Realistisen ja abstraktin kuvituksen vaikutukset interaktiivisessa oppimistehtävässä
Pylvänäinen, Marko (2013)
There are no files associated with this item.
Pylvänäinen, Marko
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312197689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312197689
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää kuvituksen realismin merkitystä toiminnallisissa digitaalisissa oppimistehtävissä. Digitaalisten oppimateriaalien suosion kasvaessa alati visualisoituvassa viihteellistyvässä kulttuurissamme hain tutkimusasetelmallani vastausta siihen vaikuttaako kuvituksen realismin taso tehtävän käytettävyyteen, viihdyttävyyteen ja oppimistuloksiin.
Empiirisen osuuden runkona käytin Otavan TutkinNet-palvelun kahta fysiikan interaktiivista oppimisaihiota. Molemmille aihioille luotiin vertailuparit joiden opetuksellinen sisältö oli identtinen mutta kuvitukset poikkesivat toisistaan. Toinen oli toteutettu realistisella, emootiohin vetoavalla, kuvituksella ja toisen kuvitus puolestaan oli abstrahoitu versio, joka muodostui lähinnä geometrisista muodoista ja konventionaalisista symboleista, kuten nuolista.
Tutkimusaineiston keräsin digitaalisella kyselylomakkeella peruskoulun 7–8 luokan oppilailta joille tehtäväaihiot olivat alun perin suunniteltu.
Tulosten perusteella kuvituksen realismin tasolla ei ollut merkittävää vaikutusta käytettävyyteen. Tutkimus antoi tosin viitteitä pelkistetyn abstraktin kuvituksen selkeyttävän tehtävän toimintalogiikan hahmottamista. Tulokset kertovat aikaisempien tutkimustuloksien mukaisesti, että interaktiivinen ja tietokoneavusteinen oppimistehtävä on itsessään oppilasta motivoiva. Realismin tasolla ei ollut selvää vaikutusta tehtävän viihdyttävyyteen. Viihdyttäväksi koettu tehtävä ei lisännyt merkittävästi tehtävän parissa käytettyä aikaa. Oppimistuloksiin vaikutti viihdyttävyystekijöitä enemmän sopivaksi koettu haasteellisuus ja vaikeustaso, joka sai oppilaat yleisimmin käyttämään enemmän aikaa tehtävän parissa.
Empiirisen osuuden runkona käytin Otavan TutkinNet-palvelun kahta fysiikan interaktiivista oppimisaihiota. Molemmille aihioille luotiin vertailuparit joiden opetuksellinen sisältö oli identtinen mutta kuvitukset poikkesivat toisistaan. Toinen oli toteutettu realistisella, emootiohin vetoavalla, kuvituksella ja toisen kuvitus puolestaan oli abstrahoitu versio, joka muodostui lähinnä geometrisista muodoista ja konventionaalisista symboleista, kuten nuolista.
Tutkimusaineiston keräsin digitaalisella kyselylomakkeella peruskoulun 7–8 luokan oppilailta joille tehtäväaihiot olivat alun perin suunniteltu.
Tulosten perusteella kuvituksen realismin tasolla ei ollut merkittävää vaikutusta käytettävyyteen. Tutkimus antoi tosin viitteitä pelkistetyn abstraktin kuvituksen selkeyttävän tehtävän toimintalogiikan hahmottamista. Tulokset kertovat aikaisempien tutkimustuloksien mukaisesti, että interaktiivinen ja tietokoneavusteinen oppimistehtävä on itsessään oppilasta motivoiva. Realismin tasolla ei ollut selvää vaikutusta tehtävän viihdyttävyyteen. Viihdyttäväksi koettu tehtävä ei lisännyt merkittävästi tehtävän parissa käytettyä aikaa. Oppimistuloksiin vaikutti viihdyttävyystekijöitä enemmän sopivaksi koettu haasteellisuus ja vaikeustaso, joka sai oppilaat yleisimmin käyttämään enemmän aikaa tehtävän parissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]