Oudon melun ihmeet: 17 äänikävelyä PC-peleissä
Tikkanen, Heikki (2013)
There are no files associated with this item.
Tikkanen, Heikki
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312131379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312131379
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee äänen kokemista tietokonepeleissä. Sen tarkoitus on tuottaa pelaajan näkökulmaan ja kokemukseen perustuvaa tietoa pelien äänisuunnittelua varten.
Aineisto hankitaan äänikävelymenetelmällä, jota sovelletaan kolmiulotteisten tietokonepelien ääniympäristöjen kokemisen tutkimiseen. Tarkastelun kohteena on tutkijan oma kokemus pelien äänimaisemista. Tutkittavia pelejä on useista lajityypeistä, yhteensä 17 kappaletta. Äänikävelyt kestävät keskimäärin 41 minuuttia.
Tutkimuksen ote ja analyysimenetelmä on fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen keskustelu sijoittuu fenomenologiseen ja soveltavaan pelitutkimukseen, peliäänen tutkimukseen sekä äänimaisematutkimukseen.
Peliäänen kokemiseen vaikuttavat paljon pelien lajityypeistä riippuvat tekijät. Suuri osa tämän työn peleistä perustuu keinotekoiseen konfliktiin sekä siihen liittyvään epävarmuuden ja uhan kokemukseen. Peliäänellä on näiden kokemusten syntymisessä merkittävä osuus. Peleissä joissa pelaaminen ei perustu konflikteista syntyvään jännitteeseen äänimaisemat tuottavat ihmettelynä ilmeneviä kokemuksia. Tämä tulos ja siihen liittyvät tulkinnat ovat työn merkittävin anti fenomenologiselle pelien ja peliäänen tutkimukselle. Huomioimalla ihmettelyn osuus sekä siihen vaikuttavat asiat pelikokemuksessa on mahdollista suunnitella uudenlaisia pelielämyksiä, jotka eivät perustu tavanomaisesti yksiselitteisiin ääniärsykkeisiin reagoimiseen.
Pelien äänimaisemat ja yksittäiset äänet vaikuttavat kokemusten syntymiseen oman ambivalenssinsa eli monimerkityksellisyytensä ja -tulkintaisuutensa kautta. Ihmettelyyn perustuvien kokemusten lisäksi ambivalenssi on tärkeää myös enemmän epävarmuuteen ja uhkaan pohjaavissa peleissä. Äänisuunnittelussa ambivalenssia voi tuottaa ymmärtämällä pelaajan äänelle antamien subjektiivisten, sosiokulttuuristen ja eksistentiaalisten merkitysten muodostumista ja vaikutusta pelitilanteissa sekä hyödyntämällä meluun, satunnaisuuteen, liikkeeseen ja rajojen rikkomiseen perustuvaa äänen estetiikkaa ja merkitysmuotoilua. Pelaajan arkitodellisuuden kokemukset vaikuttavat peliäänen havainnointiin ja tulkintaan. Äänen ambivalenssi on sen saamien merkitysten liikettä pelimaailman ja todellisen maailman välillä.
Aineisto hankitaan äänikävelymenetelmällä, jota sovelletaan kolmiulotteisten tietokonepelien ääniympäristöjen kokemisen tutkimiseen. Tarkastelun kohteena on tutkijan oma kokemus pelien äänimaisemista. Tutkittavia pelejä on useista lajityypeistä, yhteensä 17 kappaletta. Äänikävelyt kestävät keskimäärin 41 minuuttia.
Tutkimuksen ote ja analyysimenetelmä on fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen keskustelu sijoittuu fenomenologiseen ja soveltavaan pelitutkimukseen, peliäänen tutkimukseen sekä äänimaisematutkimukseen.
Peliäänen kokemiseen vaikuttavat paljon pelien lajityypeistä riippuvat tekijät. Suuri osa tämän työn peleistä perustuu keinotekoiseen konfliktiin sekä siihen liittyvään epävarmuuden ja uhan kokemukseen. Peliäänellä on näiden kokemusten syntymisessä merkittävä osuus. Peleissä joissa pelaaminen ei perustu konflikteista syntyvään jännitteeseen äänimaisemat tuottavat ihmettelynä ilmeneviä kokemuksia. Tämä tulos ja siihen liittyvät tulkinnat ovat työn merkittävin anti fenomenologiselle pelien ja peliäänen tutkimukselle. Huomioimalla ihmettelyn osuus sekä siihen vaikuttavat asiat pelikokemuksessa on mahdollista suunnitella uudenlaisia pelielämyksiä, jotka eivät perustu tavanomaisesti yksiselitteisiin ääniärsykkeisiin reagoimiseen.
Pelien äänimaisemat ja yksittäiset äänet vaikuttavat kokemusten syntymiseen oman ambivalenssinsa eli monimerkityksellisyytensä ja -tulkintaisuutensa kautta. Ihmettelyyn perustuvien kokemusten lisäksi ambivalenssi on tärkeää myös enemmän epävarmuuteen ja uhkaan pohjaavissa peleissä. Äänisuunnittelussa ambivalenssia voi tuottaa ymmärtämällä pelaajan äänelle antamien subjektiivisten, sosiokulttuuristen ja eksistentiaalisten merkitysten muodostumista ja vaikutusta pelitilanteissa sekä hyödyntämällä meluun, satunnaisuuteen, liikkeeseen ja rajojen rikkomiseen perustuvaa äänen estetiikkaa ja merkitysmuotoilua. Pelaajan arkitodellisuuden kokemukset vaikuttavat peliäänen havainnointiin ja tulkintaan. Äänen ambivalenssi on sen saamien merkitysten liikettä pelimaailman ja todellisen maailman välillä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4586]