksi asiantuntijoiksi, ja samalla blogeista on tullut tärkeitä makukeskustelun tiloja. Tutkimuksessani tarkkailen sisustusmuotoilua käsittelevän designblogin teksteissä ilmenevän maun asiantuntijuuden rakentumista. Tavoitteenani on kuvata perinteisiä asiantuntijapositioita haastavan ammattilaisuuden erityispiirteitä ja kiinnittymiskohtia sekä työn roolia ja kentän hierarkioita.
Tutkimukseni lähestymistapa on hermeneuttinen, ja työni sijoittuu mediakulttuurin tutkimuksen kentälle sosiologian, asiantuntijuuden ja maun tutkimusten alueilta lainaten. Tutkimusmetodina työssäni on sosiologi Pierre Bourdieun distinktioteoriaa hyödyntävä teoria-ankkuroitunut lähiluku. Analyysiaineisto koostuu ruotsalaisen Emma Fexeuksen kirjoittaman Emmas Designblogg:n 37:stä englanninkielisestä blogimerkinnästä. Aineiston teoria-ankkuroitunut lähiluku tapahtuu distinktioteorian habituksen, kentän, pääoman ja maun käsitteiden pohjalle rakentuvan analyysikysymyskehikon kautta.
Analyysissa ilmenee, että maun asiantuntijuus blogosfäärissä on sosiokulttuurista ja tapahtuu kirjoittajan maun mukaiseen jatkumoon sopivien designin representaatioiden oikea-aikaisella kuluttamisella. Immateriaaliset maun osoitukset kiinnittyvät kirjoittajan tunteisiin, ja niitä perustellaan affektiivisesti. Asiantuntijuus kytkeytyy samanaikaisesti ammatilliseen ja henkilökohtaiseen, joista jälkimmäinen toimii autenttisuuden takeena. Kulttuurisen pääoman tunteminen on tärkeää, mutta hierarkian huipulle nouseminen on erottamattomasti kytköksissä sosiaaliseen pääomaan, ja maun ympärillä käydään neuvotteluja lukijoiden kanssa. Taloudellinen pääoma on läsnä epäsuorasti, ja luksus näyttäytyy kulttuurisesti distinktiivisenä. Vaikka sosiaalisella on tärkeä rooli maun legitimoinnissa, analyysi paljastaa asiantuntijamaun myös itse legitimoivan itsensä. Kenttä, jolla distinktiokamppailu käydään, näyttäytyy analyysissa homogeenisenä ja hierarkiaan perustuvana. Vaikka maku muodostuu yhteisissä neuvotteluissa, ja käytössä ovat asiantuntijapositiota tukevat vertaisuuden strategiat, on kentän hierarkia stabiili.
Huomiotalouden lainalaisuuksien myötä koskaan valmiiksi tulemattoman maun affektiivisten ilmaisujen tärkein tarkoitus on vahventaa lausujansa legitiimiä makua. Vaikka blogiasiantuntijan maku näyttäytyy taloudellisista realiteeteista vapaana yläluokkaisena vapauden makuna, on se kuitenkin kahlittu omaan legitimiteettiinsä. Ristiriitaisesti hegemonia on saavutettavissa maun vapauden kustannuksella.
Tutkimukseni lähestymistapa on hermeneuttinen, ja työni sijoittuu mediakulttuurin tutkimuksen kentälle sosiologian, asiantuntijuuden ja maun tutkimusten alueilta lainaten. Tutkimusmetodina työssäni on sosiologi Pierre Bourdieun distinktioteoriaa hyödyntävä teoria-ankkuroitunut lähiluku. Analyysiaineisto koostuu ruotsalaisen Emma Fexeuksen kirjoittaman Emmas Designblogg:n 37:stä englanninkielisestä blogimerkinnästä. Aineiston teoria-ankkuroitunut lähiluku tapahtuu distinktioteorian habituksen, kentän, pääoman ja maun käsitteiden pohjalle rakentuvan analyysikysymyskehikon kautta.
Analyysissa ilmenee, että maun asiantuntijuus blogosfäärissä on sosiokulttuurista ja tapahtuu kirjoittajan maun mukaiseen jatkumoon sopivien designin representaatioiden oikea-aikaisella kuluttamisella. Immateriaaliset maun osoitukset kiinnittyvät kirjoittajan tunteisiin, ja niitä perustellaan affektiivisesti. Asiantuntijuus kytkeytyy samanaikaisesti ammatilliseen ja henkilökohtaiseen, joista jälkimmäinen toimii autenttisuuden takeena. Kulttuurisen pääoman tunteminen on tärkeää, mutta hierarkian huipulle nouseminen on erottamattomasti kytköksissä sosiaaliseen pääomaan, ja maun ympärillä käydään neuvotteluja lukijoiden kanssa. Taloudellinen pääoma on läsnä epäsuorasti, ja luksus näyttäytyy kulttuurisesti distinktiivisenä. Vaikka sosiaalisella on tärkeä rooli maun legitimoinnissa, analyysi paljastaa asiantuntijamaun myös itse legitimoivan itsensä. Kenttä, jolla distinktiokamppailu käydään, näyttäytyy analyysissa homogeenisenä ja hierarkiaan perustuvana. Vaikka maku muodostuu yhteisissä neuvotteluissa, ja käytössä ovat asiantuntijapositiota tukevat vertaisuuden strategiat, on kentän hierarkia stabiili.
Huomiotalouden lainalaisuuksien myötä koskaan valmiiksi tulemattoman maun affektiivisten ilmaisujen tärkein tarkoitus on vahventaa lausujansa legitiimiä makua. Vaikka blogiasiantuntijan maku näyttäytyy taloudellisista realiteeteista vapaana yläluokkaisena vapauden makuna, on se kuitenkin kahlittu omaan legitimiteettiinsä. Ristiriitaisesti hegemonia on saavutettavissa maun vapauden kustannuksella.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]