Kauneus ja kirjanmuotoilu
Rautiainen, Ville (2011)
Rautiainen, Ville
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109301166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201109301166
Tiivistelmä
Typografian antama viesti on kahtalainen: Sen tulee välittää kielellinen sanoma. Tämän
lisäksi typografian visualinen tyyli välittää lisämerkityksiä. Tutkin sitä, kuinka typografia välittää identiteettiä visualisen tyylinsä kautta. Tutkimuksen pohjalta suunnittelin uuden kirjaintyypin, joka muodostaa työni taiteellisen osion.
Rajasin tutkimukseni typografian aihepiiriin, jossa uuden kirjaintyypin suunnittelusta
olisi konkreettista hyötyä. Tarkastelen tutkimuksessani yritysten tunnuskylttejä, joissa nimet on kirjoitettu vertikaalisesti ylhäältä alaspäin. Tämän kaltainen toteutustapa johtaa usein typografian heikkoon toimivuuteen.
Normaalista poikkeava vertikaalinen lukusuunta teki uuden kirjaintyypin suunnitteluprosessista haastavan tehtävän. Identiteetin välittämisen keinot piti yhdistää
kirjaintyypin luettavuuden ja huomioarvon tuomiin vaatimuksiin, jotta viesti välittyisi.
Yritysten tunnuskylteissä identiteetin välittäminen on keskeisessä asemassa, koska
kylteissä käytetyn kirjaintyypin pitää mainostaa kohdettaan mahdollisimman tehokkaasti.
Typografian tulee olla huomiota herättävää ja palvella sitä kautta kaupallista tarkoitusta:
Kyltissä käytetyn kirjaintyypin pitää vaikuttaa lukijaan ja saada aikaan positiivinen
mielleyhtymä mainostetusta kohteesta. Tämä vaatii uudelta kirjaintyypiltä luettavuuden lisäksi persoonallisuutta ja kuvallista esittävyyttä; kirjaintyypin pitää kuvata entistä enemmän yksilön tarpeita ja toiveita.
Tutkin erityisesti sitä, miten identiteetin välittäminen onnistuu kauneuden avulla.
Mielestäni kauneus voi parantaa identiteetin välittämistä: Kirjaintyypin kauneus viittaa
kohteelle mieluisiin merkityksiin. Näin kauneus nostaa huomioarvoa kohdentamalla viestintää aiempaa enemmän yksilöä koskettavaksi.
lisäksi typografian visualinen tyyli välittää lisämerkityksiä. Tutkin sitä, kuinka typografia välittää identiteettiä visualisen tyylinsä kautta. Tutkimuksen pohjalta suunnittelin uuden kirjaintyypin, joka muodostaa työni taiteellisen osion.
Rajasin tutkimukseni typografian aihepiiriin, jossa uuden kirjaintyypin suunnittelusta
olisi konkreettista hyötyä. Tarkastelen tutkimuksessani yritysten tunnuskylttejä, joissa nimet on kirjoitettu vertikaalisesti ylhäältä alaspäin. Tämän kaltainen toteutustapa johtaa usein typografian heikkoon toimivuuteen.
Normaalista poikkeava vertikaalinen lukusuunta teki uuden kirjaintyypin suunnitteluprosessista haastavan tehtävän. Identiteetin välittämisen keinot piti yhdistää
kirjaintyypin luettavuuden ja huomioarvon tuomiin vaatimuksiin, jotta viesti välittyisi.
Yritysten tunnuskylteissä identiteetin välittäminen on keskeisessä asemassa, koska
kylteissä käytetyn kirjaintyypin pitää mainostaa kohdettaan mahdollisimman tehokkaasti.
Typografian tulee olla huomiota herättävää ja palvella sitä kautta kaupallista tarkoitusta:
Kyltissä käytetyn kirjaintyypin pitää vaikuttaa lukijaan ja saada aikaan positiivinen
mielleyhtymä mainostetusta kohteesta. Tämä vaatii uudelta kirjaintyypiltä luettavuuden lisäksi persoonallisuutta ja kuvallista esittävyyttä; kirjaintyypin pitää kuvata entistä enemmän yksilön tarpeita ja toiveita.
Tutkin erityisesti sitä, miten identiteetin välittäminen onnistuu kauneuden avulla.
Mielestäni kauneus voi parantaa identiteetin välittämistä: Kirjaintyypin kauneus viittaa
kohteelle mieluisiin merkityksiin. Näin kauneus nostaa huomioarvoa kohdentamalla viestintää aiempaa enemmän yksilöä koskettavaksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]