Elämyksellisyys mobiilissa lisätyssä todellisuudessa: Kuulu -sovelluskonsepti
Heikki, Miia (2014)
Heikki, Miia
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201408121372
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee elämyksellisyyttä mobiilissa lisätyssä todellisuudessa (Mobile Augmented
Reality MAR). Lähestyn aihetta kehittämällä mielikuvatasolla elämyksellisen sovelluskonseptin.
Mediatieteen tutkimuskentässä tutkielmani on mediaymmärrystä ja -suunnittelua,
ja metodinani on kehityshankkeissa käytettävä realistinen evaluaatio, jota sovellan omaan
tutkielmaani sopivaksi. Menetelmässä luodaan ohjelmateoria, jonka pohjalta evaluoivaa
kehitystyötä tehdään. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja se nojaa hermeneuttiseen ja konstruktivistiseen
paradigmaan.
Keskeinen problematiikka tutkielmassani on elämyksellisyyden heikko toteutuminen
nykyisissä MAR-sovelluksissa. Pyrin luomaan ymmärrystä siitä, millä keinoilla elämyksellisyys
voi toteutua mobiilissa lisätyssä todellisuudessa. Muodostan teorian MAR-elämyksellisyydestä
soveltamalla Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyspyramidimallia
ja muita elämysteorioita ja koettelen kokoamaani teoriaa kehittämällä mielikuvatasolla
Kuulu -sovelluskonseptin. Ohjelmateoriassani MAR-elämyksellisyyteen vaikuttavat elementit
ovat yksilöllisyys, autenttisuus, tarina, immersiivisyys, osallistavuus ja yllätyksellisyys.
Sovelluskonseptin kehityksen myötä korjaan ja tarkennan teoriaani lisätyn todellisuuden
elämyksellisyyden elementeistä. Haastavimpia ohjelmateorian elementtejä ovat osallistavuus,
tarina ja autenttisuus, joka osoittautuu toteutuvan hyvin monimutkaisena lisätyssä todellisuudessa.
MAR-elämysteorian tarkennuksen tuloksena esitän, että elämyksellisyyteen vaikuttavat
tarina sisällön runkona, uskottavuus sisällön, ilmeen ja tekniikan autenttisuutena, immersiivisyys
henkisenä immersiona, osallistavuus sekä interaktiivisena sisältöön vaikuttamisena
että kehollisena osallistumisena ja yksilöllistäminen sisällön rajaamisena ja henkilökohtaistamisena.
Nämä elementit toimivat lisätyn todellisuuden elämyksissä lomittain
toisiinsa vaikuttaen. Koska sovelluskonseptiani ei ole kokeiltu käytännössä eikä kehitysprosessissa
ole ollut mukana sidostahoja antamassa ulkopuolisia arvioita, on elämyksellisyyden
toteutuminen vain subjektiivinen näkemykseni asiasta. Muodostamaani elämysteoriaa
on pidettävä vain perusteltuna arvauksena lisätyn todellisuuden elämyksellisyydestä.
Arvioin realistisen evaluaation metodin toimineen tutkielmassani hyvin ja tukeneen
tutkielman johdonmukaista etenemistä.
Reality MAR). Lähestyn aihetta kehittämällä mielikuvatasolla elämyksellisen sovelluskonseptin.
Mediatieteen tutkimuskentässä tutkielmani on mediaymmärrystä ja -suunnittelua,
ja metodinani on kehityshankkeissa käytettävä realistinen evaluaatio, jota sovellan omaan
tutkielmaani sopivaksi. Menetelmässä luodaan ohjelmateoria, jonka pohjalta evaluoivaa
kehitystyötä tehdään. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja se nojaa hermeneuttiseen ja konstruktivistiseen
paradigmaan.
Keskeinen problematiikka tutkielmassani on elämyksellisyyden heikko toteutuminen
nykyisissä MAR-sovelluksissa. Pyrin luomaan ymmärrystä siitä, millä keinoilla elämyksellisyys
voi toteutua mobiilissa lisätyssä todellisuudessa. Muodostan teorian MAR-elämyksellisyydestä
soveltamalla Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyspyramidimallia
ja muita elämysteorioita ja koettelen kokoamaani teoriaa kehittämällä mielikuvatasolla
Kuulu -sovelluskonseptin. Ohjelmateoriassani MAR-elämyksellisyyteen vaikuttavat elementit
ovat yksilöllisyys, autenttisuus, tarina, immersiivisyys, osallistavuus ja yllätyksellisyys.
Sovelluskonseptin kehityksen myötä korjaan ja tarkennan teoriaani lisätyn todellisuuden
elämyksellisyyden elementeistä. Haastavimpia ohjelmateorian elementtejä ovat osallistavuus,
tarina ja autenttisuus, joka osoittautuu toteutuvan hyvin monimutkaisena lisätyssä todellisuudessa.
MAR-elämysteorian tarkennuksen tuloksena esitän, että elämyksellisyyteen vaikuttavat
tarina sisällön runkona, uskottavuus sisällön, ilmeen ja tekniikan autenttisuutena, immersiivisyys
henkisenä immersiona, osallistavuus sekä interaktiivisena sisältöön vaikuttamisena
että kehollisena osallistumisena ja yksilöllistäminen sisällön rajaamisena ja henkilökohtaistamisena.
Nämä elementit toimivat lisätyn todellisuuden elämyksissä lomittain
toisiinsa vaikuttaen. Koska sovelluskonseptiani ei ole kokeiltu käytännössä eikä kehitysprosessissa
ole ollut mukana sidostahoja antamassa ulkopuolisia arvioita, on elämyksellisyyden
toteutuminen vain subjektiivinen näkemykseni asiasta. Muodostamaani elämysteoriaa
on pidettävä vain perusteltuna arvauksena lisätyn todellisuuden elämyksellisyydestä.
Arvioin realistisen evaluaation metodin toimineen tutkielmassani hyvin ja tukeneen
tutkielman johdonmukaista etenemistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]