Mikä on visuaalista on ymmärrettävää : lapsille suunnitellut symboliset merkit
Huotari, Katja (2009)
There are no files associated with this item.
Huotari, Katja
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni koskee graafisia symboleja, joiden tarkoituksena on opastaa
ja ohjeistaa. Sen keskiössä on merkin lukutaito; merkkien ymmärtäminen.
Merkkien tulkitsemista tarkastellaan visuaalisen tutkimustradition mukaisesti
saussurelaisen ja peirceläisen semiotiikan näkökulmista käsin. Tutkimuksessa
hahmotellaan graafisten symbolien merkitystä paikannäyttäjinä ja opasteina
niin graafisten symbolien historiasta kuin nykypäivästä käsin.
Tutkimuksen kantavana teemana ovat lapsille tarkoitetut symboliset merkit.
Pohdin lapsille tarkoitettujen symbolisten merkkien funktioita ja teen suppean
selvityksen siitä, missä määrin symbolisia merkkejä on suunniteltu lapsille ja
lasten maailmaan soveltuviksi. Tutkimus käsittää lisäksi lapsille suunnitellut
symboliset merkit, joiden suunnittelussa on otettu huomioon tutkimuksessa
esiin tulleita asioita. Lapsille suunnitelluissa symbolisissa merkeissä esimerkiksi
leikin merkitys korostuu. Yhtäältä merkit harjaannuttavat lapsen visuaalista
lukutaitoa. Toisaalta tieto siitä, että lapset oppivat mallista, ohjaa merkkien
funktiota yhdeksi mallin lähteeksi; ohjeeksi ja opasteeksi.
ja ohjeistaa. Sen keskiössä on merkin lukutaito; merkkien ymmärtäminen.
Merkkien tulkitsemista tarkastellaan visuaalisen tutkimustradition mukaisesti
saussurelaisen ja peirceläisen semiotiikan näkökulmista käsin. Tutkimuksessa
hahmotellaan graafisten symbolien merkitystä paikannäyttäjinä ja opasteina
niin graafisten symbolien historiasta kuin nykypäivästä käsin.
Tutkimuksen kantavana teemana ovat lapsille tarkoitetut symboliset merkit.
Pohdin lapsille tarkoitettujen symbolisten merkkien funktioita ja teen suppean
selvityksen siitä, missä määrin symbolisia merkkejä on suunniteltu lapsille ja
lasten maailmaan soveltuviksi. Tutkimus käsittää lisäksi lapsille suunnitellut
symboliset merkit, joiden suunnittelussa on otettu huomioon tutkimuksessa
esiin tulleita asioita. Lapsille suunnitelluissa symbolisissa merkeissä esimerkiksi
leikin merkitys korostuu. Yhtäältä merkit harjaannuttavat lapsen visuaalista
lukutaitoa. Toisaalta tieto siitä, että lapset oppivat mallista, ohjaa merkkien
funktiota yhdeksi mallin lähteeksi; ohjeeksi ja opasteeksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]