Suomi-brändi & visuaaliset symbolit
Hänninen, Jarko (2014)
Hänninen, Jarko
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201401141001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201401141001
Tiivistelmä
Käyn tutkielmassani läpi maabrändäyksen yleisiä käytäntöjä ja ongelmia keskittyen pääasiassa Suomeen. Pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) kuinka Suomen brändäys on muuttunut aikojen saatossa? 2) Millä tavoin valtioita tulisi brändätä? ja 3) Onko kulttuurista riippumatta ymmärrettävien visuaalisten symboleiden suunnitteleminen mahdollista, ja mitä rajoitteita tähän liittyy?
Lähestyn kahta ensimmäistä tutkimuskysymystä lähinnä kirjallisuuden kautta. Kolmannen kysymyksen kohdalla tein myös itsenäistä suunnittelutyötä, jonka toimivuutta kartoitin ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla.
Päätelmät lyhyesti:
1) Suomi on paininut koko maan itsenäisyyden ajan samojen ongelmien kanssa. Suomen maabrändäys on pysynyt hyvin pitkälti samojen toimijoiden käsissä koko sotien jälkeisen historian ajan ja maastamme viestitettävissä elementeissä ei ole tapahtunut kovinkaan suuria muutoksia. Maabrändäys on alettu ottaa yhä vakavammin ja siihen on panostettu.
2) Akateemista teoreettista tutkimusta on tehty valtioiden brändäyksen saralla vasta verrattain vähän aikaa ja maabrändäyksen käytännöt perustuvat pääosin yksittäisten maiden maabrändäysprojekteista saatuihin tuloksiin. Siksi ei ole olemassa mitään kaikkialla toimivaa kaavaa, jota voitaisiin sellaisenaan soveltaa kaikissa tapauksissa. On kuitenkin tiettyjä nyrkkisääntöjä, joita tulisi pyrkiä noudattamaan.
3) Denotaatio tunnistetaan kulttuurista riippumatta samalla tavoin, mutta konnotaatiot riippuvat kulttuurista ja tulkitsijan henkilökohtaisista kokemuksista. Jos haluat, että symboli ymmärretään mahdollisimman samoin tulkitsijan kulttuurista riippumatta, täytyy huomioida ainakin seuraavat seikat: 1) Merkin aiheen tulisi olla hyvin laajalti tunnettu, 2) Merkin aiheen tulisi olla ajaton, 3) Merkin tulee olla ikonisuuden asteelta melko korkea 4) Vältä sukupuolen, rodun tai ihonvärin kuvaamista, 5) Ole varovainen värien kanssa.
Tämän tutkielman luettuasi sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä valtioiden brändääminen käytännössä tarkoittaa. Saat myös tietää, mitä osaa visuaaliset symbolit esittävät tässä kaikessa ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia tietyillä visuaalisilla symboleilla on.
Lähestyn kahta ensimmäistä tutkimuskysymystä lähinnä kirjallisuuden kautta. Kolmannen kysymyksen kohdalla tein myös itsenäistä suunnittelutyötä, jonka toimivuutta kartoitin ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla.
Päätelmät lyhyesti:
1) Suomi on paininut koko maan itsenäisyyden ajan samojen ongelmien kanssa. Suomen maabrändäys on pysynyt hyvin pitkälti samojen toimijoiden käsissä koko sotien jälkeisen historian ajan ja maastamme viestitettävissä elementeissä ei ole tapahtunut kovinkaan suuria muutoksia. Maabrändäys on alettu ottaa yhä vakavammin ja siihen on panostettu.
2) Akateemista teoreettista tutkimusta on tehty valtioiden brändäyksen saralla vasta verrattain vähän aikaa ja maabrändäyksen käytännöt perustuvat pääosin yksittäisten maiden maabrändäysprojekteista saatuihin tuloksiin. Siksi ei ole olemassa mitään kaikkialla toimivaa kaavaa, jota voitaisiin sellaisenaan soveltaa kaikissa tapauksissa. On kuitenkin tiettyjä nyrkkisääntöjä, joita tulisi pyrkiä noudattamaan.
3) Denotaatio tunnistetaan kulttuurista riippumatta samalla tavoin, mutta konnotaatiot riippuvat kulttuurista ja tulkitsijan henkilökohtaisista kokemuksista. Jos haluat, että symboli ymmärretään mahdollisimman samoin tulkitsijan kulttuurista riippumatta, täytyy huomioida ainakin seuraavat seikat: 1) Merkin aiheen tulisi olla hyvin laajalti tunnettu, 2) Merkin aiheen tulisi olla ajaton, 3) Merkin tulee olla ikonisuuden asteelta melko korkea 4) Vältä sukupuolen, rodun tai ihonvärin kuvaamista, 5) Ole varovainen värien kanssa.
Tämän tutkielman luettuasi sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä valtioiden brändääminen käytännössä tarkoittaa. Saat myös tietää, mitä osaa visuaaliset symbolit esittävät tässä kaikessa ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia tietyillä visuaalisilla symboleilla on.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]